• GRO68

domstolsbeslut om umgänge utomlands

vi har ett domslut på umgänge i USA på 6 veckor under sommaren och ska tas hänsyn för skolans slut & skolans början.

Nu vill mamman att barnet ska åka med mormor och morfar över i mitten av Maj - 5 Juli, morfar åker tillbaka efter 2 veckor och mormor stannar längre vad jag har hört.

Detta påverkar utskolning från förskolan & inskolning på skolan som är mkt under Maj - Juni, jag har pratat med förskolan om detta och dom tycker definitivt att barnet inte ska åka över under denna tid då det är särskilt viktigt för barnet att vara med på detta och dom tycker också att  barnet är alldeles för skör för förändringar i sin vardag så detta hade blivit förödande för barnet som det är.

Jag föreslog åt mamman att barnet kunde åka med över i 2 veckor och åka med morfar tillbaka så missar inte barnet så mycket men fick bara ett mail med hånskratt att 6 veckor är 6 veckor, annars får jag själv se till att barnet åker över i Juli med mig och tillbaka efter 6 veckor och att jag ska lösa detta.

Kan tillägga att barnet knappt har träffat sin mamma på snart 3 är och barnet är nu 6 år och att mamman ska ha ett nytt barn i början av Maj.
    Detta har varit en kaotisk vårdnadstvist som nu har pågått sedan 3 år tillbaka och tilliten till både mamman och mormor är noll då mamman har tidigare hotat med att behålla barnet bara barnet kommer över, vi har fortsatt gv och barnet har dubbla medborgarskap.

Hur hade ni agerat,? Jag har skolan bakom mig som känner mamman väl och familjerätten men ett domslut är ett domslut.
    Tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 06:45
    domslutet är överklagat till HD och vad jag förstår så kan det dröja ganska länge innan man får reda på om det ska prövas?
    Mamman hade ingen aning om att jag hade överklagat då hon inte hade fått reda på det av sin advokat?
    Även mormor hade ingen aning om detta och mormor har inte följt umgängesschemat från familjerätten och därmed utesluts att flickan åker med dom vilket flickan inte har viljat från första början.
    Då 6 veckor inte är aktuellt har jag själv erbjudit mig att åka över med dottern i 2 veckor så flickan får träffa sin mamma men jag har under 1 månads tid inte fått svar på någonting om det är ok att vi kommer över så frågan är om man inte ska bry sig om resan då jag inte vet om dom är hemma eller ska man bara beställa resan och åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-11 07:11
    i går skulle jag träffa mormor hos familjerätten igen men hon varken dök upp eller hörde av sig.
    Jag fick i söndags reda på att storasystern inte skulle komma förrän den 9 Juli istället för runt midsommar som jag trott hela tiden.
    Därför heter det nu att jag hindrar henne från att komma hit då vi har planerat att åka över till USA den 11-12 Juli.
    jag blir faktiskt inte klok på alla dessa turer och ändringar och framförallt att man inte får reda på något så man kan planera.

Varför storasystern inte kommer hit i midsommar tror jag beror på att mormor och morfar ska ha semester i 2 veckor då och är borta under den tiden.

• Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands
  • GRO68
    Dalton skrev 2011-01-24 08:26:45 följande:
    Flygbolagen har en lägsta-ålder för ensamflygande barn, så det borde vara svårt att göra?
    jag tror att lägsta-åldern är 5 år eller 6 år, men med den seperationsoron som barnet har vore det förödande
  • GRO68
    h8him skrev 2011-01-24 08:27:51 följande:
    Står det något i domen om resesällskap?
    bara att det kan lösas genom att barnet kan åka med mormor & morfar tills dess barnet kan åka ensamt
  • h8him
    GRO68 skrev 2011-01-24 08:39:13 följande:
    bara att det kan lösas genom att barnet kan åka med mormor & morfar tills dess barnet kan åka ensamt
    Usch då... Kan du kanske få en överenskommelse med mormor när ni ska på samarbetssamtal och hon har fullmakt? Hoppas mormor bryr sig om barnbarnet i alla fall.
  • GRO68
    h8him skrev 2011-01-24 08:46:39 följande:
    Usch då... Kan du kanske få en överenskommelse med mormor när ni ska på samarbetssamtal och hon har fullmakt? Hoppas mormor bryr sig om barnbarnet i alla fall.
    jag hoppas på det men har svårt att lita på mormor då jag har fått många varningar från deras "sida" om hur falsk hon är och att det aldrig går lita på vad hon säger, jag har en enorm rädsla om att bara barnet kommer över så har dom något i bakfickan som blir förödande för barnet med kvarhållning då vi har GV
  • bonnieloveskim

hur väl känner barnet mormor och morfar?

har föressten de någon regelbunden kontakt med barnet?

h8him har visserligen rätt, men i år är det förkskoleklas och kanske är inte avslutningen såå viktig trots allt, kanske är det viktigare att barnet kan få chansen att etablera en kontakt med sin mamma på 6 veckor.

kanske kan du släppa på detta i år, eftersom det inte är skola på sånt sätt.
    när barnetk ommer högre och högre upp i skolan kommer det vara mer avgörande prov i slutskedet.
    Men de första skolåren så är de i  princip läxfri redan 1-2 veckor innan avslutningen.

kanske om du försöker tänka på vad som vore bra för barnet, kunde du släppa detta domslut i år och låta barnet fara..
    om man sätter barnet  och dess kontakt med mamman i fokus.

med det inte sagt att du har skyldighet till det, domslut är domslut.

• GRO68
    bonnieloveskim skrev 2011-01-24 10:28:55 följande:
    hur väl känner barnet mormor och morfar?

har föressten de någon regelbunden kontakt med barnet?

h8him har visserligen rätt, men i år är det förkskoleklas och kanske är inte avslutningen såå viktig trots allt, kanske är det viktigare att barnet kan få chansen att etablera en kontakt med sin mamma på 6 veckor.

kanske kan du släppa på detta i år, eftersom det inte är skola på sånt sätt.
    när barnetk ommer högre och högre upp i skolan kommer det vara mer avgörande prov i slutskedet.
    Men de första skolåren så är de i  princip läxfri redan 1-2 veckor innan avslutningen.

kanske om du försöker tänka på vad som vore bra för barnet, kunde du släppa detta domslut i år och låta barnet fara..
    om man sätter barnet  och dess kontakt med mamman i fokus.

med det inte sagt att du har skyldighet till det, domslut är domslut.
    barnet träffar i snitt mormor varannan månad i 4 timmar , jag har frågat barnet om resan om det går bra att åke med mormor och morfar och att jag kommer lite senare men barnet vill inte åka om inte jag följer med.

Jag har ett intyg ifrån förskolan som är väl insatta i barnets situation att det inte är lämpligt att åka över under den tiden då väldigt mycket händer just den perioden och dom anser att barnet inte klarar av att vara ifrån mig som är barnets stora trygghet.

Jag har hela tiden velat att mamman ska komma hit betydligt oftare för att kontakten med barnet ska hållas på en rimlig nivå men mamman har vägrat och tycker att det är barnet och inte hon som ska åka.
  • bonnieloveskim
    GRO68 skrev 2011-01-24 10:48:19 följande:
    barnet träffar i snitt mormor varannan månad i 4 timmar , jag har frågat barnet om resan om det går bra att åke med mormor och morfar och att jag kommer lite senare men barnet vill inte åka om inte jag följer med.

Jag har ett intyg ifrån förskolan som är väl insatta i barnets situation att det inte är lämpligt att åka över under den tiden då väldigt mycket händer just den perioden och dom anser att barnet inte klarar av att vara ifrån mig som är barnets stora trygghet.

Jag har hela tiden velat att mamman ska komma hit betydligt oftare för att kontakten med barnet ska hållas på en rimlig nivå men mamman har vägrat och tycker att det är barnet och inte hon som ska åka.
    kanske kan umänget med mormor och morfar utökas så att barnet känner trygghet med dem.
    kan barnet få sova där en natt i månaden?

det kan ju vara skönt för dig med att vara helt barnledig en kväll..

sen tycker jag att oavsettt om du har rätt i sak, att du för fel som frågar barnet.

barnet är för litet och ska inte ta några beslut utan ska tryggas i de beslut vi vuxna fattat åt dem.
    dessutom vill barnet givetvis vara dig till lags och säger det som passar sig, så som typiska barn gör.
    Det är ofta som barn inte vill åka till den andra föräldern men när de så väl är där trivs de jättebra.
    det är seperationen som är svår.

jag säger inte att du gör fel om barnet inte åker, jag försöker bara sätta barnet i fokus och dess välmående och kontakten med mamma.

helt ärligt intyg från förskolan tror jag inte betyder något ,de får inte uttrycka sig utan ska vara opartiska i ärendet.
    Skaffa intyg från BUP eller soc istället.
    Barnet kanske går i andra samtal än BUP.
  • Anonym (liknande sits)
    GRO68 skrev 2011-01-23 21:58:45 följande:
    enligt min advokat kan inte mamman starta en tvist i USA men min rädsla finns där ändå att barnet blir kvar.

att jag inte fick ensamvårdnad beror på att vi INTE har några samarbetsproblem för mamman sa det, även om jag la fram hur många bevis som helst, mamman var sjuk och ynklig under hela rättegången och hade magrat hur mycket som helst så rätten tyckte väl synd om henne antar jag.( jag tror det är något helt annat men kan tyvärr inte bevisa det)

Att en förälder kan lämna sitt barn är för mig helt obegripligt men det värsta är att mamman inte tycker att hon har gjort det. 

Ska på samarbetssamtal med mormor så där ska jag ta upp med allt som rör resan så får vi hoppas att vi hittar en lösning för mamman är det ingen idé att diskutera med, frågan är bara om man kan skriva ett avtal med mormor då hon ska ha en fullmakt liggandes som ingen har sett. 

Vilken jäkla sits du är i!! Har inte läst tidigare trådar.

Ja, jag kan personligen inte säga om det är rätt eller fel, men den advokat som jag har sa att en risk finns att den andre kan starta en tvist. Därav skulle jag tänka mer än en gång innan jag skickar barnet till den andre...
    Men det är som oftast, det finns olika bud...

Du verkar ha allt emot dig och en liten sexåring...

Men jag tycker ändock att det är klokt att följa domstolsbeslut. Annars har du egentligen inte följt beslutet heller och det kanske kan vändas mot dig i framtiden...

Om jag förstått rätt så ska ni som föräldrar tillsammans ordna överresan? Men modern anser att det är du som ska resa dit med flickan?
  • bonnieloveskim
    Anonym (liknande sits) skrev 2011-01-24 11:06:50 följande:
    Vilken jäkla sits du är i!! Har inte läst tidigare trådar.

Ja, jag kan personligen inte säga om det är rätt eller fel, men den advokat som jag har sa att en risk finns att den andre kan starta en tvist. Därav skulle jag tänka mer än en gång innan jag skickar barnet till den andre...
    Men det är som oftast, det finns olika bud...

Du verkar ha allt emot dig och en liten sexåring...

Men jag tycker ändock att det är klokt att följa domstolsbeslut. Annars har du egentligen inte följt beslutet heller och det kanske kan vändas mot dig i framtiden...

Om jag förstått rätt så ska ni som föräldrar tillsammans ordna överresan? Men modern anser att det är du som ska resa dit med flickan?
    Jag förstår att def är en jäkla sits.

dock så är ju risken lika stor oavsett om dottern reser redan i mitten av maj eller i efter skolavslutningen.

kanske kan det vara viktigt att dottern får lite lite tid med mamman innan förlossningen, att få se att det ska få ett syskon pch sedan få se sitt nyfödda syskon...

det spelar ju ingen större roll när dessa 6 veckor är om dottern mår dåligt av att skjiljas från dig, då är det du ts som får barnet att må dåligt bara för at det sker en månad innan domslutet.

jag säger fortfarande inte att mamman har rätt, utan du har rätt med när umgänget  ska inträffa.

jag försöker bara se det med barnet i fokus.
  • Anonym (liknande sits)
    bonnieloveskim skrev 2011-01-24 11:18:35 följande:
    Jag förstår att def är en jäkla sits.

dock så är ju risken lika stor oavsett om dottern reser redan i mitten av maj eller i efter skolavslutningen.

kanske kan det vara viktigt att dottern får lite lite tid med mamman innan förlossningen, att få se att det ska få ett syskon pch sedan få se sitt nyfödda syskon...

det spelar ju ingen större roll när dessa 6 veckor är om dottern mår dåligt av att skjiljas från dig, då är det du ts som får barnet att må dåligt bara för at det sker en månad innan domslutet.

jag säger fortfarande inte att mamman har rätt, utan du har rätt med när umgänget  ska inträffa.

jag försöker bara se det med barnet i fokus.
    Vad är det för risk som är lika stor?

Varför skulle pappan få barnet att må mer dåligt om hon åker tidigare?
    Det handlade om att hon skulle vara med på förskolans sista veckor. Hur kan du veta att sådant inte är viktigt?

Visst ska man absolut se det med barnet i fokus, men inte endast med känslor.

Det finns dock domstolsbeslut och det är klokt att hålla sig till dem.
Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands