• Anonym (Sårad)

Anmäld för försäkringsbedrägeri, är helt förstörd..

Jag och mina barn förlorade vårt hus och ALLA ägodelar i en husbrand.
    Hade en vanlig villa försäkring.
    NU, 5 månader efter händelsen, fick jag reda på av en person att jag är anmäld för försäkringsbedrägeri.
    Inte fått ett papper, ingen kontakt med F-bolaget trots jag ringt.
    Vad innebär detta, då allt brann inne?
    Vad händer nu?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 18:41
    Någon som vart anmäld för detta och vad hände i ditt fall?

• Svar på tråden Anmäld för försäkringsbedrägeri, är helt förstörd..
  • Anonym (kl)

Vad menar du med att du ringt försäkringsbolaget men inte fått kontakt? Har de slängt på luren när du presenterat dig?

Vem har talat om för dig att du är änmäld? Har polisen inte varit i kontakt med dig?
    Om försäkringsbolaget anmält dig så antar jag att de tror att du bränt ner huset själv och då borde du ju även vara misstänkt för mordbrand.

Hela situationen låter konstig, kan du förklara vad det är som hänt?

• Anonym (Sårad)
    Anonym (kl) skrev 2011-01-20 18:50:16 följande:
    Vad menar du med att du ringt försäkringsbolaget men inte fått kontakt? Har de slängt på luren när du presenterat dig?

Vem har talat om för dig att du är änmäld? Har polisen inte varit i kontakt med dig?
    Om försäkringsbolaget anmält dig så antar jag att de tror att du bränt ner huset själv och då borde du ju även vara misstänkt för mordbrand.

Hela situationen låter konstig, kan du förklara vad det är som hänt?
    Jag vart misstänkt för grov mordbrand, men jag blivit frikänd från detta.
    Jag ringt flera ggr till f-bolaget, för att höra hur det går med allt, men ingen ringer tillbaka trots jag lämnat flertal meddelanden.
    Nej, ingen polis/utredare vart i kontakt med mig angående detta. Jag fick reda via soc, att jag är anmäld.
  • Anonym (kl)
    Anonym (Sårad) skrev 2011-01-20 18:59:20 följande:
    Jag vart misstänkt för grov mordbrand, men jag blivit frikänd från detta.
    Jag ringt flera ggr till f-bolaget, för att höra hur det går med allt, men ingen ringer tillbaka trots jag lämnat flertal meddelanden.
    Nej, ingen polis/utredare vart i kontakt med mig angående detta. Jag fick reda via soc, att jag är anmäld.
    Ok.
    Vad hade med morbbrandmisstanken mer exakt? Blev du helt frikänd och man letar efter förrövaren eller bedömdes det att du var ansvarig med att det var en olycka el liknande?

Om polisen/åklagaren inte tror att du har något alls med branden att göra så verkar det kanske inte sannolikt att en åklagare skulle väcka åtal för bedrägeri.
  • Anonym (Sårad)

Jag är helt förstörd, jag och barnen förlorat ALLT. Vi kunnat dö iomed branden.
    Och nu så ska man stå inför rättsväsendet igen och bevisa sin oskuld. Hur orkar man?
    Åtalet lades ner pga bristande bevisning stod det på papperet.
    Allt jag vill ha är tillbaka mina saker, även om jag inte kommer kunna få tillbaka allt.

• Anonym (Sårad)

Hur lång tid tar det innan det blir förhör eller att polisen hör av sig om detta fall?

• Anonym (Sårad)

ingen som vet?

• Kjell2

Kan ta tid innan polisen/åklagare tar tag i ärendet. Du kan alltid ringa till åklagaren och fråga vad som är på gång.

Ett råd - skaffa en advokat. Du kommer dels behöva försvar dig mot anmälan om försäkringbedrägeri och dels driva ärendet mot försäkringbolaget att få ut din ersättning.

• Anonym (Sårad)
    Kjell2 skrev 2011-01-21 08:36:04 följande:
    Kan ta tid innan polisen/åklagare tar tag i ärendet. Du kan alltid ringa till åklagaren och fråga vad som är på gång.

Ett råd - skaffa en advokat. Du kommer dels behöva försvar dig mot anmälan om försäkringbedrägeri och dels driva ärendet mot försäkringbolaget att få ut din ersättning.
    Behöver jag advokat för att få ut ersättning?
    Jag har ju inite råd med advokat:(
  • Kjell2
    Anonym (Sårad) skrev 2011-01-24 10:12:11 följande:
    Behöver jag advokat för att få ut ersättning?
    Jag har ju inite råd med advokat:(
    Nej, du behöver inte advokat men det hjälper och underlättar med stöd av ett proffs. Om försäkringsbolaget vägar betala ersättning till dig kan du i slutändan vara tvungen att gå till domstol för att få din ersätting. För att det i då fall ska bli bra för dig underlättar det med en advokat.
  • Anonym (Sårad)

Fick brev idag från försäkringsbolaget.
    Där det stod att dem skulle göra en intern utredning samt granska polisutredningen.
    Samt att dem inte kunnat hitta det som jag skrivit i lösöresbegäran. Men det har ju brunnit?
    Jag kan ju bara bevisa genom vittnen som vart hemma hos mig dagarna innan händelsen, att sakerna existerade. Sedan har jag ju fått mycket i gåva, ska det räknas som noll då ?
    Jaja, anmälan till polisen löd som så: Försök till bedrägeri, om det nu gör nån skillnad.
    Vet inte hur jag ska orka en ny utredning samt anmälan, det vart tufft att förlora ALLT ändå. Tuffa 5 månader.

Svar på tråden Anmäld för försäkringsbedrägeri, är helt förstörd..