• tia5

Religiöst jour/familjehem?

NadiaMi skrev 2011-02-04 08:58:01 följande:
    Ett mycket intressant och informativt inlägg, men denhär sista biten vill jag ändå kommentera.

Jag skulle absolut inte vilja att ett av de barn jag har i min närhet skulle placeras hos någon som bara gick med på det för att det var 'tillräckligt bra betalt'.
    Familjehem är man om man har omtanke om de barn som far illa och vill göra något för att ge dem en trygghet i vardagen - pengarna är visserligen inte helt irrelevanta då kostnader alltid går upp med fler munnar att mätta men ett beslut över om man vill vara jourhem/familjehem eller inte bör inte under några som helst omständigheter göras med ekonomin som främsta avgörande faktor.

Familjehem blir man inte bara genom att ringa och anmäla intresse.
    Det finns en hel del utvärderingar utöver det som man måste gå igenom och som man knappast lär bli godkänd för om man har mer fokus på hur mycket pengar man ska få än hur man bäst kan hjälpa de barn man får ta hand om.
    Jag håller INTE med dig alls NadiaMi. OM familjehem hade fått bättre betalt så hade vi haft fler familjehem att välja på och då hade det varit mycket lättare att matcha rätt barn till rätt familj. Bara för att man vill ha rimligt betalt för det arbete som man lägger ner så är det inte lika med att man bara gör det för pengarna. 
    Varför ska det värderas som sämre att ta hand om barn hemma i sitt hem, dessutom dygnet runt, än att t e x ta hand om barn på en förskola? Det är ju absurt.
    Det är på grund av att människor har sådan inställning som det är så svårt att rekrytera familjehem här i Sverige.
  • tia5
    Anonym (jourhemsmamma) skrev 2011-02-06 17:04:12 följande:
    Eftersom uppdraget man tar, det tar som privatperson och inte som behandlande person. Detta innebär att mna förväntas ta sig an ett placerat barn så som det vore ett barn i den egna familjen. Man uppfostrar alltså de placerade barnen såsom man uppfostrar de egna. Naturligtvis måste man hålla sig inom lagens gräns, men det säger ju sig självt. Det är inte olagligt att ha en religiös tro och låta det genomsyra uppfostran hemma. Alltså är det helt OK att ett familjehem gör så.
    Däremot är det en olycklig matchning. Man skall ju så långt som möjligt matcha ihop barnet som skall placeras med ett hem som kan skapa så mycket igenkänningsfaktor som möjligt. OM man hade fler familjehem att tillgå skulle man absolut kunna säga att detta vart en dålig placering av soc, eftersom familjens värderingar skiljer så grovt från mammans.

Jag är ju som sagt själv jour/familjehem, och jag erkänner att jag gör det till stor del för pengarna. Det motsvarar idag en halvtidslön för mig, och det betyder att jag kan jobba halvtid på mitt ordinarie jobb. Fördelen för mig är då att jag dels kan vara mer hemma med mitt egna barn, samt att det finns utrymme för alla de otaliga möten och liknande som går åt på dagtid.
    Om det inte vore skapligt betalt, så skulle det rent av vara omöjligt för mig att ta emot placeringar. Under en jourplacering så är det inte ovanligt med 2 möten på en vecka som alla ligger dagtid, ovanpå detta kommer all telefonkontakt med skola, ev BUP, föräldrarna, soc, fritid, blablabla. Jag kan med gott samvete säga att gör gör skäl för min lön ( ca 11.000 efter skatt)
    Dessutom så skall man väga in att eftersom det nästan alltid handlar om tonåringar, så får man ha med i beräkningen att kriminella kompisar kommer på besök, att saker försvinner, att de inte kommer hem o man får sitta uppe halva natten o oroa sig, att de får akuta psyk-problem och skall in akut mitt i natten eller mitt i något annat. Man är beredd att släppa allt man har för händerna dygnet runt.

Visst, det är givande också, ibland i alla fall, men det är mest ett givande, och inte så mycket tagande.
    Jag anser att lönen är för låg. Man bör visa respekt för det tunga arbete det faktiskt ofta innebär och ersätta dem som ställer upp.
    De flesta av mina vänner brukar dra efter andan och säga att "åååh, är det sååå bra betalt", jag brukar då fråga om de själva kan tänka sig att ta emot en, för behovet är stort. Ingen har velat det hittills. Inte för ens det dubbla!
    Håller med dig!  Jag är också familjehem och det är alldeles för dåligt betalt. Jag har också råkat ut för att någon sagt: "Jasså är det så bra betalt" men när man pratat lite vidare så skulle de själva aldrig kunna tänka sig att göra det samma för under 30 000 kronor ut i månaden, om ens då. Sen har jag faktiskt fått den motsatta reaktionen också: "Då hoppas jag verkligen att ni får riktigt bra betalt nu, för det är ju en väldigt stor omställning att få ett helt främmande barn att ta hand om och alla möten och allt." När jag då berättat vad jag får betalt så har de skrattat rätt ut och inte överhuvudtaget förstått varför jag gör det.

Klart att man gör det för pengarna; också. Men inte endast såklart. Vi ska inte skämmas för att vi har betalt för det ytterst viktiga arbete som vi gör.

Till NadiaMi vill jag säga att hade kommunerna betalat sina familjehem bättre så hade de inte behövt vända sig till organisationer som dels tar betalt för sina tjänster och sen oftast betalar bättre arvode till sina familjehem. Hade kommunerna betalt det bättre arvodet till sina familjehem så hade de sluppit betala de höga kostnader som organisationerna tar för sina tjänster. Att ta familjehem genom organisiation kostar kommunen minst tre ggr så mycket. Och det har kommunerna tydligen råd med, så pengar finns, det sitter bara väldigt långt inne att betala ut dem.
Svar på tråden Religiöst jour/familjehem?