• chessi100

Bajsa på toa/potta? stort problem...

Min son blir 3 år nu och det är inga problem för honom att kissa på toan eller pottan på dagarna och han har ingen blöja dagtid men så fort han blir bajsig så hämtar han en blöja och vill bajsa i den när han bajsar så går han runt på tårna så jag vet inte om det inte är däeför han inte vill bajsa på pottan...
    Har ni några tips på hur man kan få han att vilja bajsa på pottan/toan??

• Svar på tråden Bajsa på toa/potta? stort problem...
  • yeenie

Hej! Min dotter gjorde också likadant, men en dag kände jag att det fick vara nog Då tog jag bort hennes blöjor och förklarade att hon i fortsättningen får bajsa på toaletten eller pottan. I samma veva köpte jag en toalettring som har varit kanonbra! Där sitter hon numera jättegärna och utför sina behov Så, samma sak kanske skulle funka för er? Måste säga att det är jätteskönt att behöva byta bajsblöja på dottern som snart är 2½.

• Flickan och kråkan

Vår äldsta hade jättejobbigt med bajset. Han ville inte ha blöja men ville inte bajsa på potta eller toalett heller. Han bajsade helt sonika i byxorna när han inte kunde hålla sig längre. Det var ohållbart efter en dryg vecka för han blev både hård i magen och helt förtvivlad varje gång det kom i byxorna. Här syntes det tydligt när det var på gång så jag tog av en protesterande pojke byxor och kalsonger (ville INTE bajsa på pottan), tog med pottan in i lekrummet, plockade fram duplo och sa att vi skulle bygga samtidigt. Fick honom lite motvilligt att till slut sätta sig på pottan och så byggde vi för brinnande livet.....och så plötsligt då han inte tänkte på det utan på bygget så kom bajsen bara.....överlycklig liten kille . Inga problem efter det.

Det är jättevanligt att detycker att det är jobbigt att just bajsa på potta/toalett. Mitt hetaste tips är att ta med pottan någon annanstan än just badrummet som är så förknippat med just toalettgående och bajs och kiss och avled med något....TV, lego eller vad som nu fungerar.

Svar på tråden Bajsa på toa/potta? stort problem...