• Tulip

Jag hatar IKEA!

Nja, så illa är det väl egentligen inte, men jag blir så trött på det där företaget!

Jag har en vit jalusigardin, 140 cm, som passar perfekt i mitt nya vardagsrum. Men... Jag har två fönster och behöver därför en till likadan (den första är köpt på IKEA), men nu säljer IKEA inte dessa i 140 cm bredd längre!

Jag blir så trött! Nu måste jag ut och leta två nya, eller en ny som påminner om den jag redan har.

• Svar på tråden Jag hatar IKEA!
  • Shoegal

Tja, vissa har ju en kvarts resväg till två IKEA

Men jag håller med om sofforna....

• bbpop

Shoegal:
    Jomen, om man bor i närheten av ikea så förstår jag att man vill handla där. Men jag blev helt paff första gången jag hörde talas om gruppresor härifrån Umeå till Sundsvall för att handla på IKEA! Jag höll på att ramla av stolen. Trodde att det var ett skämt! Men, sedan hörde jag allt fler som pratade om vad bra det var att resa till IKEA i S-vall och det var alltid en sån här märklig känsla av att jag förväntades hålla med och bli lite avundsjuk och säga "men å vad kul att åka till IKEA! Det vill jag också göra..." men jag har bara kännt mig helt förvirrad över hela grejen. OK om det hade varit jättesnygga möbler med jättebra kvalitet, men det är det ju inte!

• Shoegal

Det är ju ungefär så jag ser på Ullared-resor. Det är ju bara skit där ändå så varför åka tvärs över hela landet (på längden!!) för att handla skit?

Fast IKEA har nog bättre kvalitet än Ullared

IKEA känns ändå rätt OK ändå. De har OK kvalitet, OK design och OK priser. Är man tex student (som jag) så kan man ju hitta hyffsade prylar. Så visst ser jag fördelar med IKEA, det är ju IKEA som möblerat folkhemmet

• bbpop

Ja, Ullared är ännu konstigare...

• wellah

dom verkar ha slutat med LACK-hyllorna i ek... någon som vet? jävla irriterande då vi behöver komplettera....

• Shoegal

Lack i ek finns ju enligt hemsidan iaf...och jag har bestämt för mig att jag såg Lack i ek igår...

• Bisquit

Tulip. Men dom kan ju inte köpa in flera tusen 140 gardiner om ingen köper, eller hur?

Och ang slutsålt. Det går ju faktiskt att gå in på hemsidan och kolla hur många dom har i lager eller ringa dit...
    Eller så går det ju att fråga om dom kommer tillbaka. Så slipper man "köpa fel".

hade dom haft alla saker på hemsidan hade det ju tagit ett halvår att gå igenom den... För att inte tala om nedladdning för personer som itnehar bredband..

Dessutom måste dom ju ha nått att locka med. Tex att jämföra med att alla matbutiker har mjölken lääääääängts in i affären.

Å andra sidan,hatar man ikea så mycket. HAndla nånanannstans.. Så slipper man bli irriterad.. *s*

Mvh G

• djmugg

Det är väl inga affärer som kvar samma saker i 100 år. De vill väl andra sortiment som alla andra.
    Det enda som är irriterande är när de ändrar leverantör på sakerna, så saken ska vara likadan fast den inte riktigt är det. Har hänt två ggr för mig, först en låda som var lite annan nyans, och badrumshylla där de hade satt hålen någon milimeter annorlunda än den förra.
    Men att de ändrar sortiment är väl inte så himla konstigt. Om de inte säljer av den varan, så tar de väl bort den.

• jessapessa

(Lite OT)
    En sak som är säker: Soffor köper man inte på Ikea..det är så fula. Hellre så betalar jag en tusenlapp mer, för att få en soffa som håller 15 år längre och är mycket snyggare..

• Thursday

Shoegal: Jag har haft EXAKT samma problem som du med bokhyllan Billy, trodde nästan att jag själv hade skrivit ditt inlägg när jag läste det! Hade Billysar i mörkbrunt, de tog bort den, vi köpte ek istället och är den bruna tillbaka som en NYHET. När jag såg det blev jag så förbannad att jag fick gå därifrån

• Pepsie

Har oxå tröttnat lite på Ikeas sortiment. Började köpa delar till en bokhylla för ett par år sedan som vi skulle komplettera senare, men då fanns den inte mer. Trist. Men jag skulle vilja arbeta där!

• annca

Jag verkar ha ständigt samma tur med Billy. Vi har Körsbär i ett rum och ek i ett annat, och skulle så väl behöva komplettera körsbär, men självfallet har de slutat just med dem. Likadant var det med ek för ett par år sedan, men de kom ju tillbaka iaf.

I min egen lägenhet hade jag bokhyllan Niklas i bok och krom, och när vi flyttade ihop skulle vi komplettera den med en gavel till. Då har de små skurkarna ändrat Niklas från krom till matt silver... Suck!

Och när vi skulle köpa trappgrindar fanns det inga på varuhuset, och vi frågar en kille där om de får in. " Nä, de har vi slutat med" svarar han och vi åker till babyproffsen och köper två dubbelt så dyra grindar. Ett par veckor senare är jag på IKEAS igen, och vad ser jag - jo trappgrindar!

Mne för övrigt gillar jag faktiskt IKEA!

• Shoegal

Idispidis: Coolt!

Men alltså, kommunicerar inte IKEA med sina anställda? Man kan ju inte säga "Nej, den har vi slutat med" och så kommer varan tillbaka? Vet inte de anställda i förväg vilka varor som kommer in? Känns ju som ytterst dålig service isf.

• annca

Ungefär så tänkte jag också! OK att de flyttat säkerhetsgrejorna *inom varuhuset*, men de fanns ju *kvar i sortimentet*! Han måtte inte ha fått tillräckligt stor kopp morgonkaffe... *suck*

• Fabians mamma

Apropå nyheter.... när de får in en vara får den ett varunummer, när de sålt slut på samtliga ex blir numret "ledigt" och en ny vara kan ta samma nummer... sen kan den första varan komma tillbaka, få ett nytt nummer - och VIPS bli en nyhet. Åt detta kan man ju bara sucka!

• Tulip

"Min" gardin köptes i somras, men då visste jag inte att jag skulle flytta och skulle behöva två stycken i november, men utbudet ändras alldeles för ofta! Men det förstås, det kom ju en ny katalog i augusti, så jag borde väl ha förstått att jag inte skulle få tag på samma gardin ett halvår senare...

Och jag gillar IKEA, för det mesta, men jag irriterar mig väldigt också!

Om det där med att man kan titta på hemsidan om varorna finns på lager kan jag bara säga: ?Det funkar inte alls! Jag har jagat hatthyllan ?Sväng? hur länge som helst, och såg tillslut att den skulle finnas i Kungens kurva och i Barkarby. Min pappa var i Stockholm så jag bad honom åka till något av varuhusen där för att köpa hatthyllan åt mig. Han åkte först till Barkarby där det skulle finnas x antal Sväng. Men icke sa nicke, de var slut (Jag hade kollat en timme innan han åkte dit). På IKEA i Barkarby kollade man om den fanns i Kungens kurva, och ja, där fanns den. Så pappa åkte dit, men tror ni han hittade den där? Nej, slut där med. ?Vi uppdaterar inte dagligen?, fick han till svar.

Shoegal ? Samma sak råkade en kompis ut för. Hon har också mörkbruna Billy, som utgick för några år sedan, men nu har de kommit tillbaka som nyhet! Och det är samma färg, för hon har passat på att köpa några till!

blåbärspappa ? Det finns människor som _campar_ på IKEA-parkeringen här i Sundsvall på somrarna! Sen går de in i köpcentret och frågar efter duscharna!

• Shoegal

Iofs tycker jag mer om ek än mörkbrun (det är sambon som vill ha mörkbrunt) så jag klagar ju eg inte på att jag nu har Billy i ek

Fast det är ju lite retligt att ha en mörkbrun hylla intill...men de är så fulla med skräp så ingen ser hyllorna

• jessapessa

Apropå trappgrindar : Vi köpte en på Ikea i början av sommaren, då var det rea på dem, 19/kr styck! vi köpte en på en gång!
    När jag var på ikea för två månader sen, så var dem upp i originalpris igen, 250 kr.. så jag gjorde ett bra klipp!

• smz

19 spänn!!!! Ikea rules våra kosta 600

• jessapessa

smz: jaa, o det var dem här rejäla grindarna, vita. JÄttebra att vi hittade dem så billigt, våran ekonomi var inte den bästa då

Svar på tråden Jag hatar IKEA!