• Anonym

Religiöst jour/familjehem?

Har en gammal klasskompis som har sina 2 barn placerade i ett familjehem sen några månader tillbaka, anledningen till placeringen är helt oviktig i sammanhanget då den inte har något alls med frågeställningen att göra ! Dom är placerade båda två och är 3 och 5 år gamla.
    Är hos sin mamma varannan helg + en valfri dag /vecka, har varit så sen dag 1 och enligt vårdplanen kommer det att se ut på liknande sätt ett tag till framöver!
    Hemflytt planeras i sommar då den sjukdomen min vän bär på ska vara under sådan kontroll så att barnen ska kunna flytta hem igen tror både läkarna och Social kontoret.
    I det stora hela så verkar familjen helt okej men min vän stör sig på att dom är religiösa! Dom går regelbundet i kyrkan, dom ber bordsbön och läser ur Bibeln för barnen högt!
    Har jätte många "kyrko böcker" på barn nivå som dom läser som god natt sagor på kvällarna!
    Min vän är inte alls troende, är väl så långt ifrån den religiösa världen rent tankemässigt som man bara kan vara!
    Sakta men säkert så uppstår det nu konflikter mellan henne och familjehemmet.
    Dom anser att "dom har rätt" att fostra barnet till ett troende barn så länge det är placerat hos dom och hon tycker att dom absolut INTE har det!
    Hon blir både arg, frustrerad.ledsen och besviken att dom inte lyssnar utan gör som dom vill med hennes barn!
    Hon har varit i kontakt ned Soc sekreteraren men dom säger att dom inget kan göra åt saken och att dom inte har någon rätt att tillrättavisa familjehemmet vad det beträffar en religiös fostran eller inte.
    Är det någon som vet om det stämmer?
    Har verkligen familjehemmen rätt "pracka på" barnen deras tro och mer eller mindre ha det sättet dom lever på med allt vad det innebär att leva som troende som det enda alternativet på hennes barns fostran?
    Barnen är ju små så dom vet ju inte riktigt vad dom ska tro eller inte!
    Hemma hos mamma tror man inte på Gud, man läser inte bibel, man ber inte och man läser inte "gud-böcker, man pratar om det på ett informativt sätt men utan någon som helst tro eller känsla bakom och hemma hos familjehemmet gör alla precis tvärtom!
    Vad kan hon göra?
    Går det ens att göra något för Socialförvaltningen hade sagt till henne att familjehemmen inte växer som svampar ur marken utan att det är en enorm brist på dom och då måste man tyvärr ibland rucka på sina egna värderingar.
    Är det verkligen så?
    Personligen tycker jag att det är fel och att dom borde lyssna på henne!
    Vad tycker ni, ska man få vara ett jourhem/familjehem med en sån stark tro att man både ber dagligen, går regelbundet i kyrkan och läser endast religiösa barn böcker för barnen?
    Eller egentligen så tycker jag att det är upp till var o en men att involvera dom placerade
    barnen i det tycker jag är fel!
    Eller.....?

• Svar på tråden Religiöst jour/familjehem?
  • Anonym
    Insatt skrev 2011-01-22 02:07:41 följande:
    Folk har svårt att förstå att man kan vara en lika övertygad ateist som någon är religiös! Jag som är uppvuxen i ett religiöst hem och som har valt bort det skulle bli smått hysterisk om nått skulle hända och mina barn skulle bo med pingstvänner som försöker trycka Jesus och synd i huvudet på dem. Detta eftersom jag med stöd av egen erfarenhet anser det vara direkt skadligt!
    Exakt!
    Folk får vara precis vad dom vill, det är allas rätt att få göra det valet men jag trodde inte att personer med en sån stark tro fick bli familjehem!
    Jag trodde man skulle vara "neutral" i sin tro just för att det kan vara laddat.
    En djupt troende person är lika övertygad om sin inställning och tro som en lika djupt övertygad ateist är!
    Vem ska då backa i det här sammanhanget?
    Ja, jag tycker ju spontant att familje hemmet helt klart ska göra det!
  • Anonym

Det händer att muslimska barn placeras i kristna hem, jag har faktiskt aldrig hört att någon klagat, trots att jag jobbat med familjehemsplaceringar i många år. Anledningen är ju att det inte finns tillräckligt med familjehem.

Visst kan man ha en åsikt men jag ser inte heller hur en familj, som tar in barn i sitt hem och ska ta hand om dem som de vore deras egna ska göra undantag, leva annorlunda osv för att barnens föräldrar (som inte kan ta hand om dem) har åsikter. I så fall måste vi också utesluta vegetarianer, jägare, familjer som gillar att spela tv-spel mm om föräldrarna tycker att det är fel eller olämpligt.

