• Anonym (maskrosbarnet)

Vill plugga upp mina gymnasie betyg och "bli" något, vart börjar jag?

Är idag 32 år gammal och har precis insett att jag måste ta tag i mitt liv en gång för alla. Har ofullständiga gymnasiebetyg pga en strulig ungdomstid och skulle nu vilja plugga upp dem. Helst på deltid eller distans för min ekonomi klarar inte heltids studier och studielån. Jag inser att det blir via komvux eller liknande, men vart börjar jag?
    Känner att jag skulle vilja sitta ned med en studievägledare och gå igenom hur många poäng och kurser jag måste ta mig igenom för att få högskolebehörighet.
    Helst skulle jag vilja jobba med nåt inom ekonomi.

Har ni några bra tips på hur jag går tillväga? Jag är helt lost när det gäller det här.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 22:41
    Finns det nåt yrke inom ekonomi sektorn som inte kräver högskole studier? Det skulle ju vara bra att läsa ekonomi kurser på gymnasie nivå och ändå bli nåt.

• Svar på tråden Vill plugga upp mina gymnasie betyg och "bli" något, vart börjar jag?
  • Tinnys

Har inte arbetsförmedlingen studievägledare? Annars borde ju komvux i din kommun ha det. Sen finns det ju folkhögskolor också som du kan titta på.

• Anonym (maskrosbarnet)

Att gå via arbetsförmedlingen hade jag inte ens en tanke på! Tack för tipset!
    Helst skulle jag vilja börja plugga bums, men inser att det är bättre efter sommaren eftersom terminen redan har börjat. Så jag har ju ganska god tid på mig.

• Anonym (hannah)

På komvux kan man boka tid med en studievägledare som hjälper en med vad och hur många poäng man behöver läsa osv. Har du något betyg nu?
    Och man kan läsa på distans på komvux, det gör jag nu finns massor av kurser man kan välja på

• Anonym (maskrosbarnet)

Jag har betyg från gymnasiet, men saknar typ 1000 poäng. Hade typ 11 stycken IG, men jag har iallafall matte A, svenska A, engelska A osv, grundämnena dvs.

• Anonym

ta kontakt med komvux bara isåfall så kan du plugga upp via dom om du inte har ett fullstänidgt gymnasiebetyg!

• Anonym (hannah)
    Anonym (maskrosbarnet) skrev 2011-01-21 22:49:08 följande:
    Jag har betyg från gymnasiet, men saknar typ 1000 poäng. Hade typ 11 stycken IG, men jag har iallafall matte A, svenska A, engelska A osv, grundämnena dvs.
    Okej Det är ett slutbetyg eller? Jag hade bara ett samlat betygsdokument och då har man "bara" 8 år på sig efter studenten att plugga upp det, men tror inte det gäller slutbetyg så det är ju bra för dig!
    Vet inte vilka ämnen du har G i men för att komvux ska utfärda slutbetyg räknas inte idrott&hälsa med och inte heller estetisk verksamhet (vilket var surt för mig, blev 200 p extra att plugga)

Men mitt råd är att ringa till komvux på den ort du bor och boka en tid med en studievägledare, de brkar vara väldigt hjälpsamma
  • Anonym

komvux har studievägledare.. sen finns det även paket om du kollar på olika "anordnare" typ infokomp, hermods osv.. där du läser t ex olika ekonomikurser för att bli ekonomiassistent t ex...

• Anonym

men man får väl inget samlat betygsdokument om man inte har fullständiga betyg? eller kanske såg annorlunda ut när du gick i gyaniet.. jag gick ut själv för 6 år sen

• Anonym

eller jaha oj, trodde Hannah var TS blev lite förvirrad :)

• Anonym
    Anonym (hannah) skrev 2011-01-21 23:01:57 följande:
    Okej Det är ett slutbetyg eller? Jag hade bara ett samlat betygsdokument och då har man "bara" 8 år på sig efter studenten att plugga upp det, men tror inte det gäller slutbetyg så det är ju bra för dig!
    Vet inte vilka ämnen du har G i men för att komvux ska utfärda slutbetyg räknas inte idrott&hälsa med och inte heller estetisk verksamhet (vilket var surt för mig, blev 200 p extra att plugga)

Men mitt råd är att ringa till komvux på den ort du bor och boka en tid med en studievägledare, de brkar vara väldigt hjälpsamma
    har man bara 8 år på sig att plugga upp betyg från gymnasiet om man har samlat betygsdokument?
Svar på tråden Vill plugga upp mina gymnasie betyg och "bli" något, vart börjar jag?