• cissy

Illamående efter nackmassage- varför?

Har redan länge lidit av spända muskler i nacke och axlar. Var hos en massör i morse, kändes bra och avslappnande, men nu efteråt har jag mått illa, känner mig lite som åksjuk... Vet någon vad det beror på? Kan det bero på att massagen verkar på något sätt eller är det ett dåligt tecken att man mår lite konstigt efteråt?

• Svar på tråden Illamående efter nackmassage- varför?
  • pillalilla

Jag mår också dåligt efter nackmassage om den inte varit väldigt försiktig.
    När man blir masserad, ökar blodcirkulationen i området, detta leder till en viss svullnad och om man har trångt, kan blodkärl och nerver tillfälligt få för lite blod och därmed syre. (Jag känner helt klart att hjärnan inte får tillräckligt med blod. ) Ibland kan det också vara att massage sätter igång olika utrensningsprocesser som man kan må illa av.

Nästa gång du blir masserad, be att massören tar i lite saktare och vila gärna en stund efter också.

• Butterfly

Det är viktigt att dricka mkt vatten efter massage för att få ut slaggprodukter som varit samlade i de spända musklerna. Det kan förhindra illamående och huvudvärk.

• ÄngelBängel

Balanssinnet får information från ögon, öron och muskler/leder, ffa i fötter och nacke. Om spänningen förändras för snabbt eller om höger och vänster sida av nacken är olika mycket spänd får inte balanssystemet informationen att "gå ihop". De olika organen ger olika information och resultatet blir yrsel.

Tex: om man åker färja och sitter i matsalen och det gungar så säger öronen att det gungar medan ögonen och kroppen säger att allt golvet är stilla, kaos i balanssystemet och man kan bli åksjuk.

Svar på tråden Illamående efter nackmassage- varför?