• Tigra79

Vi som dricker hallonbladste

Jag har provat mitt hallonbladste idag, ingen höjdare direkt, men jag dricker ju inte te i vanliga fall heller. Tänkte iaf avvakta ett par veckor till innan jag börjar på "riktigt".  Är i v 32+1 idag.

Tänkte att man kanske kunde köpa koncentrerad Juice och blanda det med téet istället för med vatten, för att slippa från den hemska smaken (så hemsk är ju inte smaken egentligen menför en som inte dricker te el kaffe så är det inget vidare iaf).

• Tigra79

Limael BF 3/2 (första barnet)
    Längtansfull, BF 4/2 (Andra barnet)
    Sandrine, BF 15/2 (första barnet)
    JohannaKO, BF 20/2 (första barnet)
    Solögat BF 22/2 (första barnet)
    na96gen BF 23/2 (tredje barnet) 
    knittgirl84 BF 25/2 (första barnet)
    Astro, BF 1/3 (Sjätte barnet) 
    Allie3, BF 4/3 (tredje barnet)
    Satine, BF 4/3, (första barnet)
    Kirnah BF 5/3 (andra barnet)
    ZandraJ, BF 5/3 (andra barnet) 
    Bestla, BF 9/3 (andra barnet)
    Grodan81 11/3 (fjärde barnet)
    Silva79 BF 16/3 (första barnet)
    Thez BF 19/3 (fjärde barnet)
    First time 24/3 (första barnet)
    Mrs West 24/3 (andra barnet)
    AnnaOctavia, BF 3/4 (första barnet)
    Nojnen, BF 4/5 (första barnet)

• Tigra79

Det blir ju dyrt med hallonbladste, iaf för min del. Jag gillar ju inte te i vanliga fall, så jag brygger ca 8-9 dl på en gång nu tillsammans med lite kryddnejlika och kanel (mest för smakens skull) som jag sen blandar med 2 dl koncentrerad juice (har hittills provat äppeljuice och druvjuice) som sen får stå kallt. Det blir ganska gott men det går ju åt i princip ett juicepaket om dagen, och på 5 v blir ju det ganska dyrt...

Har bara hunnit dricka i 2 dagar nu, men jag tror faktiskt att jag märker lite skillnad, men jag har inte känt några sammandragningar alls innan och jag är inte helt säker på att det är det jag känner nu heller. Hela magen blir aldrig hård, men delar av den kan bli hård, även innan jag började med teet men nu blir det hårt lite oftare. Jaja, jag hoppas det gör nytta iaf!

• Tigra79
    Be Lu skrev 2011-02-08 21:36:40 följande:
    När kan man börja med Nejlika och kanel, har hört att man ska ta det typ vid bf för att det sätter ingång mycket mer än hallonblad. Hur tidigt vågar rman tillsätta det?
    Egentligen är det väl 2-3 v innan BF, men jag har inte i så mycket av något av det (har bara några kryddnejlikor och inte ens ett kryddmått kanel i 8-9 dl vätska) , som sagt mest för smakens skull, ska ha i mer senare har jag tänkt. Det blir ju lite glöggkänsla över teet med dessa kryddor.
  • Tigra79
    Love83 skrev 2011-02-17 16:10:59 följande:
    vill bara poängtera att tet inte sätter igång någon förlossning utan att det  gör så att förlossningsarbetet går fortare och livmodern drar ihop sig och man läker fortare efteråt

men om man vill sätta igång en förlossning får man nog dricka något annat jag hade basilika från kryddburk i mitt te på slutet för det skulle tydligen kunna ha den effekten, men alltid kul att prova :)
    Även om det inte sätter igång en förlossning så kan det ju faktiskt vara så att hallonbladstéet gör att kroppen förbereder sig snabbare och bättre och därför är redo tidigare än den varit annars. Men det är ju bara min teori...
  • Tigra79
    Pussakaninen skrev 2011-02-19 11:20:55 följande:
    En fråga. Det verkar som ni dricker mycket te? Hur många koppar? Vetinte vad livsmedelsverket rekomenderade, var det tre koppar/dag? Eller man behöver inte följa det då detta inte är något vanligt te? Eller är det vanligt te? hahahahaha Så förvirrad.. Men jag undrar bara om man kan dricka mer utav detta än vad livsmedelsverket rekomenderar... typ...
    Det är väl inget tein (koffein) i hallonbladste så jag har svårt att tänka mig att livsmedelsverket har några föreskrifter alls om detta.

Men 3 koppar ska man helst dricka av hallonbladsteet om det ska göra nytta, så har jag förstått det iaf.
  • Tigra79
    ana86 skrev 2011-03-08 23:38:56 följande:
    Hoppar in i denna tråden eftersom jag funderar på att börja dricka te...är i vecka 35+ från idag...vill höra med er andra som dricker, har ni kollat med er barnmorska innan ni började dricka? är det helt okej?
    Jag är lite orolig, vill ju absolut INTE gå över tiden...därför jag funderat att dricka det..pratade med min bm som sa att jag absolut INTE skulle börja dricka från v 35 som det står på förpackningen utan vänta till v. 38...har era bm sagt något om det?

