• AnetteGunnarsson

    Vad har de för aktiviteter på ert barns förskola??

    Hejsan!


    Min dotter som fyller 4 år i april började på 3-5års avdelning på förskolan förra veckan..


    jag undrar lite hur mycket man kan "begära" att fröknarna skall hitta på med barnen..? Alltså tex att dom har sångstund eller liknande varje dag, eller att dom hittar på något aktivitet varje dag?!


    Vad gör dom på ert barns förskola mer än o bara låta dom få ha fri aktivitet ???


    Tack för svar! :)

  • Svar på tråden Vad har de för aktiviteter på ert barns förskola??
  • Alexi

    Min dotter går på småbarnsavdelningen men det är ändå "fasta" aktiviteter tisdag - fredag, någon liten utflykt en dag, rörelse/gympa en dag, skapande en dag och sångstund en dag. Sen också samling innan lunchen varje dag.

  • Decembra

    Det är något varje dag. Sångstund med den mindre avdelningen, promenad till bibblan, skogstripp, motion/rytmik-bana (både inne och ute), skapande osv. Tycker dagarna är späckade med aktiviteter... Nog ska det vara mer än "fri lek", ska ju vara pedagogik även på fsk.


    ٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • MorsningKorsning

    Hos oss är det morgonsamling varje dag där de går igenom vilka som är där samt det område de jobbar med, de har också sång/bok/språksamling inne eller ute (beroende på om det ska ätas ute eller inne) inför lunchen medans det dukas.

    Utöver det har de olika områden de arbetar med som gör att de har aktiviteter, de har t. ex. flugit flygplan i ett särskilt rum och besökt olika länder (geografi) där de fått se bilder/film, smaka något från landet etc. De har haft trerätters nobelmiddag (traditioner) och plockat bär och smakat, tittat, känt, tillagat (botanik). Varje område innehåller ett skapande projekt. De gör också så att två barn går till biblioteket varje vecka där de väljer varsin bok som de får ta hem och läsa för att sedan presentera på förskolan.

    Övrig tid får barnen själv utforska förskolan ute/inne. De går ut en (helst två) gånger per dag men om några barn har mycket spring försöker de koordinera sig mellan avdelningarna så någon kan gå ut med de barnen då övriga är inne (eller tvärtom om alla utom några få vill vara ute). De har både traditionella leksaker för fri lek, dator för pedagogiska dataspel, bildrum med massor av skapande material i barnens höjd och massor av montessorimaterial barnen kan arbeta fritt med.

    Det är en avdelning för barn 2-6 år (de sexåringar som fyller på våren alltså). Det är en sådan härlig förskola där de har massor av pedagogiska aktiviteter - som de bara kan stryka om de märker att alla barn vill dra ut i skogen istället. Det är en superbra balans mellan den fria leken och den styrda pedagogiska verksamheten.

  • CathrinLarsson

    Alla förskolor jag känner till har en samling innan lunch där dom sjunger, har språkövningar, lekar osv. I princip alla har utevistelse antingen förmiddag eller eftermiddag (vissa är ute både och, men har några timmar inne mellan lunch och mellanmål) Ute har barnen tillgång att åka skidor och skridskor (egna) åka pulka, bygga med snö/sand/vatten, utflykter i närområden och "bara" leka.

    Inne är det ofta fri lek, men man spelar man spel med barnen, har lek och rörelse, läsvilor, legobygge, pyssel, målning och det finns massor av material som tränar finmotorik osv.

    Ibland har man grupper med jämnåriga barn från olika avdelningar, då man kan göra lite mer specificerade saker som Natur och Teknik för Alla, experiment, och andra övningar och studiebesök som kan vara intressanta för barnen. De blivande skolbarnen på förskolan där jag jobbar tex gör studiebesök på brandstationen, vi ska till sjukhusets barnavdelning för att besöka lekterapin, och under våren görs besök i skolan enligt övergångsplanen.

    Självklart kan du ställa lite krav/önskemål på vad du vill ska hända på förskolan. Jag tror att pedagogerna kan bli ganska glada på lite tips på vad de kan hitta på med barnen. Ibland hamnar man i gamla hjulspår, och då kan det behövas lite ny inspiration!

  • anja1661

    samling varje dag, gymnastik/rörelse 1ggr/vecka, skogen 1 ggr/vecka, skapande 1ggr/vecka....
    på vinter blir det en del skridskoåkning och pulkabacken oxå

  • Anne69

    Hos oss är det "pedagogisk verksamhet" alla dagar 9-15. Utanför dessa tider är det "tillsyn och omsorg". Under den pedagogiska schemalagda tiden sker en rad intressanta saker men där ryms också en del fri lek. Samling, läsvila osv har man varje dag. Dessutom har man varje läsår ett särskilt tema som barnen arbetar med i olika temagrupper (de träffas 2 ggr/v). Ute är de varje dag men de går också på "utflykt" (i närområdet) varje måndag. Riktiga "utflykter" tex till museum eller teater gör de kanske 2 ggr per termin.

  • violis

    sångsamling varje dag, tema samlingar i grupper 2-3 ggr veckan,gymnastisaken 1 gg veckan,utevistelse varje dag-ibland på gården och obland utanför-lite beroende på barngrupp och personal just den dagen(planerings tid och mötestider ligger ofta under utevistelsen eftersom vi då kan hjälpa varandra över avdelningarna lättare)

  • Ariella

    Sago- eller sångsamling varje morgon, sedan lärande samling där man har olika ämnen (svenska, engelska, matematik, no). Gymnastik och skapande varje vecka samt utevistelse för- och eftermiddag (för de som är kvar efter kl 15). Utflykter till skogen varje vecka, och ibland bibliotek, skridskoåkning. Ett par gånger per år går de på teater.

    Sjävklart har de fri lek också.

Svar på tråden Vad har de för aktiviteter på ert barns förskola??