• annbom

allergisk mot sinlac

Jag har märkt att min dotter är allergisk mot sinlac, en gröt som jag trodde var "allergi vänlig" för alla. När jag läser på den så inser jag att det måste vara fruktkärnmjöl som är boven. Är det någon annan som också har barn som inte tål sinlac?

Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Svar på tråden allergisk mot sinlac
  • supersnabben

Min yngsta är allergisk mot sinkad! Som vi blev rek av dietisten att äta. Och hon trodde oss nästan inte först, men han blev väldigt dålig varje gång jag testade, innan vi insåg att det såklart berodde på sojaproteinet!!! Vilka allergier har ni?

• Blå Flygare

Nej. allergivänlig är den då rakt inte. Den är bara utan mjölk och gluten/sädesslag. Men frujtkärnmjöl innehåller den desto större mängd av, och det är mycket vanligt med reaktion mot det vid sojaallergi (som ca 40% av mjölkallergiker också har).

EnaGo innehåller ingen soja (möjligen sojalecitin, men det är ovanligare med reaktion mot) men gluten/sädesslag.

• annbom

Jag tycker att det är så jobbigt att även minstingen har matallergi. Jag hade hoppast att hon skulle klara sig, men hon har mjölkprotein, vete, havre, ärtor och nu även mot fruktkärnmjöl. Jag ammar en hel del fortfarande så hon har inte ätit så mycket mat än och jag hade velat ha en gröt som var enkel att ta med. Storebror fixade sinlac så jag trodde att hon också skulle göra det. Det är väl bäst att jag ringer läkaren på måndag så jag får någon ersättning som jag kan använda som mjölk för jag tycker att rismjölk känns så klent.

• Blå Flygare
    annbom skrev 2011-01-21 23:13:45 följande:
    Jag tycker att det är så jobbigt att även minstingen har matallergi. Jag hade hoppast att hon skulle klara sig, men hon har mjölkprotein, vete, havre, ärtor och nu även mot fruktkärnmjöl. Jag ammar en hel del fortfarande så hon har inte ätit så mycket mat än och jag hade velat ha en gröt som var enkel att ta med. Storebror fixade sinlac så jag trodde att hon också skulle göra det. Det är väl bäst att jag ringer läkaren på måndag så jag får någon ersättning som jag kan använda som mjölk för jag tycker att rismjölk känns så klent.
    Trist! Tycker ofta småsyskon får matallergier om storasyskon har. Om hon reagerar mot en baljväxt (ärtor) kan du färvänta dig reaktion mot samtliga; soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl (E412-415), bönor, linser, jordnötter, lakrits, bockhornsklöver (finns i de flesta curry) mm.

Semper hade en rismjöl som funkade, men den är tillbakadragen och det verkar dröja innan den kommer. Den har varit borta från butiker i flera månader
    Äter hon någon mjölkfri ersättning? Då kan man ju blanda det i fruktpuré för att få en yoghurt. Oldana har en snabbgröt av ris som väl bara innehåller just ris. Då måste man blanda med något med mycket näring om man ska ge till bäbisar= ersättning och olja.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-22 11:31:29 följande:
    Trist! Tycker ofta småsyskon får matallergier om storasyskon har. Om hon reagerar mot en baljväxt (ärtor) kan du färvänta dig reaktion mot samtliga; soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl (E412-415), bönor, linser, jordnötter, lakrits, bockhornsklöver (finns i de flesta curry) mm.

Semper hade en rismjöl som funkade, men den är tillbakadragen och det verkar dröja innan den kommer. Den har varit borta från butiker i flera månader
    Äter hon någon mjölkfri ersättning? Då kan man ju blanda det i fruktpuré för att få en yoghurt. Oldana har en snabbgröt av ris som väl bara innehåller just ris. Då måste man blanda med något med mycket näring om man ska ge till bäbisar= ersättning och olja.
    E410-E414 + E417  är baljväxter, E415 & E416 är ok 
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-22 11:49:28 följande:
    E410-E414 + E417  är baljväxter, E415 & E416 är ok 
    Oj, jag trodde jag hade koll! Förlåt!!!!
  • annbom

Det har blivit lite mer allergier för varje barn också. Varför vet ja inte.
    Oldana har både ris- och majsgröt men då måste man ju tillsätta något mer för att det ska bli bra näringsinnehåll. En av barnen har haft utskrivet glutenfritt så hon fick bla sådan gröt.
  • Blå Flygare
    annbom skrev 2011-01-22 17:10:33 följande:
    Det har blivit lite mer allergier för varje barn också. Varför vet ja inte.
    Oldana har både ris- och majsgröt men då måste man ju tillsätta något mer för att det ska bli bra näringsinnehåll. En av barnen har haft utskrivet glutenfritt så hon fick bla sådan gröt.
    Mjölkfri ersättning brukar inte vara så svårt att ta med eller blanda i, det enda svåra är att få barnen att äta det.
  • t0va
    Den ska ha kommit tillbaka nu, är några i allergitråden som hittat den bla. på coop, men jag har inte hittat den än så jag ska prata med mitt lokala Ica. 

Våran som på 5månader är också ev. allergisk mot sinlac, han åt det ett tag men sen blev han väldigt dålig igen precis som när han fick mjölkmat, så nu äter han enbart ersättning och vi provar med Oldana risgröt. 

• annbom
    Blå Flygare skrev 2011-01-22 17:19:24 följande:
    Mjölkfri ersättning brukar inte vara så svårt att ta med eller blanda i, det enda svåra är att få barnen att äta det.
    Nä, det är ju inte det. Mina tre äldsta fick ersättning och en av dem är snart 19 och hon minns hur gått det var, så har de bara vant sig så gillar de den
Svar på tråden allergisk mot sinlac