:)
    Min BM visste inte ens vad det var...

Som sagt i vissa andra länder så kan dom dricka det bra mycket tidigare än v 35, så du kan nog vara lugn. Har för mig att i england var det nästan obligatoriskt att man drack hallonbladste mot slutet.

Jag är lite för slarvig tror jag, tycker det är så jäkla trist att koka te ärlig talat så det blir inte gjort riktigt så ofta som det borde. Dricker väl mellan 1 -2 glas om dagen, dricker ju teet kallt blandat med juice eftersom jag avskyr te egentligen. Jag har 7 dagar kvar till BF nu iaf, så jag får väl försöka bättra mig lite och få i mig de där 3 kopparna om dagen kanske!
  • Tigra79
    Pluppe E skrev 2011-03-08 20:30:43 följande:
    Har beställt från ekoexpressen nu och där står det 1 tsk per kopp :) Men det kanske är olika utifrån olika sorter.. Jag vet inte..
    Jag väger förresten mitt te, jag kokar en kanna åt gången, så jag räknar med 2 gram per kopp, så jag brukar ösa i 10-12 gram ungefär.
  • Tigra79

Hej, tänkte bara berätta att vi fick vår lilla tjej i lördagsmorse (12/3) i v39+2. Vet ej om jag blött mer eller mindre än i normalfall eftersom det är mitt första barn och jag inte har något att jämföra med...

• Tigra79
    Erci85 skrev 2011-03-14 19:12:39 följande:
    Grattis! Glad När började du dricka teét?
    Tack :)
    Typ v34+4 eller något sådant... Har dock varit lite slarvig, det har kanske blivit 1-2 koppar för det mesta, 3 st ibland bara.
  • Tigra79
    BF-listan

Limael BF 3/2 (första barnet) ankomst 9/2 (BF+6)
    Längtansfull, BF 4/2 (Andra barnet)
    Sandrine, BF 15/2 (första barnet)
    LuneNoire BF 16/2 (första barnet) ankomst 4/3 (med igångsättning på BF +16) 
    JohannaKO, BF 20/2 (första barnet)
    Solögat BF 22/2 (första barnet)
    na96gen BF 23/2 (tredje barnet)  ankomst 1/3 (BF+6)
    knittgirl84 BF 25/2 (första barnet) ankomst 23/2 (BF-2)
    Astro, BF 1/3 (Sjätte barnet) ankomst 28/2 (BF-1)
    Allie3, BF 4/3 (tredje barnet) ankomst 6/3 (bf+2)
    Satine, BF 4/3, (första barnet)
    Ida Hagström, BF 4/3 (tredje barnet)
    Kirnah BF 5/3 (andra barnet)
    ZandraJ, BF 5/3 (andra barnet)
    Purlan, BF 6/3 (andra barnet) 
    Ett litet mirakel BF 8/3 (första barnet)
    Bestla, BF 9/3 (andra barnet)
    Grodan81 11/3 (fjärde barnet)
    Tobemindful BF 11/3 (första barnet)
    BeLu Bf 14/3 (andra barnet) Föddes 1/3 BF -13
    Silva79 BF 16/3 (första barnet) Föddes 12/3 BF -4
    Thez BF 19/3 (fjärde barnet)
    First time 24/3 (första barnet)
    Mrs West 24/3 (andra barnet)
    Mariina 1/4 (första barnet)
    Ckm 1/4 (första barnet)
    AnnaOctavia, BF 3/4 (första barnet)
    Erci85, BF 3/4 (andra barnet)
    monsterhummer, BF 3/4 (andra barnet)
    Längtan efter liten, BF 5/4 (andra barnet)
    Pluppe, BF 12/4 (första barnet)
    Sarus85, BF 17/4 (första barnet)
    Tiinisens 26/4 (första barnet)
    Nojnen, BF 4/5 (första barnet)

Nykomlingar skriv gärna in er på listan.
    Ni som fött, skriv gärna in när barnet kom (jämfört med BF)
  • Tigra79
    Mammas V skrev 2011-06-15 15:37:45 följande:
    Är de någon här som druckit hallonblads te o fått barn?? Ja skulle vilja veta hur länge avslaget håller på efteråt? 6-8 veckor hitta ja o ja ber till Gud att de kommer snabba på om ja dricker detta för vi ska på semester 4 veckor efter förlossning så ja känner mig så stressad
    Jag hade avslag ca 3½ v efter förlossningen och då slarvade jag ändå lite med tedrickandet och jag drack inte en droppe efter förlossningen.
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste