• victoriag

Är du mäklare?

Ja som rubriken lyder :)

Är det verkligen jättejobbigt att plugga till det?
    Jag är inte så jättepepp när det gäller skola men skulle vilja plugga vidare till något, tex mäklare. Egentligen spelar det inte SÅ stor roll vd det är (eftersom jag inte är spciellt intresserad av just nått yrke, så känns det som vilket som kvittar bara det är  bra betalt)
    Men jag är rätt kass på engelska med...

Känns ju så jävla svårt för mig att kunna typ värdera ett hus när jag inte har en enda jävla aning om nånting men det är väl det man lär sig på vägen? :)

Är det svårt att få jobb sen? (Alltså visst, det variierar väl från vart man bor, men om man går och söker jobb som mäklare måste man vara JÄTTE mycket framåt och glad osv osv osv?? (jag är rätt blyg av mig ibland :( ))

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Är du mäklare?
  • LillaÄlskadePyret
    victoriag skrev 2011-01-22 21:27:22 följande:

Ja som rubriken lyder :)

Är det verkligen jättejobbigt att plugga till det?
    Jag är inte så jättepepp när det gäller skola men skulle vilja plugga vidare till något, tex mäklare. Egentligen spelar det inte SÅ stor roll vd det är (eftersom jag inte är spciellt intresserad av just nått yrke, så känns det som vilket som kvittar bara det är  bra betalt)
    Men jag är rätt kass på engelska med...

Känns ju så jävla svårt för mig att kunna typ värdera ett hus när jag inte har en enda jävla aning om nånting men det är väl det man lär sig på vägen? :)

Är det svårt att få jobb sen? (Alltså visst, det variierar väl från vart man bor, men om man går och söker jobb som mäklare måste man vara JÄTTE mycket framåt och glad osv osv osv?? (jag är rätt blyg av mig ibland :( ))

Tacksam för svar :)

Hej!

Jag har varit mäklare i sex år.

Att plugga till mäklare är som att plugga till vilket yrke som helst, en del tycker att juridiken är jobbig, andra skatterätten eller byggtekniken - det beror på vad du har lätt för. Du pluggar ca 2-3 år minimum.

Att värdera lär du dig på utbildningen och sen när du börjar jobba.

Generellt inte så svårt att få jobb om du är framåt och beredd att jobba hårt. Du MÅSTE inte vara JÄTTE mkt framåt, men självklart hjälper det att vara glad och positiv eftersom det trots allt är ett säljyrke.

Du kan tjäna bra med pengar som mäklare, men bara om du är duktig och jobbar hårt. Annars tjänar du 0:-. Tänk på att du jobbar på enbart provison, dvs inte en enda krona i fast lön så det är HELT upp till dig om du tjänar några pengar eller inte. Vissa gillar att jobba på provision och sporras av det, andra blir stressade för att du aldrig vet om du har pengar till nästa månads hyra.

Det är tufft jobb, du jobbar 6 dagar i veckan, vardagar ca 8.30- 20.00 (ibland senare, ibland tidigare) och ca 5 timmar på en söndag. Så du har inte mkt fritid. Så är det i Sthlm, det kan vara lite humanare på andra ställen i landet. Du kan i stort sett inte vara sjuk, då det oftast inte finns någon som tar dina visningar/kunder/budgviningar, du är själv personligt ansvarig. Man får jobba från soffan med hinken bredvid om man man e magsjuk....

Efter fem år är det bara ca 10% som jobbar kvar som mäklare 5 år efter utbildningen, det säger en del om att det inte är ett lätt yrke. Om det var lätta pengar så skulle ju alla jobba kvar..

Sen är det ett jätteroligt jobb, man träffar mkt folk och får hjälpa till att hitta/sälja deras hem och det är fantastiskt kul. Men inte en dans på rosor! =)

Varmt lycka till!
  • Colisa
    LillaÄlskadePyret skrev 2011-02-11 09:45:09 följande:
    Tänk på att du jobbar på enbart provison, dvs inte en enda krona i fast lön så det är HELT upp till dig om du tjänar några pengar eller inte.
    Det där beror ju helt på var man jobbar, många firmor har andra lönevillkor.
  • Anonym

Mig veterligen finns det ingen av de större mäklarfirmorna som INTE har sin personal på 100% provision.

Jag har faktiskt aldrig hörta talas om någon mäklare som haft någon form av grundlön.Några enstaka kan erbjuda en helt ny fastighetsmäklare en viss grundlön första månaderna men inte ens det är särskilt vanligt.

Är inte själv mäklare men har en stor bekantskapskrets som jobbar som mäklare på olika firmor i olika städer.

• LillaÄlskadePyret
    Anonym skrev 2011-02-12 23:03:16 följande:
    Mig veterligen finns det ingen av de större mäklarfirmorna som INTE har sin personal på 100% provision.

Jag har faktiskt aldrig hörta talas om någon mäklare som haft någon form av grundlön.Några enstaka kan erbjuda en helt ny fastighetsmäklare en viss grundlön första månaderna men inte ens det är särskilt vanligt.

Är inte själv mäklare men har en stor bekantskapskrets som jobbar som mäklare på olika firmor i olika städer.
    Precis. Ofta får man grundlön första månaderna när man är ny/ byter jobb etc (hur länge beror på hur man förhandlar...)..men att i långa loppet ha fast lön som mäklare om du jobbar i en storstad, njae. Extremt ovanligt.
  • victoriag

Men fan vad läskigt oc inte veta om man får lön eller inte? hmm... hur stor chans är det ens att folk väljer just en själv osvosv.. tror mina drömmar om mäklare minskat nu ;(

• Mäklare2012
    Colisa skrev 2011-02-12 02:59:49 följande:

Det där beror ju helt på var man jobbar, många firmor har andra lönevillkor.

Mäklare är ett jobb med provisionslön. Därför cheferna kan anställa hur många som helst på ett kontor eftersom de anställda drar in sin egen lön (som cheferna sen tar nästan hela delen av).
  • Anonym (Völdvajdvebb)

Måste vara lite svettigt i nuläget för många alltså... Kan nog sätta ytterligare press på priserna eftersom jag antar att mäklare måste ha volymer i första hand. Skulle jag vara ts skulle jag nog fundera på något annat yrke.

Kronofogde kanske ;)

Edit: såg att tråden var gammal, men frågan alltjämt aktuell för andra som går i utbildningsdrömmar.

• Anonym (J)
    Anonym (Völdvajdvebb) skrev 2017-11-09 22:30:11 följande:

Måste vara lite svettigt i nuläget för många alltså... Kan nog sätta ytterligare press på priserna eftersom jag antar att mäklare måste ha volymer i första hand. Skulle jag vara ts skulle jag nog fundera på något annat yrke.

Kronofogde kanske ;)

Edit: såg att tråden var gammal, men frågan alltjämt aktuell för andra som går i utbildningsdrömmar.

Jag har nyligen varit inblandad då min dotter sålt och köpt lägenhet. Att mäklare endast har provisionslön lyser igenom solklart och skapar inbland onödigt stressiga situationer då det stora målet är att stänga affären.

Man får nog ställa in sig på att jobba många timmar och ligga i som en gnu. Jag skulle inte orka under ett långt arbetsliv.
  • Flkfkkfkkfickkrbjf

Mäklare är ett yrke där det verkligen går att ifrågasätta vilket värde de skapar. Branschen är ju dessutom full med lismande säljtyper som har mer karisma än intelligens.

Snacket om att det är tufft hänger ju helt ihop med detta.

En kommande sättning på bostadsmarknaden skulle verkligen skilja agnarna från vetet.

• CityDad

Tror faktiskt de bästa mäklarna är de som har en egen stil. Den där lismande säljartypen får jag rysningar av. Tror inte ett ord på vad de säger. Samma med bilhandlare. 

Det handlar om att vara sig själv och skapa förtroende. Integritet. Att kunna ta olika typer av människor.

Svar på tråden Är du mäklare?