Vi med reumatism!
Här samlas vi reumatiker och delar tips & råd, och stöttar varandra genom de jobbiga perioderna!
Haka på! :)
Här samlas vi reumatiker och delar tips & råd, och stöttar varandra genom de jobbiga perioderna!
Haka på! :)
Hej är ny här, har fått diagnosen Spondartrit nåt aclyserande eller nåt sånt.
Har varit sjukskriven i snart 1 år och lever med konstant värk, Har provat dom flesta medicinerna men hittills verkar bara kortison tabletter hjälpa. Är nästan grinfärdig för jag är så less denna värk.
Vilka diagnoser har ni? hur länge har ni haft det? vad har ni för mediciner som hjälper.
kram på er
hej..hoppas det är ok att jag hoppar in här..jag har sjögrens vilket inte är så vanlig form av RA och därför är det lite svårt att hitta andra med samma diagnos..
sjögrens sätter sig mest/framförallt på slemhinnor, ork och hand och fotleder men på mig påverkas även höfter, fingrar och tår väldigt mycket...och just nu är det tårna som är värst..jag har så ont att jag nästan inte kan gå just nu...det känns som om tån är bruten och inget smärtstillande vill hjälpa...jag har iofs inte provat att smörja lokalt men dom har aldrig hjälp förut...
har blivit erbjuden cellgifter men så dålig anser jag inte att jag är..och om jag tar det nu...vad finns det kvar senare? nej så jag har tackat nej till det... fick prova arcoxia men fixk super, duper ont i magen så dom slutade jag med...
Jag har inga mediciner som hjälper. Har testat en del olika, men jag har en väldigt mild form, så jag klarar mig ganska bra med hjälp av mycket motion och orudis dagligen.
mariemarran: Välkommen in! :)
Halloj har idag efter ca 6 månaders hit skickande och dit skickande och prover hit och prover dit idag varit på Reumatolog Kliniken på Huddinge Sjukhus.
Läkaren tror jag har nån sorts reumatisk sjukdom men vet inte riktigt vilken än men trodde på artrit.
Innan åt ja citadon och paraflex för att kunna sova... för ca 1 månad sen fick ja orudis som vekligen hjälpte mig.. fortfarande ont men går inte jämföra på smärtan innan...
Ska nu få prova en ny medicin men innan dess måste mina lungor röngtas... men nu mitt i semester tider kan det ju ta sin lilla tid ju...
Ska åxå röngta både händer och fötter...
Får ja hänga på er här??
Hallå..! Något konstigt hände mig förra v.. Min RA har varit rätt lugn en tid. Men förra v en natt vakna jag och min hand gjorde så sjukt ont. Det var vid handleden på utsidan vid lillfingrar. Jag var till Rematologen men han visste inte vad det var.. Skicka mig till akuten och blev sen inlagd på infektion. Ingen kunde hitta vad felet var.. Träffade flera olika läkare tog massa med prover.. Hade sååååå ont i handen och i huden. Jätte svälld och röd. Min RA yttrar sig inte så blir aldrig röd eller får ont i huden och det var en helt annan smärta denna gång. Visst kan RAn ta en ny vändning. Men lite otäckt att Rematologen inte visste vad det var och skicka mig till akuten och infektion. Ska tillbaka om 1v och utredningen fortsätter. Jag låg inne på Sjukan 2nätter och smärtan gav sig mer och mer. Har lite ont fortfarande men inte alls samma smärta... Någon som har varit med om liknande?? Tacksam för era tankar!! :)
Ååå jaa.. Jag hade feber och lunginflammation ca 1,5v innan det hände. Så då var der säkert RAn som spöka alla fall. Tack för ditt svar! Hur mår du nu i kroppen?
Helena671: jag har RA och har haft diagnosen i 16 år nu (oj vad jag börjar bli gammal, halva mitt liv!) har varit utan mediciner ett tag då jag varit gravid men fick min son för 3 månader sen men nu har jag äntligen börjat med mina sprutor (enbrel) igen men har ett kort uppehåll nu när jag är sjuk och det märker jag av nu börjar få ont i fingrar och handleder. Nallebjörnis: välkommen, det är klart du får hänga här med oss, hoppas den nya medicinen kommer hjälpa dig, är det methotrexate?