• Simsonen

Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?

Ja hur gör vi föräldrar egentligen. Jag har uppfattningen att de flesta föräldrar gärna ser att deras barn slipper blöjan omkring tre år eller tidigare och visar för barnet hur man använder potta/toalett. En annan uppfattning är dock att många föräldrar tycker det är bekvämt att barnet har blöja och helt struntar i att visa barnet något annat sätt. Så vad är det som egentligen gäller, hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 19:52
    Glömde det här med flera barn. Men rösta utifrån vad ni tycker är mest rätt för er, även ni som inte har barn än kan rösta vad ni tycker är bäst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 20:20
    Naturligtvis kommer frågan av en annan tråd, men jag vet inte om det är tillåtet att länka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-02 15:22
    Tråden kom ju av att det fanns de som tyckte det var bra med förskola i andra länder där barnen inte fick lov att gå på förskolan om de inte var blöjfria vid tre år, eftersom det bara berodde på lata föräldrar om de inte var blöjfria då.

Idag tog aftonbladet upp just det problemet.

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8503570.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?
  • Surfare

Tycker blöjan är rätt jobbig men vår 4.5-åring totalvägrar och skriker hysteriskt om vi sätter honom pa toa eller pottan.

2-åringen sitter på pottan men har inte fattat vad man gör med den.

Äldste sonen skippade blöjan vid 5 år men då gick det på en dag.

• Simsonen
    Surfare skrev 2011-01-20 19:49:16 följande:
    Tycker blöjan är rätt jobbig men vår 4.5-åring totalvägrar och skriker hysteriskt om vi sätter honom pa toa eller pottan.

2-åringen sitter på pottan men har inte fattat vad man gör med den.

Äldste sonen skippade blöjan vid 5 år men då gick det på en dag.
    Ah just det ja, glömde det här med flera barn. Men man får helt enkelt rösta efter vad man själv tycker är mest rätt att göra. Även om barnet inte vill så kan man ju ändå tycka att ett av alternativen känns rätt.
  • Selfish Geene

tycker att blöja är ruskigt opraktiskt (ja inte lika opraktiskt som en unge som kissar och bajsar på sig i tid och otid, men betydligt bökigare än att barnet använder toaletten för sina behov)

Men inga barn i min närhet har behövt "pott-tränas", de väljer själva att gå på toaletten och tackar nej till blöjan när de är redo för det.

• LabLover

Båda har blivit torra dag och natt några månader innan de var 3 år. "Tränade" ganska mycket när de var runt 2,5. Ville de ha pottan framför TVn eller kissa ute fick de. Går ju inte att "träna" om inte barnet vill! Var inga problem för någon av dem och vi ville slippa blöjorna.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • MalinEddie

Jag tycker det är så mycket bekvämare när de är blöjfria! Grabben på 2 år är inte blöjfri än men vi låter honom ofta vara utan blöja och uppmuntrar honom att gå på pottan. Han har kissat där några gånger så jag hoppas vi är på god väg men jag vet att det kan vända helt plötsligt. Dottern var ca 21/2 år när hon blev helt blöjfri på dagarna.

• Lussekatten87

Vi försöker och försöker med vår 3-åring men han vill absolut bajsa i blöjan och kissar i kalsongerna direkt,tror inte han är mogen än för att hålla sig.

• Simsonen
    LabLover skrev 2011-01-20 19:53:55 följande:
    Båda har blivit torra dag och natt några månader innan de var 3 år. "Tränade" ganska mycket när de var runt 2,5. Ville de ha pottan framför TVn eller kissa ute fick de. Går ju inte att "träna" om inte barnet vill! Var inga problem för någon av dem och vi ville slippa blöjorna.
    Klart det går att träna även om barnet inte vill, man tar bort blöjorna, låter barnet springa utan och skäller när det kommer på golvet. Hemskt men visst går det, sen fungerar det oftast inte men det är ju en annan sak.

Vi har pottan i vardagsrummet, ibland går minstingen med på att springa utan blöja och tycker det är så kul att kissa i pottan, ibland vill han inte och då behöver han inte heller. 
  • Tant Green

Vi försökte visa då och då hur pottan funkade från ca 1,5 år men hon ville inte provsitta förrän hon var 2 år och 9 månader, och då blev hon torr på några dagar.

Hemma var det ju bekvämt när hon var blöjfri, men när man var ute på stan och hon blev akut kissnödig saknade jag blöjan Blääää vad många äckliga offentliga toaletter man fått stå ut med de senaste åren!

• logg81

Jag ska inte sticka under stol med att det är förbaskat bekvämt med blöja... Iaf när man åker bil som jag gör på stora vägar där jag inte kan stanna hursomhelst...

Jag har visat toaletten för tösen och hon vet vad man gör där. Hon är 3 år nu och när det börjar bli varmare ute kommer jag börja sätta lite press på henne. Att böka runt med overall och 3 lager kläder när hon är akut kissnödig i -10° C är inget jag tycker är schysst emot henne. Kisset ska ju inte frysa till is direkt när det kommer ut i friska luften.

Sen eller inte... Vi kör på i vår takt... Framförallt i tösens takt... Andra får tycka vad de vill

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Simsonen
    Tant Green skrev 2011-01-20 19:58:45 följande:
    Vi försökte visa då och då hur pottan funkade från ca 1,5 år men hon ville inte provsitta förrän hon var 2 år och 9 månader, och då blev hon torr på några dagar.

Hemma var det ju bekvämt när hon var blöjfri, men när man var ute på stan och hon blev akut kissnödig saknade jag blöjan Blääää vad många äckliga offentliga toaletter man fått stå ut med de senaste åren!
    Håller med, tänk då om ungen dessutom är känslig och vägrar gå på vissa toaletter, som min stora kille. Hans stackars pappa har ränt runt fler än en gång med honom i famnen i jakt på en fräsch toa
Svar på tråden Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?