• bodimit

Era barn också ont i magen innan ni ska till dagis?

Min dotter som är fyrfa år har i 2års tid nu ständigt haft ont i magen om hon vet att vi ska till dagis. Enligt dagis personalen så är det något som nästan alla barnen får och är övergående. hon har inte ont i magen när hon är där säger dom.
    Pratade med en annan förälder på samma dagis och hennes dotter får också ont i magen och vill inte gå till dagis.
    är det så vanligt att barn mår dåligt av att gå till dagis? eller är det något de säger bara?

• Svar på tråden Era barn också ont i magen innan ni ska till dagis?
  • Silverkatten06

Ingen av mina killar har nånsin skyllt på magont för att slippa dagis. Inte ens under de perioder då de tyckt att det varit lite extra jobbigt, som efter ett långt sommarlov tex...

• liv10

har jag aldrig hört varken av egna barn eller vänners barn. jag skulle nog ta det på allvar- är det nåt speciellt han gruvar sig för? nåt han tycker är speciellt jobbigt?

tycker inte att man bara ska avfärda ett sånt symptom. usch vad jobbigt, hoppas det löser sig!

• Dovey

Det där låter faktiskt allvarligt.
    Byt genast dagis!!! Och då menar jag det!!!

Magont brukar barn i äldre ålder skylla på när de blir utsatta för jobbigheter i skolan tex mobbing mm.
    Ta det på allvar. Något står inte rätt till på dagiset, det passar inte din dotter.

Byt dagis och se om hon mår bättre.
    Genast!

Ett barn mår aldrig så där under en längre period, inskolning går fortare. Hon är van vid dagiset och borde trivas där men något är fel eftersom hon inte trivs. Ngn personal kan vara elak mot henne.

Hörde om ett dagis där en personal tryckte ner de barn som inte ville sova i madrassen. Saker kan pågå som ingen föräldrer ens vågar drömma om.
    Kram S

• Tygtiiger

Nej, det har aldrig hänt. Och jag skulle bli bekymrad om han hade ont i magen ofta innan dagis - då är det något som inte är rätt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Suri

Jag är förskollärare och har jobbat i 12 år. Under dessa år har jag aldrig varit med om att någon förälder berättat att deras barn har ont i magen innan de skall gå till förskolan. Det har säkert hänt, en del barn vill ju vara hemma och tycker det är jobbigt på förskolan. Men jag kan inte komma på ett enda tillfälle nu. Jag tyckare det låter märkligt när de säger att det är vanligt. Skulle jag och mina kollegor uppleva/höra att flera av våra barn har ont i magen när de skall komma så skulle vi bli förfärade och oroade! Då gör vi ju något väldigt fel... vad är det som händer på förskolan egentligen?

• liv10

nej men usch nu när jag tänkt på det lite mer- nåt är fel! jag fick tom lite ont i magen själv....

byt dagis.

jag hade jätteont i magen när jag var liten (runt 3år) har min mamma berättat när jag skulle till min dagmamma.
    hon bytte. tur det- för jag var väldigt mobbad utav dagmammans dotter- hon beordrade alltid mig att sitta på en parkbänk med ryggen mot de andra barnen när vi var ute i lekparken (dagmamman var aldrig med nästan...)
    minns än idag hur ledsen jag var.

• Dovey

Precis och vad rätt din mamma gjorde som bytte dagmamma. 
    Barn förstår inte vad som händer. De kan inte sätta ord på vad de blir utsatta för utan reagerar med magont.

De förstår inte att de blir utsatta för tex mobbing men kroppen visar på sitt sätt att barnet inte mår bra.
    Ett barn i en normal situation har inte ont i magen av dagis.

Det dagiset jag pratade om ovan, där kände jag en medarbetare som efter en kort tids anställning där sa upp sig själv för att hon blev så illa berörd av hur barnen behandlades. Hon sa naturligt vis till chef, men inget gjordes.
    Har även träffat en förälder till ett barn på det dagiset som blev förfärad när jag berättade om vad som pågick. Hennes son hade inte heller velat gå dit, och hade aldrig gillat dagiset. Hon hade känt på sig att något var fel och därför hade han inte varit där alltför mycket.

Tack och lov.
    Vad ska du göra i nästa steg TS? Kan du ta ledigt imorgon och vara med på dagis. Då kanske det magonda går bort???

S

• vittra

Tycker inte heller det låter särskilt bra, hur kan personalen säga så ungefär som att de rycker på axlarna åt det??? Uppenbarligen är det ju något som inte stämmer på det där dagiset om barnen mår så dåligt över att vara där! Usch... skulle genast byta om jag var du!

Svar på tråden Era barn också ont i magen innan ni ska till dagis?