• Anonym (Kaffedraken)

    Starta webbutik- kostar skjortan?

    Hur mycket pengar satsade du i ditt nya företag?
    På ett ungefär, vad kostar det att starta en webbutik? Då tänker jag i första hand på det som har med hemsidan att göra.
    Det är säkert svårt att svara på men ett litet svar uppskattas stort av mig Glad

  • Svar på tråden Starta webbutik- kostar skjortan?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Uppstartskostnaden för en webbutik kan vara allt från några hundra (domännamn + webbhotell) om du använder gratislösningar, designar själv (om du inte nöjer dig med standarddesignen som ofta brukar vara ganska ful) och inte ska ha kortbetalning eller factoring, till 30.000 kr om du ska ha en avancerad butik med kortbetalning och factoring, integration med affärssystem, specialgjord design osv. Naturligtvis kan det kosta ännu mycket mer också.

    Det är svårt att säga hur mycket det kostar utan att veta vad du vill ha.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min första webbshop gjorde jag själv och den kostade inte mer än några hundra om året med domänkostnader och webbhotell. Det finns kortbetalningsleverantörer där man inte har några fasta avgifter utan bara betalar när man får in en order. Dyrare per order såklart, men det blir billigast i början när man inte har så mycket beställningar.

    Det finns också webbshoppar som inte kostar så mycket i månaden och där man slipper kunna så mycket själv.
    Det är en bra start.

    Vi håller på att göra en ny hemsida nu, den kommer att kosta mellan 150.000-180.000 kr. Nu känner vi att det kan vara värt att lägga den summan på en riktigt bra webbshop. Vi behöver ett system som vi kan lita på till hundra procent och som är snabbt att administrera, skriva ut order, adresslappar och annat. I början kan man göra allt sånt för hand, men man kommer till en punkt då det blir för tidskrävande.

    Mitt fråd är att du startar så billigt som möjligt, så lite fasta kostnader som möjligt och helst inga lån. Sen investerar du efter hand som beställningarna kommer in.
    En webbshop är utmärkt att starta vid sidan om ett annat jobb, så gjorde jag. Sen sa jag upp mig när jag kunde leva på det.

    Jag satsade sammanlagt ungefär 50.000:- i mitt företag det första året. Det var pengar som jag tog från min lön lite eftersom. De pengarna hade jag fått igen innan första året var slut. Men det är verkligen viktigt att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt och göra så mycket som möjligt själv.

    I början har man tiden, men inte pengarna. Senare har man pengarna, men inte tiden. Så det gäller att prioritera....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller på att starta upp en webbutik. Eftersom jag sysslar med grafisk formgivning och webdesign, så har jag möjlighet att få igång det hela väldigt billigt. Så här ser kostnaderna ut hittills:

    1000:- Domän och 1 års webhotell
    900:- Registrering av bolag
    2700:- Registrering av varumärke
    0:- logotyp & grafisk profil
    0:- hemsida i Wordpress & webdesign
    2000:- extra funktioner till webshoppen och hjälp av webutvecklare
    2000:- kortbetalmodul

    SUMMA SUMMARUM: 8.600:-

    Hade jag inte kunnat göra den grafiska formen och hemsidan/webshoppen själv, så hade det gått på typ 30.000 till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag betalar 89kr/mån hos fortnox. Tror inte jag får skriva vad min sida heter, om det blir smygreklam, så hoppar det.
    Jag tycker det är helt ok, enkelt att använda och bra support. Jag har även bokföring där, 89kr/mån det med.

    Man kan få det billigt om man lägger energi på att jämföra priser m.m   Betalning i shopen kan du ha helt gratis, om du enbart väljer förskottsbetalning, men du vinner fler kunder om de kan betala direkt med kort. Då gäller det att ha ett inlösen hos en bank. (om du inte väljer endast tex paypal - de har redan ett inbyggt inlösen) Hos min bank kostade det c.a 2000 i startavgift, samt några hundra i månaden + %på det man säljer. Men jag googlade och hittade en annan bank som endast tar några %på det man säljer, och det var 3% tror jag, samma som min bank. Och det har fungerat utmärkt.

    Domänhotell är ännu en kostnad. Företagspaket hos banken. Bra utrustning för att fota varor. Någon som kan göra en snygg heather, presentation på hemsidan.

    Jag startade i oktober-10  och hade en budget på 50 000 - vilket jag har spräckt. Men då har jag köpt in bord och städgrejer m.m som kan behövas. Samt att jag har varor hemma till ett värde långt över det jag lagt ut.

    Hoppas jag inte ljög nu... har inte papprena i handen på exakta summor just nu ;)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tackar vänligast för era svar!
    Nu funderar jag lite på vart man ska ha sitt lager...men det blir ett senare problem Solig

  • Anonym (Kaffedraken)
    Quinee skrev 2011-02-11 19:18:45 följande:
    Tackar vänligast för era svar!
    Nu funderar jag lite på vart man ska ha sitt lager...men det blir ett senare problem Solig
    hehe, jag har mitt iii... köket (har en liten avgränsande del där, de blir inte flottigt), vardagsrummet och matrummet. Min karl säger att han bor i ett smyckesskrin ;)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sambon och jag har en varsin webbutik.

    Hans lager bor i större delen av garaget + ett rum inne på cirka 10 m².

    Jag har mitt lager i ett dubbelrum, en vägg är borttagen mellan två rum, totalt cirka 20 m². Men med drygt 2000 artiklar så är det prylar och kartonger ända upp i taket. Allt är självfallet uppdelat så varorna inte tar skada

    Sen har vi fotohörna i gästrummet. Och kontoret i allrummet.

    Vi har inte tagit några lån utan byggt upp företagen allt eftersom vi ansett att det funnits pengar över som vi kunnat lägga på företagen. Har man inte en ordentligt slant från början så tar det längre tid att bygga upp det. Men vi föredrar att inte ta lån.


     


    Kostnader:


    - Ev. registrering av företaget hos Bolagsverket
    - Domän
    - Webbhotell
    - Webbutik, vi har OsCommerce (=gratis, men kräver en del programmeringskunskaper)
    - Bankgiro
    - Avtal med factoringbolag (för köp mot faktura), vi har faktura och förskottsinbetalning
    - Kamerautrustning eller kostnad för fotograf (kostsamt). Långt ifrån alla grossister har bilder som du kan använda i din butik och en del är långt i från bra

    - Inköp av varor är en stor utgift, hur stor beror på vad man säljer. Ett för litet utbud kan bli ett problem om många i samma bransch erbjuder ett bredare sortiment.
    - Annonsering/marknadsföring är en stor kostnad. Och ännu större om man inte kan fixa materialet själv. En del tidningar etc. erbjuder dock sådana tjänster gratis, men det är inte så många (varierar nog beroende på bransch).
    - Bokföringen & bokslut/deklaration kostar också, om man inte kan själv.
    - Kostnad för emballage.
    - Inredning (bord, hyllor etc. till lagret).
    - Kostnad för frakt.
    - Telefon, dator, skrivare med mera...

    Det blev lite blandad kompott av kostnader eftersom det är svårt att specificera vad som bara har med hemsidan att göra, allt hänger mer eller mindre ihop när man har webbutik.

    Jag kan dessvärre inte riktigt sätta priser på de olika utgifterna, det var flera år sedan vi startade.


    Satsa på att hålla nere kostnaderna så mycket du bara kan. Kolla vad du behöver/måste ha och jämför priser.
    Bor du i tätort kan du säkerligen hitta begagnade hyllor och bord till bra priser eller till och med bortskänkes på Blocket.

    Min verksamhets utveckling har stagnerat något på grund av bristen på lagerutrymme. Behöver mer plats för att utöka, men det är inte så lätt att hitta en bra lokal på rätt ställe och till ett överkomligt pris.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ni som har egna webbutiker - vilket började ni med - köpa in varor eller sätta upp själva butiken? utbudet måste ju vara enormt vikigt, det kan ta tid att hitta de rätta varorna?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi använder också fortnox som någon ovan. Och det som kostat oss mest är dels att köpa in ett lager, dels att annonsera. Som tur är har vi ett väletablerat företag sen tidigare så vi slipper lägga ut egna pengar (eller jo, egna pengar är det ju men det känns bättre att ta pengarna från företagskontot än från personkontot)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Problemet är inte så mycket att starta upp webshoppen, det svåra är att få folk att hitta till din hemsida. Speciellt om det är hård konkurrens på nätet, då krävs det mycket jobb...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    Shopify är en plattform där du enkelt kan bygga upp en riktigt snygg webshop, och de tar hand om allt från utseende till betalning. Det finns massor med gratis och välgjorda teman att välja bland och det tar dig mindre än 10 min att bygga upp din webshop. 

    Genom att använda denna länken kan du få testa på Shopify helt gratis i 14 dagar:
    http://1.shopifytrack.com/aff_c?offer_id=2&aff_id=16454

  • Anonym (Kaffedraken)

    Gammal tråd men gällande betallösningar så finns det gratisalternativ, ett är Paypal och det är i och för sig bara kortbetalning.
    Vill man ha allt utan månadsavgifter etc så är Billmate ett bra alternativ, de har faktura, delbetalning, kort och direktbetalning och det kostar inget att bli kund där.
    Även Payson har bra lösningar :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej


    Rekommenderar betallösningar klarna och swish i första hand.


    Hemsida byggd i wordpress / woocommerce är en bra start eller ett hyr alternativ.


    Finns snygga design att köpa till och många bra plugins.

    Grossister och leverantörer:
    https://hittagrossister.se

Svar på tråden Starta webbutik- kostar skjortan?