• lilla80

Vet ni vilka ålder är det normalt att bebis kan sitta själv?

Hej.
    Jag har en underbart son på snart 9 månader gammal men det är en sak som jag undrade över, han kan inte sitta själv fortfarande men han vill heller stå eller gå med hjälp förstås.
    Jag vill så gärna att han kan sitta själv men det är svårt och jag vet att det finns inte att göra nåt åt det.

Men jag undrar om någon av er upplevt samma?

• Svar på tråden Vet ni vilka ålder är det normalt att bebis kan sitta själv?
  • Kimban

Sonen va likadan, han stod hellre. Han satt nog inte riktigt bra fören runt 10-11 månader.
    Han älskade att stå, ligga på mage och krypa...

SItter han inte alls? Sonen kunde sitta så där, det va vingligt och han välte lätt..

• lilla80
    Kimban skrev 2011-01-22 22:48:47 följande:
    Sonen va likadan, han stod hellre. Han satt nog inte riktigt bra fören runt 10-11 månader.
    Han älskade att stå, ligga på mage och krypa...

SItter han inte alls? Sonen kunde sitta så där, det va vingligt och han välte lätt..
    Anton kan sitta när det finns rygg stöd men annars välte han lätt, längtar att han kan sitta själv men han vill bara ligga, stå eller gå.
    Krypa kan han inte än fast han krypa bara runt så det såg kul ut hihi men söt.

Så jag vet nu att Anton är inte ensam om det :).
  • Fossa

Min son kunde inte heller sitta förrän sent. Han har fortfarande (2 1/2 år)  jättedålig balans och snubblar ofta på sina egna fötter

• lilla80
    Fossa skrev 2011-01-22 23:49:51 följande:
    Min son kunde inte heller sitta förrän sent. Han har fortfarande (2 1/2 år)  jättedålig balans och snubblar ofta på sina egna fötter
    Okej, så alla är olika :) men är din son hörande?
    Dåligt balans brukar oftast betyder döv men inte alltid men när jag var bebis så var jag dålig balans på grund av min dövhet.
  • Fossa

Jodå, han hör bra. Hans problem är nog snarare att han är väldigt disträ och har ofta tankarna på helt annat håll

• tjoohalia

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

min son är 9½månad och satt med stöd vid ca. 8månader och började sitta
    utan stöd nu för två veckor sen.
    däremot är han fortfarande lite vinglig. han är dock sen i utvecklingen och går
    hos sjukgymnast.
    alla barn utvecklas olika! men länken är rätt bra

• sjl89

Min dotter satt när hon var ca 5 månader men "normalt", det är väl väldigt olika från barn till barn

Svar på tråden Vet ni vilka ålder är det normalt att bebis kan sitta själv?