• GRO68

domstolsbeslut om umgänge utomlands

vi har ett domslut på umgänge i USA på 6 veckor under sommaren och ska tas hänsyn för skolans slut & skolans början.

Nu vill mamman att barnet ska åka med mormor och morfar över i mitten av Maj - 5 Juli, morfar åker tillbaka efter 2 veckor och mormor stannar längre vad jag har hört.

Detta påverkar utskolning från förskolan & inskolning på skolan som är mkt under Maj - Juni, jag har pratat med förskolan om detta och dom tycker definitivt att barnet inte ska åka över under denna tid då det är särskilt viktigt för barnet att vara med på detta och dom tycker också att  barnet är alldeles för skör för förändringar i sin vardag så detta hade blivit förödande för barnet som det är.

Jag föreslog åt mamman att barnet kunde åka med över i 2 veckor och åka med morfar tillbaka så missar inte barnet så mycket men fick bara ett mail med hånskratt att 6 veckor är 6 veckor, annars får jag själv se till att barnet åker över i Juli med mig och tillbaka efter 6 veckor och att jag ska lösa detta.

Kan tillägga att barnet knappt har träffat sin mamma på snart 3 är och barnet är nu 6 år och att mamman ska ha ett nytt barn i början av Maj.
    Detta har varit en kaotisk vårdnadstvist som nu har pågått sedan 3 år tillbaka och tilliten till både mamman och mormor är noll då mamman har tidigare hotat med att behålla barnet bara barnet kommer över, vi har fortsatt gv och barnet har dubbla medborgarskap.

Hur hade ni agerat,? Jag har skolan bakom mig som känner mamman väl och familjerätten men ett domslut är ett domslut.
    Tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 06:45
    domslutet är överklagat till HD och vad jag förstår så kan det dröja ganska länge innan man får reda på om det ska prövas?
    Mamman hade ingen aning om att jag hade överklagat då hon inte hade fått reda på det av sin advokat?
    Även mormor hade ingen aning om detta och mormor har inte följt umgängesschemat från familjerätten och därmed utesluts att flickan åker med dom vilket flickan inte har viljat från första början.
    Då 6 veckor inte är aktuellt har jag själv erbjudit mig att åka över med dottern i 2 veckor så flickan får träffa sin mamma men jag har under 1 månads tid inte fått svar på någonting om det är ok att vi kommer över så frågan är om man inte ska bry sig om resan då jag inte vet om dom är hemma eller ska man bara beställa resan och åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-11 07:11
    i går skulle jag träffa mormor hos familjerätten igen men hon varken dök upp eller hörde av sig.
    Jag fick i söndags reda på att storasystern inte skulle komma förrän den 9 Juli istället för runt midsommar som jag trott hela tiden.
    Därför heter det nu att jag hindrar henne från att komma hit då vi har planerat att åka över till USA den 11-12 Juli.
    jag blir faktiskt inte klok på alla dessa turer och ändringar och framförallt att man inte får reda på något så man kan planera.

Varför storasystern inte kommer hit i midsommar tror jag beror på att mormor och morfar ska ha semester i 2 veckor då och är borta under den tiden.

• Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands
  • gladare

Jag hade sagt att barnet kan komma 2 v o åka hem med morfar sen kan det väl vara 4v i sommar? Föreslå mamman o tr det hoppas det ordnar sig för er

• GRO68
    gladare skrev 2011-01-22 20:40:41 följande:
    Jag hade sagt att barnet kan komma 2 v o åka hem med morfar sen kan det väl vara 4v i sommar? Föreslå mamman o tr det hoppas det ordnar sig för er
    tack för ditt svar, frågan är om inte det blir väldigt jobbigt för barnet då det är långa resor vi pratar om 17-18 timmar + 4 timmar i bil/resa sedan tog det nästa 1 vecka för barnet senast att komma tillbaka i rätt dygnsrytm igen
  • h8him

Om hänsyn ska tas för skolans slut och start är det väl bara att neka innan skolavslutningen? Det är upp till mamman att anpassa sig.

• GRO68
    h8him skrev 2011-01-22 21:10:28 följande:
    Om hänsyn ska tas för skolans slut och start är det väl bara att neka innan skolavslutningen? Det är upp till mamman att anpassa sig.
    precis vad jag sa till mamman men då påstår hon att jag motarbetar domstolsbeslutet och att jag ska se till att barnet kommer över och hem & andra sidan tycker hon att jag ska stå för biljettkostnaden oavsett ändå
  • Anonym

Jag är på väg i en liknande sits.....

Om jag vore du skulle jag absolut inte gå med på att hon får åka tidigare. Är det ett domstolsbeslut så är det!
    Har ni annars bestämt när dessa 6 veckor ska vara?
    Står det i domslutet hur överresan ska ordnas?

Jag skulle också om jag vore du kräva att få se återresans biljett om du skickar iväg henne. Låt henne inte resa om du inte sett någon! Är hon inte tillbaka den dagen som står på biljetten gör du en polisanmälan!

