Inlägg från: Rainbow brite |Visa alla inlägg
  • Rainbow brite

Vi som dricker hallonbladste

Jag har druckit teet men mina andra graviditeter men ändå har jag blött en hel del både vid förlossningen/snitten samt efterblödningarna som varade 1 mån- 1½ mån varje gång.
    Så sätt hjälpte det inte mig och desutom fick jag jätte kraftigare värkar som även dom på fl sa att det var superstarka värkar. 

Om man skall snittas nu så kanske det inte är lön att ta teet iaf eller?  

2005 * 2009 * 2010 * 2011
  • Rainbow brite
    Elgen skrev 2011-09-20 14:56:40 följande:
    Ska snittas och har druckit min första kopp idag. Har två vanliga förlossningar bakom mig då jag inte blött något alls. Tror på att det ger bra effekt för oss som inte föder på vanligt sätt med

Men jag har ju snittats 2 ggr innan med och ändå blött en del, men kansek värtoch prova sen iaf?

Doxck ärjag bara i v 29-30 så jag får vänta ett tag till iaf 
  • Rainbow brite

Alltså NÄR får man börja med teet?

Har sätt så många olika sidor nu som säjer olika. Vissa säjer från v 28 andra från v 34 och vissa från v 36.
    Vad stämmer?  

• Rainbow brite

Det bästa hallonbladsteet ni kan dricka är från www-re-frech.se

De i påsar är inte alls lika bra. 

• Rainbow brite
    Elgen skrev 2011-10-03 11:13:52 följande:
    Nån mer som får jätteaktivitet i magen och allmänt obehag av att dricka hallonbladste? Vågar inte riktigt dricka det när det blir sådär. Är i v 36+6 idag och har provat till och från från v 35+0

Det är nog ingen fara men gör det som känns bäst för dig.

Men hur menade du med obehag? 
  • Rainbow brite
    telgebo skrev 2011-10-03 13:46:09 följande:
    Nää inget te idag heller. vad fan är det som tar sån tid att skicka en jädra påse? Ska nog ta och ringa och klaga.

Vart har du skickat efter ifrån? Hur har du betalt?

Jag har alltid köpt från re-frech och alltid kommit typ dagen efter eller max efter 2 dagar  
  • Rainbow brite
    telgebo skrev 2011-10-03 16:45:18 följande:
    Re-fresh.

De hade inget telefonnr, men nu har jag skickat ett mail, men jag hinner väl föda barn innan detta te ens nått halvvägs, suck

Hehe nu ska du inte tänka så
    Hoppas du får det imorgon iaf.

Alltså varför får man inte börja förrens v 36? alltså det startar ju ändå inte en förlossning juh     
  • Rainbow brite

Någon av er som fått sd av teet?
    När på dagen/dygnet tar ni ert te?

Har ju som sagt var inte börjat ännu men har druckit det innan vid de andra graviditeterna men det var kanske dumt av mig att sluta samma dag som fl startade?
    Man ska tydligen dricka det efter också?    

• Rainbow brite

Någon av er som fått sd av teet? När på dagen/dygnet tar ni ert te?
    Har ju som sagt var inte börjat ännu men har druckit det innan vid de andra graviditeterna men det var kanske dumt av mig att sluta samma dag som fl startade? Man ska tydligen dricka det efter också?   

• Rainbow brite

Hur lång tid efter man blivit snittad/förlöst skall man dricka teet för att slippa förmycket efterblödningar?

• Rainbow brite
    hallonbladste se skrev 2011-10-08 11:26:26 följande:
    Lite individuellt. Men fortsätt att drick hallonbladste till dina blödningar har minskat efter det att barnet är 4-6 veckor gammal.

Hallonbladste främjar också mjölkproduktionen, det ger en "boost" för ditt immunförsvar, på grund av de vitaminer och mineraler det innehåller. Hallonbladste har antibakteriella egenskaper som är bra för att bekämpa infektioner.

Lycka till!

Tack för infon Du verkar väldigt kunnig inom detta Jobbar du i butik som säljer det eller egenlärd?
  • Rainbow brite

Men om man skall snittas som jag måste göra gör ändå hallonbladsteet sin verkan? Alltså minskar avslaget och stimulerar mjölkproduktionen?

