• dunna

Ett listeriafrit smörkräm

Hej tjejer! Jag ska baka en chockladtårta med smörkräm till min lilla kusin för i morgon. E.s. jag är "hemligt" gravid så vill jag inte ha rå ägg i krämen.
    Har ni nåt recept?
    Jag har gjort glass där man värmer ägg/gräddeblandning till över 70 grader (det dödar listeria) men har inte provat med smörkräm. Tror ni det skulle funka att värma äggen långsamt? Kanske man skall blanda dom med lite smör eller nåt?
    Väldigt tacksam om ni har några bra lösningar. Måste nämligen göra exakt denna tårtan och det skulle vara väldigt misstänksamt om jag skulle inte äta av den :/

• Svar på tråden Ett listeriafrit smörkräm
  • Linda1976

Men - tror du att man får listeria av ägg? Eh - nä. En teoretisk risk för salmonella möjligen, men inte listeria!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • dunna

Jag har haft en lång diskution om detta med min bm som rekomendrade starkt att inte äta rå ägg. Jag väljer att gå på det.

• Linda1976

Trams, vad hade hon för belägg för det? 

• La Lola
    dunna skrev 2011-01-21 18:55:54 följande:
    Jag har haft en lång diskution om detta med min bm som rekomendrade starkt att inte äta rå ägg. Jag väljer att gå på det.
    För att hon tror att svenska kontrollerade ägg innehåller salmonella eller vad då?
    Sorgligt att hon har så dlig koll.

Salmonella är ju dessutom inte fosterskadande.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lindalake

rent spontant, men man värmer väl när man gör smörkräm? den ska inte koka iofs men... som de andra säger, det är inte farligt att äta svenska ägg råa.

• Pickeli

Om din BM påstår att du ska undvika råa ägg pga risken för listeria då skulle jag byta bm omedelbart.

Risken är betydligt större att du smittad av listeria via smöret isåfall som ev legat brevid en listeriasmittad dessertost i en lastbil på väg till butiken. Jag är osäker på om det ens är rent biologiskt möjligt att ett färskt ägg kan innehålla listeriabakterier.

Den enda anledningen till att man ev ska undvika råa ägg är för salmonellarisken. Dock är detta inget fosterskadande och bör undvikas isåfall oavsett gravid eller ej.

Tänk på att du har typ 7 månader kvar av din graviditet, du kommer inte kunna njuta en sekund om du ska noja över allt du stoppar i dig. Stäng inte in dig i en bubbla, det är få saker du ska undvika som gravid där det faktist finns risker som kanske inte är värda att ta.

Men ang din fråga om att värma äggen så tror jag det är bättre om du gör en smörkräm utan ägg isf och skyller på att det skar sug eller vafan som helst.

Dessutom tror jag inte en enda människa skulle misstänka graviditet pga utebliven dessert. Skyll på att du bantar.

• Linda1976
    lindalake skrev 2011-01-21 19:49:57 följande:
    rent spontant, men man värmer väl när man gör smörkräm? den ska inte koka iofs men... som de andra säger, det är inte farligt att äta svenska ägg råa.
    Nja, smörkräm är väl att vispa ägg, rumsvarmt smör och socker? typ http://receptfavoriter.se/recept/smoerkraem.html

Men att inte kunna använda råa ägg...... GAH, vissa bm:s vill jag örfila upp. På riktigt.
  • Dr Mupp

Om din BM sagt åt dig att undvika råa ägg pga listeria risken så byt direkt. Om hon är så okunnig om matråden,  vad mer är hon okunnig inom?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Linda1976
    Dr Mupp skrev 2011-01-21 19:52:25 följande:
    Om din BM sagt åt dig att undvika råa ägg pga listeria risken så byt direkt. Om hon är så okunnig om matråden,  vad mer är hon okunnig inom?
    Precis.
Svar på tråden Ett listeriafrit smörkräm