En slät kopp skrev 2011-01-23 08:31:09 följande:
Magsjuka är ett gissel och hur tydliga vi i förskolan är med regler så finns det många som inte lyssnar.
Just nu har vi haft magsjuka på förskolan där jag jobbar i snart 2 månader. Några nya fall varje vecka.
Ofta kräks de/har diarré hos oss och alla i personalen har varit sjuka + smittat sina egna barn och partners.
Givetvis skickar vi hem barnen direkt men ibland kan det ta flera timmar innan de blir hämtade och då hinner ju många blir utsatta för smittan.
En vanlig sitaution är att barnet blir dåligt strax efter lämning. Mamman/pappan säger då att hon/han kräkts även hemma men de "visste" inte att det gick magsjuka alt tror att kräkningen/diarrén beror på något de ätit/annan välling/besök i badhus och svalt vatten etc etc
Att vara hemma när det går magsjuka, för att undvika att bli smittad, är för de flesta ömöjligt när det rör sig om så pass lång tid innan man blir av med smittan.
Alla vill ju att andra ska stanna hemma med sina sjuka barn, men ofta tycker man att ens egna barn ska ha en gräddfil och kunna få vara på förskolan....
man blir fan mörkrädd hur vissa föräldrar beter sig. Skicka iväg ungar till förskolan/skolan när de kräkts hemma på morronen....IDIOTER är ordet för dom! Oavsett om man tror ungen har magsjuka eller inte så skickar man dom f:n inte till förskolan om de kräkts. Usch jag blir vansinnig!
har också lidit av emetofobi men är tack o lov nästan fri från det nu. Tack vara hypnoterapi. Men jag blir fortfarande vansinnig när föräldrar gör så här....
jag hade om jag kunnat ts hållt barnen hemma lite till, om möjligheterna finns. Då kanske din ångest släpper lite också och det känns tryggare att lämna sen!
Hoppas allt går bra!
=)