Risken är också att när hon är hos sin mamma så kan mamman i sin tur starta en tvist från USA och då blir det svårare för dig. Tänker också på att hon har dubbla medborgarskap.

Får man fråga varför du inte fått egen vårdnad? När samarbetet uppenbarligen inte funkar.

Det är obegripligt hur människor kan lämna sina barn och sedan när det passar dem ska träffa barnen...
    Inte en tanke på hur illa man gör barnet i längden. Så grymt och sorgligt...

• h8him
    GRO68 skrev 2011-01-22 21:19:05 följande:
    precis vad jag sa till mamman men då påstår hon att jag motarbetar domstolsbeslutet och att jag ska se till att barnet kommer över och hem & andra sidan tycker hon att jag ska stå för biljettkostnaden oavsett ändå
    Helt allvarligt så gör du ju inte det. Det är ju hon själv som motarbetar det. Ta kontakt med din advokat och försök få ett snabbt råd. Jag skulle nog sätta allt på att mamman försöker hota och tror att hon kan få dig att göra som hon vill genom att bråka. Det är hennes skyldighet att anpassa umänget efter skolåret enligt domen så hur skulle hon kunna ha rätt?
  • Anonym (liknande sits)

Detta är inte min tråd, men jag vill skicka en liten hälsning, hoppas det är ok;

h8him

Har läst en del du skrivit både här och där. Du verkar vara en sansad och klok människa!
    Det är det människor behöver få stöd i kris än en massa gissningar som många kommer med...

Det är jag som skrev ovan ditt inlägg att jag är i en liknande sits....

Tack!

• h8him
    Anonym (liknande sits) skrev 2011-01-23 19:21:12 följande:
    Detta är inte min tråd, men jag vill skicka en liten hälsning, hoppas det är ok;

h8him

Har läst en del du skrivit både här och där. Du verkar vara en sansad och klok människa!
    Det är det människor behöver få stöd i kris än en massa gissningar som många kommer med...

Det är jag som skrev ovan ditt inlägg att jag är i en liknande sits....

Tack!
    Tack för vänliga ord!

Har ni någon dom? Ska du starta en egen tråd kanske? Samtidigt borde GRO68 kunna hjälpa och ge bra tips efter att ha legat i tvist länge. Jag har följt hans inlägg och det verkar ha varit en jobbig kamp, men väl värd varenda sekund.
  • Anonym (liknande sits)

Jag är just nu inne i en känslig period och vill inte att det ska skrivas om.
    Många läser här tror jag.....
    Det är nog rätt lätt att förstå vem som skriver om man är insatt i "fallet".

Jag har ingen dom, det har precis börjat. Känns jobbigt, framförallt när man läser ofta att det kan gå hur som helst i en tvist trots att en av personerna, man som kvinna, har bevis på att saker och ting inte fungerar eller är som de ska.

Advokaten jag har kontakt med sa att det inte är ovanligt att FR kan "stjälpa" ett ärende än att det verkligen blir bäst för barnet/barnen. Oftast pga. att den ena parten är mycket manipulativ.

Jag har ett yrke som gör att man emellanåt har kontakt med soc. och jag vet att många gör ett fantastiskt arbete men får sällan kredit för det. Ett tungt yrke där man verkligen får se baksidan och att man inte alltid kan ta beslut som man vill.

Har du själv varit med om liknande?

• GRO68

Tack alla för era inlägg

Visst är det så att ett domslut är ett domslut.
    det är mamman som begärt umgänge sommaren 2011 som domstolen gick med på men nu är det ändrade planer då det är barnafödande och giftermål som mamman vill att barnet ska vara med på, av den anledningen ska nu mormor & morfar åka över i mitten av Maj istället så praktiskt hade det varit väldigt bra om barnet kunde åka med då.

Jag erbjöd därför att barnet kunde följa med över under 2 veckor istället men fick bara svar att jag tänker bara på mig själv och det som passar mig samt att 6 veckor är 6 veckor, tillåter jag inte detta så umgängessaboterar jag enligt mamman och att det är jag i så fall som ska se till att barnet kommer över och hem i sommar istället.

i domen står det att vi som föräldrar ska lösa det praktiska för vi har inga som helst samarbetsproblem! enligt rätten & mamman??!

Jag ska prata med BUP i morgon på en 1 timmes intervju om just detta och barnets rädsla om att bli lämnad även om mig.
    Barnet pratar väldigt ofta om sin rädsla att bli lämnad ensam och varje gång får jag krama och säga att jag kommer aldrig lämna dig och barnet svarar: mamma har ju lämnat mig, detta är tufft att gå igenom.

Sedan har man lärt sig tyvärr att en förälder som lämnar kan i princip göra som den vill för det händer ingenting ändå, det är mina erfarenheter, man lägger upp bevis på bevis om olovligt bortförande m.m och ändå tas ingenting på allvar, är rätt trött på svenskt rättsväsende just nu.

tack än en gång alla som svarar då det är ett oerhört stöd och ni som vill ha lite råd och tips som är mitt i liknande sits får gärna inboxa mig så ska jag gärna försöka hjälpa er så gott jag kan 

Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands