• Mammatilltretroll

Finns det fler som har synliga blodådror på händer, fingrar (insida och utsida), ben och mage?

Senaste månaderna har mina blodådror på kroppen blivit mycket mer synliga. Det syns på ben, underarmar, delar av magen och framförallt händerna.

På händerna syns det på ovansidan av händerna och även på fingrarnas insida och utsida.

Det är lite märkligt för de syns inte lika mycket hela tiden utan det kommer liksom i perioder under dygnet när det plötsligt ser riktigt läbbigt ut på händerna och man ser tydligare på övriga kroppen och sen en stund senare så har det gått ner lite...
    Dock är det inte så att det endast syns när jag är varm utan kan komma när som helst..

Är det fler som har såhär?
    Alltså nu snackar vi inte lite synliga ådror på underarmarna bara utan typ att man ser liksom på magen och även på fingrarna...

Jag är inte gravid vet jag.. och man har kollat lite olika blodprover hos läkaren men allt har hittills sett bra ut...

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Finns det fler som har synliga blodådror på händer, fingrar (insida och utsida), ben och mage?
  • Birgitta2

Jag har alltid haft synliga ådror på händer och fötter. Framförallt när de är varma. Vid kyla drar de ihop sig. Jag har dock aldrig varit besvärad av det, trots att de är väldigt stora och synliga.

• deddan

På övriga kroppen har jag inte så synliga, men under ögat har jag en jädra stor blodådra, ser ut som jag fått blåtira imellanåt.. Solig

nej, men det är väll rätt vanligt skulle jag tro. Det är inte så att dem är STORA? Annars är det väll bara så dina ådror är skulle jag tro. Ådrorna väljer ju själv var dem vill ligga, som när jag ska ta blodprov försvinner mina bort igen, förstår du hur jag menar? Dem kan liksom flytta på sig lite hur dem vill :)

• Mammatilltretroll
    Birgitta2 skrev 2011-01-21 15:43:24 följande:
    Jag har alltid haft synliga ådror på händer och fötter. Framförallt när de är varma. Vid kyla drar de ihop sig. Jag har dock aldrig varit besvärad av det, trots att de är väldigt stora och synliga.
    Det är inte så att jag besväras av det..
    Men jag har inte alltid haft det och tycker det ser så läskigt ut.. Inte alltså att det är fult rent kosmetiskt utan att det ser ut som att jag är sjuk...
  • vimsigastemamman

Jag är "genomskinlig" så på mig syns ådrorna väldigt tydligt överallt i stort sett.

• canmamma

Ja, jag har ådror som en bodybuilder. Inte direkt snyggt, men vad ska man göra? De fyller ju sin funktion... De syns mer när det är varmt och de var väldigt framträdande när jag var gravid. 

• Mammatilltretroll
    vimsigastemamman skrev 2011-01-21 15:52:34 följande:
    Jag är "genomskinlig" så på mig syns ådrorna väldigt tydligt överallt i stort sett.
    Även på utsida och insida av fingrarna?
  • Mammatilltretroll
    deddan skrev 2011-01-21 15:49:37 följande:
    På övriga kroppen har jag inte så synliga, men under ögat har jag en jädra stor blodådra, ser ut som jag fått blåtira imellanåt.. nej, men det är väll rätt vanligt skulle jag tro. Det är inte så att dem är STORA? Annars är det väll bara så dina ådror är skulle jag tro. Ådrorna väljer ju själv var dem vill ligga, som när jag ska ta blodprov försvinner mina bort igen, förstår du hur jag menar? Dem kan liksom flytta på sig lite hur dem vill :)

• Mammatilltretroll
    deddan skrev 2011-01-21 15:49:37 följande:
    På övriga kroppen har jag inte så synliga, men under ögat har jag en jädra stor blodådra, ser ut som jag fått blåtira imellanåt.. nej, men det är väll rätt vanligt skulle jag tro. Det är inte så att dem är STORA? Annars är det väll bara så dina ådror är skulle jag tro. Ådrorna väljer ju själv var dem vill ligga, som när jag ska ta blodprov försvinner mina bort igen, förstår du hur jag menar? Dem kan liksom flytta på sig lite hur dem vill :)

Tja, på händerna och fötterna blir de stora och liksom buktar ut när jag är varm, Men de syns tydligt även när jag inte är varm och de inte buktar så mycket..
    Och på magen och armarna buktar de aldrig utan syns bara tydligt, som om huden vore genomskinliga..
  • deddan
    Mammatilltretroll skrev 2011-01-21 15:57:27 följande:
    Tja, på händerna och fötterna blir de stora och liksom buktar ut när jag är varm, Men de syns tydligt även när jag inte är varm och de inte buktar så mycket..
    Och på magen och armarna buktar de aldrig utan syns bara tydligt, som om huden vore genomskinliga..
    Tror nog tyvärr du får lära dig leva med det. Finns ju operationer man kan göra, men det är ju mer för åderbrock, då blir ju blodådrorna väldigt stora. Min pappa hade det, och var tvungen att operera, men det är ju mer häsloskäll. Det verkar inte vara det du har.

Jag vet att min mamma, som har väldigt blev hy, hennes ådror står ut lite här och var, speciellt på händern. Jag kan tycka det är ganska snyggt endå, var stolt över dina små ådrisar ;)
  • Mammatilltretroll

Finns det fler som har såhär synliga ådror?
    Jag börjar oroa mig för att jag är sjuk.. (Fick kommentaren häromdagen "Du ser ju sjuk ut!").. Just när ådrorna syns som mest på händer och fingrar ser det ju riktigt ugly ut...

• Mammatilltretroll

Har lagt märke till att alla ådror syns ju inte jämt.
    Vissa dagar och tillfällen är det mer och andra mindre..
    Och på händerna står ju ådrorna ut mycket mer om man har händerna längre ner än hjärtat..  Då är mina ådror utbuktande på händerna, men om jag sträcker upp dem till ansiktshöjd så ser man bara ådrorna men de buktar inte ut iallafall..

Svar på tråden Finns det fler som har synliga blodådror på händer, fingrar (insida och utsida), ben och mage?