Jag tror inte att ts kompis kan göra så mycket med tanke på att det är oerhört svårt att hitta familjehem som är beredda att ta två små barn tillsmmans. Hon kan ju välja att splitta på barnen, men det vore inte rimligt och skulle gå ut över barnen betydligt mer än om de får läsa bibeln. Jag läste själv bibeln hela min uppväx, gick i kristen skola etc och jag är inte troende idag. Jag tycker inte man ska lägga för stor vikt vid att de lär sig om kristendomen i deras ålder och under väldigt begränsad tid.

• Anonym
    Insatt skrev 2011-01-22 11:20:01 följande:
    Fast där kanske familjehemmen är lite mer smidiga och låter barnen till muslimska föräldrar (jag hävar att barn är för små för att tillhöra en religion de inte förstår) vara angående att trycka in bibeln i deras huvuden medan ateisters barn ses som oskrivna blad som kan fyllas med ett gudomligt innehåll?
    Jag tror att det är precis så det ligger till! Barn som redan har "en annan tro" låter man vara, medan barn som inte är aktivt religiösa uppfattas som att de behöver en aktiv religiös tro. Helt fel!

Dessutom har ju den här familjen möjlighet att vara så religiösa de vill när barnen inte är där. Jag vet också att andra familjehem fått skarpa tillsägelser i såna här fall, då det allvarligt kan skada barnens relation till sina föräldrar. Det här verkar vara ett sånt fall där man skulle kunna hävda samma sak, de ska ju relativt snart tillbaka till sin mamma också. Hoppas bara att mamman o barnen får ha kvar sin relation orörd, utan att de petar i den också, pga religionen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-22 08:04:19 följande:
    Det händer att muslimska barn placeras i kristna hem, jag har faktiskt aldrig hört att någon klagat, trots att jag jobbat med familjehemsplaceringar i många år. Anledningen är ju att det inte finns tillräckligt med familjehem.

Visst kan man ha en åsikt men jag ser inte heller hur en familj, som tar in barn i sitt hem och ska ta hand om dem som de vore deras egna ska göra undantag, leva annorlunda osv för att barnens föräldrar (som inte kan ta hand om dem) har åsikter. I så fall måste vi också utesluta vegetarianer, jägare, familjer som gillar att spela tv-spel mm om föräldrarna tycker att det är fel eller olämpligt.

Jag tror inte att ts kompis kan göra så mycket med tanke på att det är oerhört svårt att hitta familjehem som är beredda att ta två små barn tillsmmans. Hon kan ju välja att splitta på barnen, men det vore inte rimligt och skulle gå ut över barnen betydligt mer än om de får läsa bibeln. Jag läste själv bibeln hela min uppväx, gick i kristen skola etc och jag är inte troende idag. Jag tycker inte man ska lägga för stor vikt vid att de lär sig om kristendomen i deras ålder och under väldigt begränsad tid.
    Att inte kunna ta hand om sina barn kan det finnas 1000000000000 olika anledningar till så jag hoppas att du som ett familjehem lägger ner några som helst värderingar i det!
    Ja visst ska familjerna ta hand om barnen som om dom vore deras egna men MAN FÅR INTE GLÖMMA BORT att dom ALDRIG kan bli som deras egna!
    Placerade barn är i dom flesta fallen placerade i väntan på att deras familje förhållanden ska ändras/förbättras. Målet med dom flesta placeringar är just att dom ska återvända hem!
    Sen finns det självklart andra varianter också.
    Du kan väl inte jämföra att spela Tv spel med att be aftonböner!
    Absurd jämförelse!
    Att dom lär sig om kristendomen och blir informerad om kristendomen ser jag inget fel i alls men att utöva kristendomen fullt ut med böner, bibel böcker, regelbundna kyrkobesök och predika stunder tycker jag är mycket mer än en information!
    Det är ett sätt att leva, det är en tro, det är en övertygelse...
    Helt uppenbart så är det maximal brist på familjehem men det föröndrar ändå inte min känsla, mina tankar och mitt sätt att se på det
  • Anonym

Jag tycker det är fel och respektlöst. Det är inte deras barn. Att barnen går med i kyrkan kan jag förstå, det skulle bli för mycket antagligen att ha halva familjen hemma med någon slags barnvakt och andra halvan är med i kyrkan men att läsa bibel innan läggdags och annat tycker jag är respektlöst.

Men under min barndom spenderade jag mycket tid hos min farmor, varje helg minst för att jag älskade det! Min farmor är väldigt religiös och läste och berättade väldigt mycket för mig. Mina föräldrar bad henne sluta, mycket för att jag inte alltid uppskattade det, men hon lyssnade inte riktigt på det.
    Poängen med min historia är att jag trots detta idag inte är troende och har valt helt själv. Samma med mina kusiner och då har farmor försökt (bara av välvilja, för henne är det ju en.. välsingelse). Så om det inte går att göra så mycket åt det så tror jag inte att din vän behöver oroa sig så mycket. Barnen är så små och det där med Gud är som allt annat med livet, något man glömmer bort och byter ut mot andra intressen! 

