Inlägg från: En Kopp Te |Visa alla inlägg
  • En Kopp Te

Vi som dricker hallonbladste

ziingo skrev 2011-10-03 17:55:45 följande:
    varför är teet i påsarna sämre att dricka?
    telgebo skrev 2011-10-03 18:41:38 följande:
    Jag vet inte, jag har läst det i tråden också vet inte om det har att göra med att det inte innehåller 1++% hallonblad kanske eller nåt. Nån annan kanske vet om du inte orkar skumma tråden.
    Det finns inget som säger eller bevisar att det är "sämre" att dricka te i påsar som innehåller hallonblad det är snarare tvärtom anser jag eftersom flera tillverkare av hallonbladste för gravida tillsätter andra, naturliga, ingredienser som kommer barnet och mamman till nytta. Man kan också vara säker på att innehåller teet  hallonblad/raspberry leaf så är det 100% hallonblad, det är inte modifierat på något sätt.

Det man bör titta efter är den mängd hallonblad varje påse innehåller. Är det 500-600 mg så kan 2-4 koppar vara en lagom dos.

Vidare ska man inte blanda ihop hallonbladste med hallon-te som framställs av bären och inte av bladen.
    560 mg of organic raspberry leaf.
  • En Kopp Te
    Rainbow brite skrev 2011-10-06 14:21:59 följande:
    Någon av er som fått sd av teet? När på dagen/dygnet tar ni ert te?
    Har ju som sagt var inte börjat ännu men har druckit det innan vid de andra graviditeterna men det var kanske dumt av mig att sluta samma dag som fl startade? Man ska tydligen dricka det efter också?   
    Ja, du kan med fördel dricka det efter förlossningen då hallonbladste har en egenskap att hjälpa livmoderna att dra sig tillbaka samt bidra till en snabbare läkning och mindre blödning efter förlossningen.

Lycka till.
  • En Kopp Te
    Rainbow brite skrev 2011-10-08 10:26:01 följande:
    Hur lång tid efter man blivit snittad/förlöst skall man dricka teet för att slippa förmycket efterblödningar?
    Lite individuellt. Men fortsätt att drick hallonbladste till dina blödningar har minskat efter det att barnet är 4-6 veckor gammal.

Hallonbladste främjar också mjölkproduktionen, det ger en "boost" för ditt immunförsvar, på grund av de vitaminer och mineraler det innehåller. Hallonbladste har antibakteriella egenskaper som är bra för att bekämpa infektioner.

Lycka till!
  • En Kopp Te
    Rainbow brite skrev 2011-10-11 12:15:57 följande:
    Men om man skall snittas som jag måste göra gör ändå hallonbladsteet sin verkan? Alltså minskar avslaget och stimulerar mjölkproduktionen?
    Det stämmer. Du har fortfarande en god effekt med hallonbladste. Ett annat alternativ till TE som främjar mjölkproduktionen är Nursing support. Skicka mig ett PM om ni är intresserade.
  • En Kopp Te
    Mina Älskungar skrev 2011-10-16 10:50:42 följande:
    Jag hade i lösvikt, fyllde en kastrull med vatten, la i teet och lät det sjuda i ca 15 minuter, Lät det sedan gå igenom ett kaffefilter ner i en kanna så hade jag flera koppar som räckte längre (förvarade det i kylskåpet o värmde i mikron)
    Kände du att du fick en effekt av det? Drack du det under din graviditet?

Trevlig helg!
  • En Kopp Te
    OllesMamma85 skrev 2011-10-21 14:52:38 följande:
    Ja nu är jag inne i vecka 37 (36+2) och har ännu inte kommit igång med att dricka mitt te. Det har hänt mycket och vår lilla skrutt har bestämt sig för att ligga åt fel håll. Efter 3 vändningsförsök insåg vi att vi nog fick ge upp och planera in ett snitt (10e november - mindre än 3 veckor kvar!). Jag har en hel del sammandragningar som emellanåt gör lite ont och hela magen känns öm. Så jag vet inte om det är så bra att börja dricka teet eller om jag ska låta bli helt?
    Om du är tveksam så avvakta tills du har pratat med din BM eller barnläkare om råd kring hallonbladste för dig. Även efter förlossningen, va 5-7 veckor, kan du dricka teet för att hjälpa livmodern att dra sig tillbaka samt ge dig nyttiga vitaminer, mineraler som i samband med förlossningen har försvunnit. Teet främjar också en riklig produktion av bröstmjölk.

