• Anonym (mamman)

Förklara orsak och verkan

Hej, 

Min son är 5 år och har haft vissa problem att passa in på dagis. Hans främsta problem är att han inte verkar förstå när någon ber honom sluta med något som stör dem. Han kan vara aggresiv i bland och kan slå till ett annat barn oväntat, förstöra en lek eller vara allmänt störande. När andra ber honom upprepat att sluta så gör han helt enkelt inte det vilket resulterar i att han inte får vara med och leka, barnen blir arga etc. Jag och hans pappa och dagis personal har försökt förklara för honom att man inte får göra illa någon, att det gör ont, man blir lessen etc, att man måste sluta när någon säger sluta osv men det går inte in. Han kan säga att 'nu ska jag va snäll' men sen fortsätter det i allafall. Detta beteende är vanligast på dagis och en grupp med barn, inte så mycket hemma. Hur förklarar man orsak och verkan på ett sätt så han förstår? Jag vill ha hjälp med att nå fram till honom vad som händer om man gör illa någon, att man sårar känslor. Några tips? Vad tror ni det beror på att min som beter sig så här? Han är annars en normal utvecklad kille, glad och snäll med oss, problemet började i 4 års åldern.

• Svar på tråden Förklara orsak och verkan
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du beskriver att din 5-åring har svårt att hantera relationen till andra barn i synnerhet på dagis när han ingår i en grupp. De svårigheter han har verkar ligga i att han har svårt att förstå hur det känns för andra barn när han slår till dem, och han har också svårt att hejda sig när han väl börjat.
    Egentligen beskriver du egentligen det som är typiskt för ett något yngre barn och som ingår i alla barns naturliga utveckling. Att känna empati är en förmåga många måste lägga mycket kraft iatt utveckla.
    För att hjälpa din son att komma upp på banan fortare tror jag att det är bra om du bemöter honom som om han var lite mindre än han är , nämligen att inte i första hand få honom att "förstå orsak -verkan" utan snarare att som vuxen vara med och kroppsligen hindra honom från att slå till att börja med. Kroppen agerar och han förstår inte hur och varför. Men det hjälper inte att förklara, det blir så att säga fel språk att förklara. Han behöver hållas om kroppsligt så att han inte slår eller så att han slutar så fort som möjligt. När kroppen har lärt sig och ni förstås talat om hundra gånger att det gör ont på den andra, då kommer han så småningom att förstå.
    Eftersom det här händer mest på dagis, vilket inte är så konstigt eftersom det är där han har många barn att konkurrera om utrymmet med, så tycker jag att ni ska be personalen om hjälp att kroppsligen hejda honom när han ger sig på andra barn. Inte bara att de förklarar för honom vilka konsekvenser det blir för andra barn. Däremot måste de kanske hjälpa honom att förstå vad det var som gjorde honom arg, att han inte fick vara med och leka t.ex. Som vuxna kan ni då hjälpa honom till andra sätt att ta kontakt och få vara med.
    Lycka till!
    Margit

Svar på tråden Förklara orsak och verkan