• Nasse liten

"ont i magen" sjuk el bluff?

sedan en dryg månad har dottern på 2½år sagt sig ha "ont i magen", o ibland "ont i benet". Nästan alltid kommer dessa påståenden när hon blivit arg/frustrerad/ledsen över ngt helt annat tex. inte vill åka vagnen. När jag frågar var visar hon strax under revebenen o på smalbenet. men när jag klämmer ryggar hon inte tillbaka men säger ja om jag frågar om det gör ont där jag klämmer. Men sen om jag klämmer nån annanstans typ armen så har hon ont där med... På dagis har hon aldrig yttrat ngt o i andra vanliga situationer har jag klämt på magen o frågat o då säger hon att hon inte har ont.
     Hon har alltid haft en extrem vilja o är ganska stryk tålig(grinar sällan när hon ramlar etc) Blev storasyster för fyra månader sedan. Har trott att hon fejkar för att få mer uppmärksamhet men förra veckan kom värdens spya precis efter hon sagt att hon hade ont i magen, snacka om dåligt samvete man fick då...

Bvc tyckte att jag kanske ska vända mig till husläkarn för att kolla upp, men vad ska de säga eg?! O säger jag till henne att hon får gå till doktorn om hon har ont så blir hon "rädd" o har plötsligt inte ont längre. Men jag vill ju inte skrämma henne om hon verkligen har ont....

Så, tycker du det låter som psykiskt, fysiskt eller båda?

• Svar på tråden "ont i magen" sjuk el bluff?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det där är jätteknepigt att tolka. Självklart ska man alltid vara uppmärksam när ens barn klagar på att de har ont någonstans. Ibland har de det och då måste de ju få hjälp.
    Sedan lär sig ju barn väldigt fort att om mamma reagerar jättestarkt på något man säger eller gör och man får mycket positiv uppmärksamhet  för det så är det lätt att barnet fortsätter så utan att egentligen ha ont i någon kroppsdel. De vet bara inte hur man uttrycker sig när man har ont i "själen". Dvs om de är ledsna, arga känner sig avvisade , eller är besvikna. Då är det lättare att säga att man har ont i magen.
    Du som oftast vet vad som hänt strax innan kan kanske hjälpa henne att tolka sitt "onda" genom att säga: "Blev du ledsen nu när du måste sitta i vagnen?" eller"Jag tror att du är jättetrött och behöver sitta i mitt knä en stund så kommer det att kännas bra igen.
    Om det verkligen finns något fysiskt fel bakom brukar klagandet bli mer konsekvent och tydligt var de har ont. Så det du får göra är att utveckla din egen intuitiva förmåga, hjälpa henne att tolka sina känslor och tillfredsställ det som är möjligt och rimligt.
    Det finns alltid ett skäl när barn klagar på att de har ont, och barnet ljuger inte, men det behöver hjälp av en vuxen att förstå.
    Med vänlig hälsning
    Margit 

Svar på tråden "ont i magen" sjuk el bluff?