Inlägg från: Näckrosen |Visa alla inlägg
  • Näckrosen

En död kropp?

Ändrar färg och likstilhet kommer långt tidigare än efter en månad...

Men ögonen sjunker in och då också ögonlocken. Även kinderna sjunker in lite.
    Resten av kroppen vet jag inte, men den hinner nog också ändra sig lite.

Sen går det ju olika fort för olika kroppar.

• Näckrosen
    Mammmmma skrev 2011-01-23 16:16:29 följande:

Jag har sett två döda människor.. Det är ingen vacker syn alls. Min morfar såg jag efter ca 2 veckor. Likstelheten hade satt in.. Ögonen var halvöppna och munnen var också halvöppen. Käken såg nästan knäckt ut..Det var en hemsk syn. Nu efteråt önskar jag att jag aldrig skulle tittat men som stöd för min mamma så följde jag med ändå.. :( Usch hemskt det där med döden...

sen beror det ju på om dom har haft han på bårhuset i ett kylrum så förmultnas ju inte kroppen lika fort...

Ett tips är att aldrig se en död släkting eller närstående. Bättre att bevara minnena som man har.. Nu ser jag bara morfars stela ansikte framför mig när jag tänker på honom. Eller min morbrors ansikte som liknade mer en skyltdocka.. :/

mammmmma.blogspot.com/

Det är så olika det där, att se sina anhöriga. Jag tror att det är bra för de anhöriga att se sin döda släkting en sista gång om man orkar.
    Men det ska inte ha gått för lång tid.

När min farmor dog hade hon fått en blodtransfusion samma dag som hon dog. Hon hade en vacker färg i ansiktet, så jag trodde någon hade sminkat henne. Men det var ingen som hade gjort det. Händerna såg ut som på en vaxdocka. Alldeles gula. Det var precis en vecka efter att hon dog.

Mormor däremot var en månad efter att hon hade dött. Mamma och en vän gick in för att se henne innan jag ev skulle göra det. Jag var höggravid och de ville efteråt inte att jag skulle se henne, för hon var så förändrad. Det var knappt att mamma kände igen henne.

Men minnet av farmor känns fint. Hon såg många år yngre ut än vad hon gjort medan hon levde.
Svar på tråden En död kropp?