• Zäta

Vi som dricker hallonbladste

BF-lista

Astro, BF 1/3 (sjätte barnet).
    Satine, BF 4/3 (första barnet)
    ZandraJ. BF 5/3 (andra barnet)
    JohannaKO BF 20/2 (första barnet)
    Sandrine,BF 15/2 (första barnet)

Jag har druckit det sen v 32 för det var ok enligt BM. 
    Drack det även med dottern och hon föddes tio dagar innan BF.
    Däremot läkte jag inte ihop snabbt efteråt och hade inte heller en lätt förlossning.. eller det gick väldigt snabbt, men pga det så blev det klipp. 
  • Zäta

Men det där med locket kan väl ändå inte spela någon roll? Det måste ju vara för att det inte ska kallna eller nåt..

• Zäta
    Satiin skrev 2011-01-21 18:09:32 följande:
    nog mirakeldrycken jag tänker på. 
    Den vidriga blandningen med typ tabasco och sån skit eller vad det är?
  • Zäta
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 20:43:23 följande:
    ok, jag har inte testat den men den skall tydligen vara jätte stark och smaka hemskt så jag vet inte om jag vågar testa.
    Zäta skrev 2011-01-21 18:03:08 följande:
    Men det där med locket kan väl ändå inte spela någon roll? Det måste ju vara för att det inte ska kallna eller nåt..
    Det tror inte jag heller har någon betydelse...
    Jag har inte lock på iallafall..

Ja det är den drycken hon pratar om...
    den skall tydligen vara hemsk..
    Jaa.. var det du som hade en tråd om den drycken eller inbillar jag mig? Den verkar hemsk iaf.. men eftersom du har BF snart Så kan du väl dricka lite och säga om det är värt det? :P 
  • Zäta
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 20:48:59 följande:
    Ja jag har en tråd om den men vet inte om jag vågar mig på den eftersom att alla säger att den är så hemsk.. är rädd för att få den jävla halsbrännan .-)

Men jag hade fel . tabasco är det inte i..

Mirakeldrycken:
    1.5 liter vatten
    2 pressade citroner
    2-4 matskedar honung eller lönnsirap
    2 matskedar färskriven ingefära
    2 teskedar cayennepeppar
    Ähh.. ladda upp med lite halsbrännemedicin med för att vara på den säkra sidan :D Jag vill inte heller testa den, men det är verkligen det enda jag INTE testade när jag väntade dottern. Hade inte hört talas om den då. Men testade allt annat. 

Jag trodde med att det var tabasco i, men det kanske är bra att det itne är det. Cayennepeppar låter ju galet starkt i! Och ingefära. Blää.

Basilikate och kryddnejlikote ska vara bra skit med tydligen.

• Zäta

Basilikate
    För att sätta igång en förlossning dricker man te på basilika. 3 tsk torkade blad per kopp. Lägg de i kokande vatten och låt dra i 10-20 min. Drick 3-4 koppar per dag (7,5-10 dl)Använd även ingefära för att skynda på förlossningen om den drar ut på tiden.  Basilika bör som te endast drickas inför förlossningsdags eftersom den kan sätta igång en förlossning. Kan med fördel alltid användas som krydda i maten.  

Hallonbladste
    Hallonbladste skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen.  I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad inför förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar  Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man har en tidigare historia av missfall, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten.  

Kryddnejlika
    För att ytterligare öka på livmodersammandragningar och sätta igång en förlossning och bättra på värkarbetet så dricker man hallonbladste med kryddnejlika i de sista 2-3 veckorna före beräknad förlossning, 2-3 kryddnejlikor per kopp te.  Kryddnejlika kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kryddnejlika tidigare i graviditeten.  

Kanel
    Kanel har även det en starkt sammandragande effekt och kan med fördel även det användas inför en förlossning. 1 tsk per kopp 2-3ggr dagligen.  Kanel kan användas som krydda i maten tidigt i graviditeten och kan i te drickas sista 2-3 veckorna för att sätta igång eller bättra på värkarbete för att det kan orsaka livmodersammandragningar, använd ej kanel tidigare i graviditeten.  

Läkeverbena (Järnört
    )Läkeverbena används för att sätta igång förlossning eller för att förstärka värkarna under förlossningsarbetet. Läkeverbena ökar även mjölkproduktionen vid amning. Den har också en svettdrivande, urindrivande och laxerande verkan.  Läkeverbena skall inte användas under graviditet innan man vill sätta igång förlossningen då den kan framkalla abort.
  • Zäta
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 21:11:42 följande:
    Men jag häller upp kokvatten i en kopp och sen i med tesil med 2 tsk hallonblad låter det stå så i ca 10 minuter innan jag tar bort silen. 
    kan jag lägga typ 3 kryddnejlikor i silen?
    Bestla skrev 2011-01-21 21:02:42 följande:
    Vart har ni köpt teét? Jag tänkte börja i vecka 35+0, men jag vet inte vart jag ska köpa det. Hälsokosten har inget hemma..
    Hallonbladste köper jag på Life.. finns både påsar och löste.
    Jaa.. lägg i skiten i silen. Så kommer jag med göra. Och släng i lite basilika med för det ska ju med vara toppen! :P
  • Zäta
    Tgbg skrev 2011-01-21 21:13:06 följande:
    Men det där med kanelen, måste det vara i te då eller kan man äta gröt med grymt mycket kanel?:P

Järnört lät ju som något att kolla upp även efter, plus att det skyddar bra mot vampyrer har jag hört oxå =)
    jag tror ju faktiskt att du kan käka grymt mycket kanel... är tveksam till om effekten skulle bli bättre bara för att den är i varmt vatten :P
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 21:17:50 följande:
    Menar du vanliga basilikablad? skall jag lägga domlöst i koppen då?
    Inte så gött att svälja ett sånt

Är det verkligen bra att köra med båda nejlikor och basilika då?
    Man vill ju inte riskera att det slutar i katastrof istället.
     Jag kommer köra på det iaf. ag räknar ju inte med ett mirakel direkt utan skulle jag få massa SD så kan man ju sluta dricka det.. men jag är bara i v 34 nu så får vänta lite med det än. Tror man kan ha torkade basilikablad som finns bland kryddorna i affären. Har bara hittat malda och de kommer flyta runt i hela koppen i så fall.. men färska borde ju gå bra så kan man riva den i tre delar eller nåt så saften sipprar ut.
  • Zäta
    Längtandsfull skrev 2011-01-21 21:32:35 följande:
    Men är inte basilikablad välldigt torra? där finns väll inget rinnande om dom.
    Satiin skrev 2011-01-21 21:24:37 följande:
    lägg grejerna i en tesil. de är nog bäst :)
    Jag gör allt i kastrull och låter det sen sjuda innan jag silar det ner i koppen.

beroende på vart man bor kan man köpa de på olika ställen.
    Bor man i Gävle så finns det på Alternativbutiken Lyktan, ekologiskt odlat och jag köpte 30 g för 10 kronor där.
    Life och kahls har inte här! 
    kokade hallonblad med vatten från början men tyckte det var svårt eftersom det mesta av vattnet kokas bort..
    Häller man i mer vatten så blir ju mängden vatten till teet förmycket.
    Nee.. men de jag köpte i påsen är så finhackade så de kommer ut ur silen och jag hatar när småbiter flyter omkring i mitt te.. och om du köpte en basilikaplanta så kanske man ska riva isär bladen för att de ska avge lite mer smak elelr nåt.. jag har ingen aning egentligen :P Jag bara chansar lite :S

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste