domstolsbeslut om umgänge utomlands
vi har ett domslut på umgänge i USA på 6 veckor under sommaren och ska tas hänsyn för skolans slut & skolans början.
Nu vill mamman att barnet ska åka med mormor och morfar över i mitten av Maj - 5 Juli, morfar åker tillbaka efter 2 veckor och mormor stannar längre vad jag har hört.
Detta påverkar utskolning från förskolan & inskolning på skolan som är mkt under Maj - Juni, jag har pratat med förskolan om detta och dom tycker definitivt att barnet inte ska åka över under denna tid då det är särskilt viktigt för barnet att vara med på detta och dom tycker också att barnet är alldeles för skör för förändringar i sin vardag så detta hade blivit förödande för barnet som det är.
Jag föreslog åt mamman att barnet kunde åka med över i 2 veckor och åka med morfar tillbaka så missar inte barnet så mycket men fick bara ett mail med hånskratt att 6 veckor är 6 veckor, annars får jag själv se till att barnet åker över i Juli med mig och tillbaka efter 6 veckor och att jag ska lösa detta.
Kan tillägga att barnet knappt har träffat sin mamma på snart 3 är och barnet är nu 6 år och att mamman ska ha ett nytt barn i början av Maj.
Detta har varit en kaotisk vårdnadstvist som nu har pågått sedan 3 år tillbaka och tilliten till både mamman och mormor är noll då mamman har tidigare hotat med att behålla barnet bara barnet kommer över, vi har fortsatt gv och barnet har dubbla medborgarskap.
Hur hade ni agerat,? Jag har skolan bakom mig som känner mamman väl och familjerätten men ett domslut är ett domslut.
Tacksam för svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 06:45
domslutet är överklagat till HD och vad jag förstår så kan det dröja ganska länge innan man får reda på om det ska prövas?
Mamman hade ingen aning om att jag hade överklagat då hon inte hade fått reda på det av sin advokat?
Även mormor hade ingen aning om detta och mormor har inte följt umgängesschemat från familjerätten och därmed utesluts att flickan åker med dom vilket flickan inte har viljat från första början.
Då 6 veckor inte är aktuellt har jag själv erbjudit mig att åka över med dottern i 2 veckor så flickan får träffa sin mamma men jag har under 1 månads tid inte fått svar på någonting om det är ok att vi kommer över så frågan är om man inte ska bry sig om resan då jag inte vet om dom är hemma eller ska man bara beställa resan och åka?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-11 07:11
i går skulle jag träffa mormor hos familjerätten igen men hon varken dök upp eller hörde av sig.
Jag fick i söndags reda på att storasystern inte skulle komma förrän den 9 Juli istället för runt midsommar som jag trott hela tiden.
Därför heter det nu att jag hindrar henne från att komma hit då vi har planerat att åka över till USA den 11-12 Juli.
jag blir faktiskt inte klok på alla dessa turer och ändringar och framförallt att man inte får reda på något så man kan planera.
Varför storasystern inte kommer hit i midsommar tror jag beror på att mormor och morfar ska ha semester i 2 veckor då och är borta under den tiden.