• systersandra

Går ner i vikt av svält?

Har en liten undran om en sak.
    En vanlig föreställning/sanning? är att om man svälter
    sig eller äter mycket mycket lite så ställer kroppen sig på sparlåga
    och man förbränner inget fett.Hur kan detta egentligen stämma?
    Hur kan folk egentligen då få anorexia,ja menar de äter ju oftast ingenting
    men ändå går de ner i vikt ju,hur kan vissa annars komma ner i trettio kilo
    och dylikt,då ställer ju sig inte kroppen på sparlåga eftersom de
    uppenbarligen förbränner fett(och muskler) men fett också.
    Är detta något dietister och likn säger bara för att folk inte ska svälta sig.
    Hur kan då de som tex är med i robinson och liknande program gå ner i vikt när
    de äter pyttelite om detta stämmer?
    Tror ni inte att det är så att kroppen behöver mindre energi när den svälter(eftersom kroppen skriker
    spara på fettet!) men man har ju ändå en grundomsättning för att hålla kroppstemperaturen
    och får att hjärnan ska få näring osv)
    Man måste alltså gå ner i vikt av att svälta,varför hävdar man då att kroppen inte
    förbränner fett när den svälter?

• Svar på tråden Går ner i vikt av svält?
  • Selfish Geene

Kroppen kan aldrig sluta omsätta energi helt och hållet (om du inte är död), men om du svälter kommer ämnesomsättningen att sjunka jämfört med om du kontinuerligt tillför ny energi.

Det är därför du faktiskt kan gå ner snabbare i vikt om du äter rätt än om du inte äter alls 

• Houdini

Jag är typexemplet på en som inte går ner vikt trots sjukdom och kassa matvanor.

Min kropp är så inställd på att ta till vara på minsta lilla näring så när jag har haft skov och knappt ätit så går jag inte ner i vikt. Jag är överviktig.

Men när magen är okej och jag kan äta normalt igen då går jag ner i vikt.

Jag har varit så sur över detta, Jag har crohns och var väldigt sjuk i flera år med ständiga diareer och blödande magsår men vikten låg konstant på över hundra.

Nu har jag fått någolunda ordning på magen och nu har jag börjat gå ner i vikt.

Så jag tror på att kroppen anpassar sig

• Winglur

Det kan väl kanske vara så att i början rasar du i vikt, men efter ett tag så ställer kroppen in sig på att du faktiskt svälter och tar då tillvara på minsta lilla du får i dig. Du förbränner då inget fett.

Jag har själv haft ätstörningar och gick ner ungefär 10kg på 1½vecka.
    Jag var nere på 38kg innan jag fick hjälp och började äta igen.
    Det jobbiga då var att kroppen ju var inställd på just svält och när jag började äta igen så tog den reda på precis ALLT, och jag gick upp ungefär 20 kg på bara några veckor... :S
    Det behövdes ju, men det var riktigt jobbigt med tanke på vad min hjärna sa. 

• Selfish Geene
    Winglur skrev 2011-01-22 00:53:10 följande:
    Det kan väl kanske vara så att i början rasar du i vikt, men efter ett tag så ställer kroppen in sig på att du faktiskt svälter och tar då tillvara på minsta lilla du får i dig. Du förbränner då inget fett.

Jag har själv haft ätstörningar och gick ner ungefär 10kg på 1½vecka.
    Jag var nere på 38kg innan jag fick hjälp och började äta igen.
    Det jobbiga då var att kroppen ju var inställd på just svält och när jag började äta igen så tog den reda på precis ALLT, och jag gick upp ungefär 20 kg på bara några veckor... :S
    Det behövdes ju, men det var riktigt jobbigt med tanke på vad min hjärna sa. 
    Rättelse: förbränningen kan inte avstanna helt, bara saktas ner (en levande kropp utan energiförbrukning bryter mot energiprincipen och kan inte existera i ett slutet system)
  • Winglur
    Selfish Geene skrev 2011-01-22 01:00:16 följande:
    Rättelse: förbränningen kan inte avstanna helt, bara saktas ner (en levande kropp utan energiförbrukning bryter mot energiprincipen och kan inte existera i ett slutet system)
    Jag menade så. :)
  • Selfish Geene
    Winglur skrev 2011-01-22 01:02:27 följande:
    Jag menade så. :)
    Jag förstod det, men ts (med flera) har hört att det handlar om att svält skulle få kroppens förbränning att avstanna helt, det är inte ett helt ovanligt missförstånd (man säger ju att kroppen "slutar förbränna", men i själva verket är det ju inte riktigt så drastiskt ;))

Eftersom att ts sannolikt också förstår att det inte är fysiskt möjligt,  så är det ganska naturligt att hon ifrågasätter om påståendet är humbug helt och hållet

• Pata97

Så det går att ta fasta en dag,sen äta nyttigt o gå runt 60 min ute ,hur mycket går man ner på en vecka då?

Svar på tråden Går ner i vikt av svält?