Alla förskolor jag känner till har en samling innan lunch där dom sjunger, har språkövningar, lekar osv. I princip alla har utevistelse antingen förmiddag eller eftermiddag (vissa är ute både och, men har några timmar inne mellan lunch och mellanmål) Ute har barnen tillgång att åka skidor och skridskor (egna) åka pulka, bygga med snö/sand/vatten, utflykter i närområden och "bara" leka.
Inne är det ofta fri lek, men man spelar man spel med barnen, har lek och rörelse, läsvilor, legobygge, pyssel, målning och det finns massor av material som tränar finmotorik osv.
Ibland har man grupper med jämnåriga barn från olika avdelningar, då man kan göra lite mer specificerade saker som Natur och Teknik för Alla, experiment, och andra övningar och studiebesök som kan vara intressanta för barnen. De blivande skolbarnen på förskolan där jag jobbar tex gör studiebesök på brandstationen, vi ska till sjukhusets barnavdelning för att besöka lekterapin, och under våren görs besök i skolan enligt övergångsplanen.
Självklart kan du ställa lite krav/önskemål på vad du vill ska hända på förskolan. Jag tror att pedagogerna kan bli ganska glada på lite tips på vad de kan hitta på med barnen. Ibland hamnar man i gamla hjulspår, och då kan det behövas lite ny inspiration!