• dannya

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Det är ju helt snevriden bild av verkligheten!
    Man lär sina barn att det är okej att vara lesbisk, bög och att en pojke klär ut sig som en tjej!
    Var är denna världen på väg? Hjärntvätta sina barn med dessa berättelser, Nej aldrig jag hade läst dessa böcker för mina barn!

Vad är det för fel på Astrids Lindgrens böcker, dom värkar inte duga längre. 

• dannya
    vampyria2 skrev 2011-01-23 12:42:44 följande:
    Tror du på allvar att man kan peppa ett barn till att bli lesbiskt?
    Klart man kan, kallas hjärntvätt:)
  • dannya
    Thaleia skrev 2011-01-23 15:48:41 följande:
    Pullan88:
    Ingen har sagt att du är dum i huvudet däremot är din åsikt om att man kan peppa ett barn till att bli homosexuellt dum. För då förutsätter du att det är ett val att bli homosexuell eller ej...
    Varför är hennes åsikt dum?
    Jag håller med henne i allt!
    Barn tar in allt dom hör och ser, barn är mycket formbara och du kan göra så ett barn kan tro att hon/han är homosexuell, det hoppas jag att du är medveten om:)

• dannya
    Thaleia skrev 2011-01-23 16:03:26 följande:
    Ja och fastän du håller med henne fotsätter åsikten att vara dum! Det ändrar inte på saken!
    Och din åsikt om att man kan forma ett barn till att tro att det är homosexuellt är dum, löjligt och ganska skrattretande!
    Jag skulle inte tro det, jag vet inte om du hört talas om hjärntvätt?
    Om du kan forma ett barn till att döda sina egna föräldrar tror jag nog att du kan hjärntvätta ditt barn till att bli homosexuell!

Nu är jag inte paranoid, och anser att min son blir bög bara för att han läser en bok, men jag anser att det är fel budskap i sådana böcker, självklart det händer men man ska inte måla upp bilden till att det är något bra att vara, jag respekterar homosexuella, men hade inte läst böcker om det. 

• dannya
    Mei skrev 2011-01-23 16:03:26 följande:
    Det där är jag ytterliget tveksam till!

Visserligen kan barn i vissa åldrar leka och leva sig in i att de är... alla möjliga saker. Och skulle de i en vecka leka att de var homosexuella så är det ju inget farligt. Det är väl ett sätt att processa informationen och förhålla sig till det i så fall. Även om jag inte hört om någon som lekt gay annat än i vanliga korta rolllekar.

Hur länge menar du att man kan gå och tro att man är homosexuell? Och vilka åldrar pratar du om? Och är det farligt?
    Om det är allvarligt så kan du nog göra så barnet blir homosexuell permanent. men jag tycker att det är olämpligt att läsa böcker om det.

Och det är inte farligt men jag vill inte att mitt barn ska bli homosexuellt, jag vill att min son ska träffa en kvinna och kunna "föröka sig normalt" 

Jag hade respekterat honom ändå, men hade inte velat att han blev homosexuell, om jag hade ett val:) 
  • dannya
    Veladis skrev 2011-01-23 16:13:34 följande:
    ?

Så man ska lära sina barn att det är dåligt, onormalt, och fel att vara homosexuell då?
    Varför inte lära dem alla människors lika värde? Det tycker i allafall jag är ett minimikrav på värderingar att föra vidare till näsata generation. ANnars kan man ju lika gärna börja stena bögar direkt...
    Det räcker väl att dom får se homosexuella i vardagen, jag behöver inte böcker för att dom ska förstå hur allt ligger till.
  • dannya
    puss skrev 2011-01-23 16:19:01 följande:
    det är redan kört. får han se min son blir han tvärgay direkt.
    Då hoppas vi att dom aldrig kommer träffas;)
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:34:58 följande:
    Eh.....viket årtionde/århundrade blev du kvar på? Menat du att det INTE är Ok att en pojke klär ut sig till Lucia eller att vara lesbisk/bög?

Det är ingen hjärntvätt! 

Astrid Lindgrens böcker är fantastiska för övrigt! 
    Jag tycker inte att det ska skrivas som något positivt att vara lesbisk/bög. Och uppmuntra till det, det finns så mycket i vardagen så det räcker.

Och du får gärna läsa dessa böcker för dina barn, men jag väljer att inte göra det:) 
  • dannya
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-23 16:40:19 följande:
    Har ni homosexuella par i vänkretsen?
    Ja det har vi.

Och din dotter är inte mycket smartare än andra barn, det är generell inställning hos dom flesta barnen i hennes ålder:)
  • dannya
    Phlippan87 skrev 2011-01-23 16:46:29 följande:
    haha, vad är det som är så negativt med det då? jämfört med att vara blondin, skönhetsopererad, tjock, spinkig, ha glasögon, tandställning... you name it
    Att ditt barn kommer ständigt bli annorlunda behandlad och trakasserade, givetvis, det är väl inget jag behöver förklara för dig...
    Det är väl inget positivt?
Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?