MLT skrev 2011-11-02 11:16:55 följande:
Kan tipsa er om hallonblads-te från
re-fresh.se, det är riktigt ört-te och inte påsar som är utspätt med massa annat. De är näst intill meningslösa att dricka om man vill ha effekt av oxytocinet. Däremot köpte jag även hallonblads-te från life som jag blandade med det riktiga ört-téet för smakens skull. Jag drack 4 koppar om dagen från v. 36, sonen kom 8 dagar för tidigt och förlossningen tog ca 2½ timma!
Löste eller påsar...
Det här kommer upp lite då och då, men det gäller att skilja på te och te när det gäller hallonbladste.Te i påsar kan vara verkningslösa om mängden hallonblad inte är tillräcklig stor eller om man förväxlar hallon
blad med hallonte. Men är det rätt mängd, bra och erkända tillverkare samt noga utvalda naturliga ingredienser så anser jag det är bättre att dricka hallonbladste i påsar eftersom det också innehåller just ingredienser som kommer både barnet och mamman till nytta. Som anis mot illamående, maskros mot vattenbalans, nässelblad för ökad energi. Man kan också vara säker på att innehåller teet hallonblad/raspberry leaf så är det 100% hallonblad, det är inte modifierat på något sätt och naturligtvis inte utspätt.
Det man bör titta efter är den mängd hallonblad varje påse innehåller. Är det 500-600 mg så kan 2-4 koppar vara en lagom dos.
Det finns inget som säger eller bevisar att det är "sämre" att dricka te i påsar som innehåller hallonblad mot att dricka löste med hallonblad. Jag kan tycka det är enkelt och smidigt med påsar men som alltid är valet unikt ert och ni väljer det som känns bäst för er.