• lyckligt gift

Riktigt varma vantar för en frusen 2-åring, har provat en hel del!!

Dottern är jämt alldeles stelfrusen om händerna och jag lovar, dom är riktigt kalla!!!

Vi har provat hestra (någon slags tjockare kortare vante med dragkedja på sidan), hestra fjelltott eller vad dom nu heter med uttagbart ullfoder, reima, polarn och pyret, didriksson - ingenting fungerar.

Inte ens om hon har en tunnare ullvante under. Idag hade hon tom börjat smågrina på dagis när dom var ute för att hon var så kall om fingrarna. Och ändå hade dom inte varit ute så länge.

Det skär verkligen i hjärtat, och hon vill ju vara ute!!

Har ni tips, köper gärna och provar mig fram. Finns det typ dunvantar eller liknande för barn??

Linnéa 081118
  • Svar på tråden Riktigt varma vantar för en frusen 2-åring, har provat en hel del!!
  • Diablo

Jag rekomenderar äkta fårskinnsvantar med ullen inåt. De går att olja in eller impregnera. Kostar en del men de är supervarma. Men se till att det äk äkta fårskinn!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Lissy81

Jag har ett par Hestra till min son som är 2,5. Hade precis som du provat allt innan. Har ett par Hestra med långt skaft, Fjellvott Jr. Har dock märkt att händerna blir kalla ändå om man för skaftet över overallen. Funkar mycket bättre om man tar på vantarna innan, så skaftet är INUTI overall-ärmen. Ett tips bara, hoppas det funkar.

• lyckligt gift
    Lissy81 skrev 2011-01-20 16:26:54 följande:
    Jag har ett par Hestra till min son som är 2,5. Hade precis som du provat allt innan. Har ett par Hestra med långt skaft, Fjellvott Jr. Har dock märkt att händerna blir kalla ändå om man för skaftet över overallen. Funkar mycket bättre om man tar på vantarna innan, så skaftet är INUTI overall-ärmen. Ett tips bara, hoppas det funkar.
    Har dom vantarna och det hjälper tyvärr inte. Hon är ändå kall om händerna, även med en extra ullvante på.
    Linnéa 081118
  • lyckligt gift
    Diablo skrev 2011-01-20 16:21:38 följande:
    Jag rekomenderar äkta fårskinnsvantar med ullen inåt. De går att olja in eller impregnera. Kostar en del men de är supervarma. Men se till att det äk äkta fårskinn!
    Vart finns dom att köpa??
    Linnéa 081118
  • Diablo

Ibland kan man hitta folk som syr själv och lägger ut det på tradera. Men annars tror jag man får gå till en hanskaffär eller googla på fårskinnsvantar så får du säkert en massa träffar!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Kia o busan

Kan rekommendera lindbergs vantar, dyra men suvuräna har såna till barnen och mig själv helt underbara, fryser aldrig

mamma till älskade Leia o Rasmus
  • BymBym

Har också lindbergs. Jättebra, men hestra brukar vara varma. Så frågan är om Lindbergs hjälper... Jag skulle provat fårskinnsvantar.

• Mawe123

till sonen har jag minimundus varma ullvantar och utanpå dem mini a Tures vantar med stjärna utan dragkedja.
    Vi tycker det är en toppen kombination Glad

William 000213, Lowe 070712
  • 7 små apor

Tycker du ska kolla blodcirkulationen om det inte är så att det handlar om -10 eller mer.

Annars tycker jag att du ska läsa på om lager-på-lager. Är man frusen räcker det inte med en vante utan fundera på 3. En tunn fingervante+ tunnare tumvantar + vindtät tumvante och kolla på hur skarven ser ut mellan ärm + vantar.
    Det spelar ingen roll hur varmt du klär fingrarna, om händerna inte får värme av kroppen så kommer hon bli kall.

• lyckligt gift
    7 små apor skrev 2011-01-23 02:02:56 följande:
    Tycker du ska kolla blodcirkulationen om det inte är så att det handlar om -10 eller mer.

Annars tycker jag att du ska läsa på om lager-på-lager. Är man frusen räcker det inte med en vante utan fundera på 3. En tunn fingervante+ tunnare tumvantar + vindtät tumvante och kolla på hur skarven ser ut mellan ärm + vantar.
    Det spelar ingen roll hur varmt du klär fingrarna, om händerna inte får värme av kroppen så kommer hon bli kall.
    Bor långt upp i norr så det är väldigt ofta kallare än -10.
    Hon är inte frusen om resten av kroppen, det är bara händerna! Och där har vi provat flera lager, ja det mesta.

Jag har nu beställt ett par lindberg i älgskinn med ullfoder, får prova och se om det funkar.
    Linnéa 081118
  • BymBym

Låter som du köpt vantens rolls royce
    Hoppas verkligen den funkar!

Svar på tråden Riktigt varma vantar för en frusen 2-åring, har provat en hel del!!