Lycka till.
  • En Kopp Te
    Rosahjärta skrev 2011-10-30 10:16:46 följande:
    Jag drack hallonbladste under min graviditet. Började vecka 25 och drack tills lillen kom :). 
    Han kom prick på det datum som han var beräknad att komma :) 
    Vad kul att lillen prickade rätt med bf-dagen! Hur många koppar drack du ca om dagen?
  • En Kopp Te

Det är rekommenderat att påbörja runt 35 veckor, det är inte så noga om det är 34+5 eller 35+0, utan det är ca. I andra länder rekommenderar man runt vecka 32.

It is advisable to wait until the 32nd week of pregnancy before trying raspberry leaf tea as there is a concern that consumption before this time in the more fragile, earlier stages of pregnancy could lead to problems.

Men detta är individuellt. Det finns de som dricker hallonbladste under hela sin graviditet. Dock är det klokt att inte ta mer än max 1 kopp om dagen fram till de sista veckorna. Får man starka sammandragningar eller andra problem, som väldigt ont i magen, är alltid rekommendationen att rådgöra med sin barnmorska eller barnläkare innan man fortsätter med hallonbladste.

Lycka till alla. Solig

• En Kopp Te
    MLT skrev 2011-11-02 11:16:55 följande:
    Kan tipsa er om hallonblads-te från re-fresh.se, det är riktigt ört-te och inte påsar som är utspätt med massa annat. De är näst intill meningslösa att dricka om man vill ha effekt av oxytocinet. Däremot köpte jag även hallonblads-te från life som jag blandade med det riktiga ört-téet för smakens skull. Jag drack 4 koppar om dagen från v. 36, sonen kom 8 dagar för tidigt och förlossningen tog ca 2½ timma!
    Löste eller påsar...

Det här kommer upp lite då och då, men det gäller att skilja på te och te när det gäller hallonbladste.Te i påsar kan vara verkningslösa om mängden hallonblad inte är tillräcklig stor eller om man förväxlar hallonblad med hallonte. Men är det rätt mängd, bra och erkända tillverkare samt noga utvalda naturliga ingredienser så anser jag det är bättre att dricka hallonbladste i påsar eftersom det också innehåller just ingredienser som kommer både barnet och mamman till nytta. Som anis mot illamående, maskros mot vattenbalans, nässelblad för ökad energi. Man kan också vara säker på att innehåller teet  hallonblad/raspberry leaf så är det 100% hallonblad, det är inte modifierat på något sätt och naturligtvis inte utspätt.

Det man bör titta efter är den mängd hallonblad varje påse innehåller. Är det 500-600 mg så kan 2-4 koppar vara en lagom dos.

Det finns inget som säger eller bevisar att det är "sämre" att dricka te i påsar som innehåller hallonblad mot att dricka löste med hallonblad. Jag kan tycka det är enkelt och smidigt med påsar men som alltid är valet unikt ert och ni väljer det som känns bäst för er.
  • En Kopp Te
    2 prinsar 1 prinsessa skrev 2011-11-07 09:24:11 följande:
    någon som vet hur mycket hallonblad mother to be teet innehåller?
    Varje tepåse av "mother to be" innehåller 560 mg rent hallonblad. Alltså är det bra att börja dricka en kopp om dagen för att sedan öka upp till ca 3-4 koppar de/den sista veckorna för att få maximalt effekt. Strax över 2000 mg är för de flesta max.
  • En Kopp Te
    Rödstrumpa skrev 2011-11-07 14:44:48 följande:
    Hm, det här med mjölk... varför ska man helst inte ha mjölk i teet? 
    Det kan vara svårare att ta upp näringsämnen i te när man har mjölk i. Socker går dock bra.
  • En Kopp Te

Eftersom det finns rapporter om förtidigt förlossningsarbete kopplat med höga doser av hallonbladste så har rekommendationen varit 3-4 koppar om dagen då det är en lagom dos. Dock finns det väldigt få vetenskapliga/medicinska rapporter som stöder att förlossningsarbete kan startas av hallonbladste. 

Det finns inget som skada dig eller ditt barn om du dricker mer än 4 koppar.