• Rainbow brite
    Mina Älskungar skrev 2011-10-11 16:44:33 följande:
    Hemma med vårt mirakel, en veckan innan BF. Värkarna började natten till fredagen, vid 00:30 fick jag ont i magen, gick på toa o var lös, sedan var det 2-2 1/2 min mellan värkarna o vi åkte taxi kl 02:00. Kurva i 15-20 min sedan vart jag kvar på britsen då värkarna vart kraftigare o kraftigare, andades igenom dem o tänkte - En värk närmare jag får träffa bäbis...40 min efter att vi kom in födde jag honom knästående på 1 1/2 kryst. Blödde minimalt o blöder knappt ngt alls nu. Hade bara onda sammandragningar av livmodern de två första dygnen, men behövde ej tabletter. Nu har jag inte ont alls.
    Dricker nu amningsthe som jag börjat med idag. (Kom hem i går kväll från Neonatalen på DS)

Not. När han föddes mådde han inte bra och han vart i ilfart intuberad o skickad till Karolinska neointensiv för vård. Flera hjärt-Ul och hjärn-Ul samt massvis med andra provtagningar gjordes, efter ett dygn vände det och vi kunde återvända till DS o neovård med övervakning. Deras teori är att han fick omställningsproblem fr livet i livmodern till livet utanför (grymtande andning, slö o slapp mm) kroppen arbetade som om den fortfarande var i livmodern)    
    Det var jobbiga ovissa timmar o första dygn o jag är överlycklig att vi bor i Sverige o kunde få träffa de bästa läkarna inom barn och hjärta. De hörde först blåsljud o misstanke om hjärtfel fanns med i utredningen av vår gosse. Som för övrigt nu mår bra, ska bara bli bättre på att äta så e vi på banan igen.  
    Fy det lät läskit det där, men grattis till din ögonsten
    Håller tummarna att det fortfarande skall gå bra för er alla.
    Vet dom varför han inte mådde bra? Vad berodde det på?
    hallonbladste se skrev 2011-10-11 14:38:39 följande:
    Det stämmer. Du har fortfarande en god effekt med hallonbladste. Ett annat alternativ till TE som främjar mjölkproduktionen är Nursing support. Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
    Vad är Nursing support?
    telgebo skrev 2011-10-11 13:14:36 följande:
    Vad jag förstått det så ja. Man blöder ju efter ett snitt också och det kan ju inte ha nån betydelse om det är vaginal födsel eller snitt.

Ja man blöder efter snitt iaf har jag alltid gjort med de två snitten jag gjort innan, så jag hade ju hoppats på att inte blöda massor sen.

• Rainbow brite

Ni som har hallonbladsteet i lösvikt elelr vad det heter hur gör ni det?
    Alltså ska det småkoka eller bara sjuda eller hur gör man? 

• Rainbow brite
    OllesMamma85 skrev 2011-10-21 14:52:38 följande:
    Ja nu är jag inne i vecka 37 (36+2) och har ännu inte kommit igång med att dricka mitt te. Det har hänt mycket och vår lilla skrutt har bestämt sig för att ligga åt fel håll. Efter 3 vändningsförsök insåg vi att vi nog fick ge upp och planera in ett snitt (10e november - mindre än 3 veckor kvar!). Jag har en hel del sammandragningar som emellanåt gör lite ont och hela magen känns öm. Så jag vet inte om det är så bra att börja dricka teet eller om jag ska låta bli helt?

Alla får ju inte sd av teet.
    JAg har aldrig känt av några sd av teet med de andra barnen 
  • Rainbow brite
    Rosahjärta skrev 2011-10-30 10:16:46 följande:
    Jag drack hallonbladste under min graviditet. Började vecka 25 och drack tills lillen kom :). 
    Han kom prick på det datum som han var beräknad att komma :) 

Började du vecka 25? Varför så tidigt? Varför ta den risken?
  • Rainbow brite

Är det vecka 35 man kan börja dricka teet?

Menar dom fulla veckor då eller när? 

• Rainbow brite

Men alltså det snackas om att folk känner / Ska känna av sd av teet men jag har aldrig känt av det.
    Har /gör jag fel då jag gjort teeet då?

Så fort det börjat "puttra" på spisen tar jag bort det och låter det stå i kastrullen med lock på iaf 10-15 min sen silar jag av det och drack det.

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste