• Anonym (undrar)

Hur hjälpa 3-åring att stå upp för sig själv?

Vi har en snart treårig dotter, social, charmig, känslig och en ganska så lätthanterlig tjej. Vår utmaning är hur vi kan hjälpa henne att stå upp för sig själv. Vi har upplevt att hon är väldigt possessiv med sina leksaker (hon har inga syskon - än) och kan bli väldigt ledsen och förtvivlad om barn är och hälsar på och naturligtvis vill leka med hennes grejer. Det är inte alltid, men ibland. Det gäller även mycket mindre barn än hon själv. Så var det mycket för ett år sedan också, men det känns mer normalt för en 2-åring än 3-åring att allt är "mitt". Detsamma gäller om man är i lekparken och andra barn kommer och vill låna hennes saker, och det gäller även om det är dagiskompisar eller grannbarn som hon ju känner. Hon blir oerhört "kränkt" och säger att det är HENNES grejer, vilket det naturligtvis är. Om barnen frågar om lov säger hon alltid ja, men kan sen bli jätteledsen ändå för att hon egentligen själv vill ha leksaken ifråga.

Vi tror att det kan ha att göra med att hon just inte vågar stå upp för sig själv. Och då garderar hon sig redan från början och vill inte låna ut sina saker. För det är ofta annorlunda när vi är hemma hos andra barn, hon kommer bra överens med barn i övrigt och på förskolan har vi också bara fått feedback på att det funkar bra, men att hon är lite blyg vilket vi ju vet. Hon är en väldigt känslosam och verbal tjej som hellre börjar gråta än "ger igen". Att "ge igen" är naturligtvis ingenting vi vill lära vår flicka utan hellre att kunna säga nej ibland till andra barn och stå på sig. Jag känner väldigt mycket igen mig själv i henne och vill inte säga samma sak som mina föräldrar sa till mig: att inte bry sig om det om någon är elak, ignorera dem så tröttnar de o s v.

Jag som mamma slits mellan att säga till min dotter att en snäll kompis lånar ut sina leksaker och att samtidigt få henne att "tuffa till sig" i vissa sociala sammanhang. Kan man prata med en 3-åring om sånt här? Kan man träna henne på något vis?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur hjälpa 3-åring att stå upp för sig själv?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ja, jag tror att man kan prata med sin 3-åring om det här, men bara i mycket enkla ordalag. Tex "När din kompis kommer och hälsar på idag  får ni mycket roligare om hon också får leka med dina leksaker.
    Men, det absolut viktigaste är att träna henne. Be kompisen att hon tar med några leksaker och visa dem hur man kan byta en stund med varandra.
    Självklart ska ni hjälpa er lilla tjej att stå på sig mot andra barn, men det svåra är att ni också måste träna henne på att dela med sig och samarbeta. Det ena utesluter inte det andra fast det kan verka motsatt.
    Det som gäller är att träna med vuxna som deltagare och förebild. Ni kan ju också pröva att låna saker av henne när ni leker med henne och visa att hon förstås alltid får tillbaka dem och att hon kan få bestämma själv hur länge hon "orkar" ha dem utlånade.
    Hon kommer att klara detta alldeles utmärkt med ert stöd och lite tid.
    Lycka till!
    Margit 

Svar på tråden Hur hjälpa 3-åring att stå upp för sig själv?