• Hallonmumsan

torka sig själv. när?

vid vilken ålder kan man kräva att barn ska kunna torka sig själv?
    när började era barn torka sig själv.

min son är 5 och kan torka sig själv men tycker nog det är bekvämt att andra gör det åt honom.
    han kan sitta och ropa 10 gånger att jag ska torka fast jag vet att han kan.
    ska man låta han hållas eller säga åt honom att han kan själv.

• Svar på tråden torka sig själv. när?
  • Veritas18

Arbetade som barnflicka förut och lillkillen va 4 snart 5 och kunde inte torka sig själv enligt honom. Jag lärde honom och vips så kunde han. Märkte att det va mest en bekvämlighet.

• Veritas18

P.S Han sa: men jag vet inte hur mycket jag ska torka! (haha)
    jag: torka tills du märker att pappret är vitt och du är torr.

• Hallonmumsan

nu satt han nyss på toa och ropade. han nådde inte rullen sa han (en ursäkt)
    tillsist reste han sig upp och tog den så det var också av ren bekvämlighet.
    jag känner att han måste klara av det nu för i den åldern har man kanske inte mamma eller pappa med sig hela tiden och han vägrar låta någon annan göra det så då håller han sig istället.

sist han var hos sin farmor fick jag reda på att han gjort det själv hela helgen och inte ens bett om hjälp, men jag antar att det var för att han inte ville att dom skulle göra det och han var nog för nödig för att hålla sig längre

• Veritas18

Ja men jag håller med dig. Han borde kunna göra det själv i den åldern, vilket han gör när det väl kommer till kritan. Försök att motivera honom på nått sätt, typ en tabell där han får stjärnor varenda gång han gör det själv och sen i slutet kanske han får nåt litet. Det är ett sätt att motivera barn.

• vittra

Vår 3-åring "kan" torka sig själv och har gjort sen innan hon blev 3 ens, men jag torkar extra efteråt så jag ser så att det verkilgen blev riktigt gjort. Som du redan insett så är det nog mest av bekvämlighet, ni får sluta serva honom helt enkelt!

• vittra
    Veritas18 skrev 2011-01-21 13:15:51 följande:
    Ja men jag håller med dig. Han borde kunna göra det själv i den åldern, vilket han gör när det väl kommer till kritan. Försök att motivera honom på nått sätt, typ en tabell där han får stjärnor varenda gång han gör det själv och sen i slutet kanske han får nåt litet. Det är ett sätt att motivera barn.
    Äsch sånt onödigt dravel i mina ögon, säg bara ifrån tex att "jag har inte längre lust att torka dig i rumpan nu när du klarar det så bra själv". Punkt. Han gör det ju redan! Bara det att även föräldrarna måste visa att de litar på att han klarar det!
  • Veritas18
    vittra skrev 2011-01-21 13:23:23 följande:
    Äsch sånt onödigt dravel i mina ögon, säg bara ifrån tex att "jag har inte längre lust att torka dig i rumpan nu när du klarar det så bra själv". Punkt. Han gör det ju redan! Bara det att även föräldrarna måste visa att de litar på att han klarar det!
    Kanske i dina ögon men tur att vi alla är olika och kan ta till oss olika råd.
  • vittra
    Veritas18 skrev 2011-01-21 13:25:23 följande:
    Kanske i dina ögon men tur att vi alla är olika och kan ta till oss olika råd.
    Tyckte bara det var ett onödigt krångligt råd för en sådan enkel sak, som du inte ens själv använde dig av heller i samma sits?! Du sa ju bara till grabben att torka tills papperet var vitt, inget mer med det. Varför krångla med motivationskartor när det enda man behöver göra är att säga ett enda tydligt nej?
  • Veritas18
    vittra skrev 2011-01-21 13:35:21 följande:
    Tyckte bara det var ett onödigt krångligt råd för en sådan enkel sak, som du inte ens själv använde dig av heller i samma sits?! Du sa ju bara till grabben att torka tills papperet var vitt, inget mer med det. Varför krångla med motivationskartor när det enda man behöver göra är att säga ett enda tydligt nej?
    Använde inte mig av det med honom men gjorde det med min systerdotter eftersom hon va ännu mer bekväm.

Du kan tycka som du vill men du kan inte säga att jag inte har gjort nåt bara för att jag inte har berättat det.

Ett tydligt nej funkar också, på dina barn kanske, men alla är inte likadana.
  • Hallonmumsan

stjärnor kommer jag nog inte använda mig av. jag är en sån mamma som när jag säger en sak så är det så och inget att disskutera. jag var mest nyfiken på om jag är hård när jag gör som jag gör med torkningen. nu kollar jag emellanåt att han är ren såklart.

Svar på tråden torka sig själv. när?