• Elineke

Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?

Jag har en liten kille på snart 11 månader som jag varit mammaledig med sedan han föddes. För några veckor sedan kom hans första ord, "pappa". Jag tror att han nog hade sagt "mamma" tidigare, men att han kanske har svårt för ljudet "m". Lite besviken är jag allt att han säger pappa först (min man är jätteglad förstås), och jag vill gärna kolla efter hur vanligt detta egentligen är.

Så svara gärna på frågan, sade ditt barn mamma eller pappa först?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?
  • Frediza1980

min son sa mamma först, sen korv, sen parmesan och sen kom pappa. Killen gillar mat

• kakmamman

När konsonantljudet brukar komma så är ju "M" oftast redan sagt i samband med maten, då är P-ljudet mer intressant å lära sig hehehe

vaniljkrans.blogg.se/ - En snurrom från det underliga- fakta eller bittert?
  • Satine87

har inga barn själv ännu, men om jag inte minns fel så fick jag lära mig när jag läste utvecklingspsykologi att det är lättare att säga pappa

• Boel1

Jag tycker de har sagt en massa andra ord innan både mamma och pappa har kommit, så jag kan inte säga vilket som kom först!

• Elineke
    Satine87 skrev 2011-01-21 18:04:13 följande:
    har inga barn själv ännu, men om jag inte minns fel så fick jag lära mig när jag läste utvecklingspsykologi att det är lättare att säga pappa
    Oh, tack Satine, då känns det genast lite bättre! :)
  • Tant Green

Mamma. Hon kallades oss båda för mamma i flera månader och en hel massa ord däremellan, innan hon sa pappa

• Simsonen

Stora killen sa mamma helt rent en enda gång vid fem mån, sen dröjde det länge innan han sa något riktigt ord igen men han sa ändå mamma först

• vittra

Minns faktiskt inte
    Sa nog båda samtidigt ungefär, minns att det däremot var "titta" hon sa som riktigt ord allra först, bortsett från jollret.

Svar på tråden Sade ditt barn "mamma" eller "pappa" först?