annbom skrev 2011-01-21 23:13:45 följande:
Jag tycker att det är så jobbigt att även minstingen har matallergi. Jag hade hoppast att hon skulle klara sig, men hon har mjölkprotein, vete, havre, ärtor och nu även mot fruktkärnmjöl. Jag ammar en hel del fortfarande så hon har inte ätit så mycket mat än och jag hade velat ha en gröt som var enkel att ta med. Storebror fixade sinlac så jag trodde att hon också skulle göra det. Det är väl bäst att jag ringer läkaren på måndag så jag får någon ersättning som jag kan använda som mjölk för jag tycker att rismjölk känns så klent.
Trist! Tycker ofta småsyskon får matallergier om storasyskon har. Om hon reagerar mot en baljväxt (ärtor) kan du färvänta dig reaktion mot samtliga; soja, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl (E412-415), bönor, linser, jordnötter, lakrits, bockhornsklöver (finns i de flesta curry) mm.
Semper hade en rismjöl som funkade, men den är tillbakadragen och det verkar dröja innan den kommer. Den har varit borta från butiker i flera månader
Äter hon någon mjölkfri ersättning? Då kan man ju blanda det i fruktpuré för att få en yoghurt. Oldana har en snabbgröt av ris som väl bara innehåller just ris. Då måste man blanda med något med mycket näring om man ska ge till bäbisar= ersättning och olja.