• Anonym
    Insatt skrev 2011-01-22 11:24:19 följande:
    Fy faan så hemskt!
    100 000 kr om året för 5 barn??? När vi var familjehem fick vi ca 2000 kr per månad för maten...
  • Anonym
    Insatt skrev 2011-01-22 17:56:06 följande:
    Det är inte så himla kul att få höra när man är liten att "ifall du dör imorgon hamnar du i helvetet om du inte gör si eller så och då för du vara där och plågas i evigheters evighet!", du vet, även barn kan dö och även barn kan vara medvetna om att de kan dö, IMORGON.
    eller att få höra att den enda sanna kärleken man får får man från Gud! gud är den mäktigaste, Gud är den goda utan Guds tro är man ond, utan Gud i sitt hjärta kommer man aldrig känna sig älskad, känna sig lycklig + massa annat dravvel!
    Hemskt!
    Det är inte bara småoskyldiga små böner hit o dit det är ju ett sätt att leva!
    Håller helt o hållet med dig "Bellamorte"
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-22 01:52:02 följande:
    Har en gammal klasskompis som har sina 2 barn placerade i ett familjehem sen några månader tillbaka, anledningen till placeringen är helt oviktig i sammanhanget då den inte har något alls med frågeställningen att göra ! Dom är placerade båda två och är 3 och 5 år gamla.
    Är hos sin mamma varannan helg + en valfri dag /vecka, har varit så sen dag 1 och enligt vårdplanen kommer det att se ut på liknande sätt ett tag till framöver!
    Hemflytt planeras i sommar då den sjukdomen min vän bär på ska vara under sådan kontroll så att barnen ska kunna flytta hem igen tror både läkarna och Social kontoret.
    I det stora hela så verkar familjen helt okej men min vän stör sig på att dom är religiösa! Dom går regelbundet i kyrkan, dom ber bordsbön och läser ur Bibeln för barnen högt!
    Har jätte många "kyrko böcker" på barn nivå som dom läser som god natt sagor på kvällarna!
    Min vän är inte alls troende, är väl så långt ifrån den religiösa världen rent tankemässigt som man bara kan vara!
    Sakta men säkert så uppstår det nu konflikter mellan henne och familjehemmet.
    Dom anser att "dom har rätt" att fostra barnet till ett troende barn så länge det är placerat hos dom och hon tycker att dom absolut INTE har det!
    Hon blir både arg, frustrerad.ledsen och besviken att dom inte lyssnar utan gör som dom vill med hennes barn!
    Hon har varit i kontakt ned Soc sekreteraren men dom säger att dom inget kan göra åt saken och att dom inte har någon rätt att tillrättavisa familjehemmet vad det beträffar en religiös fostran eller inte.
    Är det någon som vet om det stämmer?
    Har verkligen familjehemmen rätt "pracka på" barnen deras tro och mer eller mindre ha det sättet dom lever på med allt vad det innebär att leva som troende som det enda alternativet på hennes barns fostran?
    Barnen är ju små så dom vet ju inte riktigt vad dom ska tro eller inte!
    Hemma hos mamma tror man inte på Gud, man läser inte bibel, man ber inte och man läser inte "gud-böcker, man pratar om det på ett informativt sätt men utan någon som helst tro eller känsla bakom och hemma hos familjehemmet gör alla precis tvärtom!
    Vad kan hon göra?
    Går det ens att göra något för Socialförvaltningen hade sagt till henne att familjehemmen inte växer som svampar ur marken utan att det är en enorm brist på dom och då måste man tyvärr ibland rucka på sina egna värderingar.
    Är det verkligen så?
    Personligen tycker jag att det är fel och att dom borde lyssna på henne!
    Vad tycker ni, ska man få vara ett jourhem/familjehem med en sån stark tro att man både ber dagligen, går regelbundet i kyrkan och läser endast religiösa barn böcker för barnen?
    Eller egentligen så tycker jag att det är upp till var o en men att involvera dom placerade
    barnen i det tycker jag är fel!
    Eller.....?

Jag tycker det beror lite på om det är Lvu-placering,eller en sol-placering det är frågan om.
    Är det lvu,anser jag inte bio har nåt att säga till om,ifall att familjehemmet läser från bibeln för barnen. 
    Familjehemmet lever som dom gör,liksom,som dom gjorde då dom blev godkända,skall dom sluta läsa bibeln osv när ett barn blir placerad?
    Icke!
Svar på tråden Religiöst jour/familjehem?