Det är individuellt och känner man av kraftiga sammandragningar av hallonbladste så kan det vara klokt att rådgöra med sin barnmorska / barnläkare innan man fortsätter.

Lycka till! Solig

• En Kopp Te
    Tiger Af Lilja skrev 2011-11-08 22:05:18 följande:
    Jag dricker mitt hallonblads te med variation

*bara hallonblad
    *hallonblad + annat te
    *hallonblad + honung
    *hallonblad + kanel

Eller mixa  och blanda med dessa olika.

Köper mitt från bodystore, och är ekologiskt hallonbladste.
    Får en del Sd, men huvudsakligen mår jag bättre efter en förlossning.
    Ska vilken dag som helst föda igen och hoppas hallonbladen gjort susen även denna gång
    Nu har jag fått beställa nytt och har inte druckit på ett par dagar då det var slut.
    En del tycker att Hallonblad+citron ger en godare smak Solig
  • En Kopp Te
    Silee skrev 2011-11-25 15:32:29 följande:
    Jag var på en hälsobutik igår och såg att dem hade hallonbladste och köpte genast med mig det hem.
    Nu när jag läser på förpackningen står det att det endast innehåller 48% hallonbladste.

Vad innebär detta?
    Kommer det inte ha samma effekt som 100% hallonbladste?
    Hej!

Ser du på förpackningen hur mycket hallonblad, i mg, varje påse innehåller? Det hänger på det. Att det inte är 100% hallonblad behöver inte vara nackdel, ibland tvärtom. Solig
  • En Kopp Te
    Silee skrev 2011-11-30 16:50:52 följande:
    hittade detta: Each serving delivers 1.0g of raspberry leaf.

Förvånad?
    Då kan du vara nöjd. Det är mer än tillräcklig per kopp.
    Dimitra skrev 2011-11-30 17:25:32 följande:
    Den här frågan har säkert ställts tusen gånger men hur stor andel hallonblad finns i Yogis Mother To Be te?
    ca 500mg per påse.  Runt 2000mg är en lagom dos hallonblad per dag (slutet av graviditeten).
  • En Kopp Te
    Dimitra skrev 2011-12-02 12:52:57 följande:
    Hmmm...då blir det alldeles för dyrt för mig om ett paket bara räcker fyra dagar. Fasen då, jag tänkte att det jag har skulle räcka tiden ut men har missbedömt mängden. Jag får visst klara sista veckan/veckorna på ångan från förpackningen
    Om du väljer att dricka en eller två koppar om dagen så får du också en dos som ger effekt. Det finns inget som säger att du måste nå maxgräns  (i mg) av hallonbladste per dag för att det skall ge effekt.

Det är individuellt. Prova dig fram  Solig
  • En Kopp Te

Ni behöver inte gå på max dos för effekt. Känn er fram och vad som är bäst för er  Solig

Får ni starka sammandragningar så bör ni avsluta med hallonbladste innan ni har rådgjort med er barnmorska eller barnläkare.

Lycka till alla.

• En Kopp Te

Lillis2012 skrev 2011-12-06 23:08:05 följande:

När kan man tidigast börja dricka det??
    Jag brukar rekommendera från vecka 35, i t.ex. England så är rekommendationen från tidigast v32.
  • En Kopp Te
    tiiitti skrev 2012-01-07 17:36:52 följande:
    Jag beställde hallonbladste från hallonbladste.se. Är den inte lika bra? innehåller annat än bara hallonblad
    Det ger precis samma effekt som på torkade blad i löste.

Precis som du skriver så innehåller påsarna mer än bara hallonblad (som förövrigt är 560mg per portion vilket är lagom dos). De innehåller också ingredienser som hjälper till mot mindre magbesvär och illamående. Att upprätthålla en god vattenbalans i kroppen mm

Lycka till! Solig
  • En Kopp Te
    Therese83tezz skrev 2012-01-13 09:32:41 följande:
    Är det okej/bra det man kan köpa på hälsokost typ Life???
    Det är viktigare att kolla hur står dos hallonblad varje påse innehåller. Ligger det över 400mg per portion så är det bra. Att det innehåller annat än hallonblad har egentligen ingen betydelse. Det är inte så att det blir sämre på något sätt.

Lycka till Solig
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste