victoriag skrev 2011-01-22 21:27:22 följande:
Ja som rubriken lyder :)
Är det verkligen jättejobbigt att plugga till det?
Jag är inte så jättepepp när det gäller skola men skulle vilja plugga vidare till något, tex mäklare. Egentligen spelar det inte SÅ stor roll vd det är (eftersom jag inte är spciellt intresserad av just nått yrke, så känns det som vilket som kvittar bara det är bra betalt)
Men jag är rätt kass på engelska med...
Känns ju så jävla svårt för mig att kunna typ värdera ett hus när jag inte har en enda jävla aning om nånting men det är väl det man lär sig på vägen? :)
Är det svårt att få jobb sen? (Alltså visst, det variierar väl från vart man bor, men om man går och söker jobb som mäklare måste man vara JÄTTE mycket framåt och glad osv osv osv?? (jag är rätt blyg av mig ibland :( ))
Tacksam för svar :)
Hej!
Jag har varit mäklare i sex år.
Att plugga till mäklare är som att plugga till vilket yrke som helst, en del tycker att juridiken är jobbig, andra skatterätten eller byggtekniken - det beror på vad du har lätt för. Du pluggar ca 2-3 år minimum.
Att värdera lär du dig på utbildningen och sen när du börjar jobba.
Generellt inte så svårt att få jobb om du är framåt och beredd att jobba hårt. Du MÅSTE inte vara JÄTTE mkt framåt, men självklart hjälper det att vara glad och positiv eftersom det trots allt är ett säljyrke.
Du kan tjäna bra med pengar som mäklare, men bara om du är duktig och jobbar hårt. Annars tjänar du 0:-. Tänk på att du jobbar på
enbart provison, dvs inte
en enda krona i fast lön så det är HELT upp till dig om du tjänar några pengar eller inte. Vissa gillar att jobba på provision och sporras av det, andra blir stressade för att du aldrig vet om du har pengar till nästa månads hyra.
Det är tufft jobb, du jobbar 6 dagar i veckan, vardagar ca 8.30- 20.00 (ibland senare, ibland tidigare) och ca 5 timmar på en söndag. Så du har inte mkt fritid. Så är det i Sthlm, det kan vara lite humanare på andra ställen i landet. Du kan i stort sett inte vara sjuk, då det oftast inte finns någon som tar dina visningar/kunder/budgviningar, du är själv personligt ansvarig. Man får jobba från soffan med hinken bredvid om man man e magsjuk....
Efter fem år är det bara ca 10% som jobbar kvar som mäklare 5 år efter utbildningen, det säger en del om att det inte är ett lätt yrke. Om det var lätta pengar så skulle ju alla jobba kvar..
Sen är det ett jätteroligt jobb, man träffar mkt folk och får hjälpa till att hitta/sälja deras hem och det är fantastiskt kul. Men inte en dans på rosor! =)
Varmt lycka till!