• FredrikaoEmil

vara hemma från förskolan när det går kräksjuka?

Hjälper det att hålla barnet hemma när det går kräksjuka? hur länge ska man va hemma då isf?

Är första året vi har barn på fsk och jag är livrädd för att vi ska få kräksjuka! vet att förra måndagen hade ett eller två barn kräkts på förskolan vi var där på tisdagen men visste inte det förrens jag hämtade honom, vi klarade oss dock...nu har han varit hemma resten av den veckan...det jag funderar på är om jag skulle försöka pussla lite här hemma så vi kan vara hemma även nu till veckan, är det ens någon idé? det kanske kommer att gå i massa veckor nu? eller hur brukar det vara? är det lungt några veckor och kommer till baka eller håller det på hela tiden?

usch blä...jag är emetofob och känner nu att jag börjar få panikångest inför det här :(

• Svar på tråden vara hemma från förskolan när det går kräksjuka?
  • ladysoul77

Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att parera smittorisken.. Vi har varit med om att många barn och föräldrar haft det men inte vår dotter eller att hon varit typ den enda som haft det med.. Känns som ett lotteri.

Jag hade nog ringt till förskolan på måndag och frågat lite om hur det ser ut.. Om det fortfarande verkar gå runt så kan du ju hålla honom hemma..  Hur ser deras hygienrutiner ut? Man kan klara sig ganska bra med handtvätt och handsprit också.

Håller tummarna att ni slipper det, för det är inte roligt.. 

• FredrikaoEmil

ja jag antar att det är lite av ett lotteri om man ska råka ut för det...

mm jag får ringa och höra hur det är på måndag...tror dom har ganska bra hygienrutiner hoppas det efterlevs alltid!

• BelindaL

Lider av samma som digg och känns som man går på nålar under vintertiden när magsjuka går..
    Har haft min son hemma när det gått på hans dagis.
    Har lillebror på 1år och gravid i v 27 så haade inte varit det lättaste att få..
    Brukar vara en vecka på dagis och efter helgen lugnt om inte föräldrar lämnar för tidigt..

• mandelblomma

svårt att helt parera, men visst kan man försöka om det nu ändå går med lätthet jobbmässigt.

• En slät kopp

Magsjuka är ett gissel och hur tydliga vi i förskolan är med regler så finns det många som inte lyssnar.
    Just nu har vi haft magsjuka på förskolan där jag jobbar i snart 2 månader. Några nya fall varje vecka.
    Ofta kräks de/har diarré hos oss och alla i personalen har varit sjuka + smittat sina egna barn och partners.
    Givetvis skickar vi hem barnen direkt men ibland kan det ta flera timmar innan de blir hämtade och då hinner ju många blir utsatta för smittan.
    En vanlig sitaution är att barnet blir dåligt strax efter lämning. Mamman/pappan säger då att hon/han kräkts även hemma men de "visste" inte att det gick magsjuka alt tror att kräkningen/diarrén beror på något de ätit/annan välling/besök i badhus och svalt vatten etc etc
    Att vara hemma när det går magsjuka, för att undvika att bli smittad, är för de flesta ömöjligt när det rör sig om så pass lång tid innan man blir av med smittan.
    Alla vill ju att andra ska stanna hemma med sina sjuka barn, men ofta tycker man att ens egna barn ska ha en gräddfil och kunna få vara på förskolan....

• FredrikaoEmil

ja jag förstår att det är svårt att parera helt...önskar det gick!

jag pluggar så det är ju egentligen ine så svårt att vara hemma det går ju plugga hemmifrån men det kanske är överdrivet att vara hemma en vecka till nu då?!

HUr brukar det vara på era dagis kommer det i flera omgångar eller är det en omgång eller håller det på hela tiden?

• mandelblomma
    FredrikaoEmil skrev 2011-01-23 08:40:07 följande:

jag pluggar så det är ju egentligen ine så svårt att vara hemma det går ju plugga hemmifrån men det kanske är överdrivet att vara hemma en vecka till nu då?!

HUr brukar det vara på era dagis kommer det i flera omgångar eller är det en omgång eller håller det på hela tiden?
    helt omöjligt att svara på då de tär helt olika olika gånger...med magsjuka resonerar jag så att om det är massor av barn som är sjuka och personal så OM jag kan så är vi hemma någon dag, men kan vi inte så kan vi inte...men nu är jag en person som tycker magsjuka inte är jordens undergång att få.
  • En slät kopp
    FredrikaoEmil skrev 2011-01-23 08:40:07 följande:

Om det finns tydliga regler (syskon hemma när någon i familjen är magsjuk samt att barnet stannar hemma 48 tim efter senaste kräkningen/diarrén och noggrann hygien) + föräldrar som lyssnar på detta så går det rel snabbt över men det brukar vanligtvis komma två omgångar per vinter som vara 2-3 veckor var.
  • FredrikaoEmil
    En slät kopp skrev 2011-01-23 08:31:09 följande:
    Magsjuka är ett gissel och hur tydliga vi i förskolan är med regler så finns det många som inte lyssnar.
    Just nu har vi haft magsjuka på förskolan där jag jobbar i snart 2 månader. Några nya fall varje vecka.
    Ofta kräks de/har diarré hos oss och alla i personalen har varit sjuka + smittat sina egna barn och partners.
    Givetvis skickar vi hem barnen direkt men ibland kan det ta flera timmar innan de blir hämtade och då hinner ju många blir utsatta för smittan.
    En vanlig sitaution är att barnet blir dåligt strax efter lämning. Mamman/pappan säger då att hon/han kräkts även hemma men de "visste" inte att det gick magsjuka alt tror att kräkningen/diarrén beror på något de ätit/annan välling/besök i badhus och svalt vatten etc etc
    Att vara hemma när det går magsjuka, för att undvika att bli smittad, är för de flesta ömöjligt när det rör sig om så pass lång tid innan man blir av med smittan.
    Alla vill ju att andra ska stanna hemma med sina sjuka barn, men ofta tycker man att ens egna barn ska ha en gräddfil och kunna få vara på förskolan....
    men usch vad hemskt! detta är en anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att jobba med barn...

sjukt att det kan ta flera timmar! känner igen det där att folk aldrig tror att det är magsjuka utan alltid skyller på nåt annat!

Brukar det vara såhär varje år eller är det extremt nu?
  • TrueBlood
    En slät kopp skrev 2011-01-23 08:31:09 följande:
    man blir fan mörkrädd hur vissa föräldrar beter sig. Skicka iväg ungar till förskolan/skolan när de kräkts hemma på morronen....IDIOTER är ordet för dom! Oavsett om man tror ungen har magsjuka eller inte så skickar man dom f:n inte till förskolan om de kräkts. Usch jag blir vansinnig!

har också lidit av emetofobi men är tack o lov nästan fri från det nu. Tack vara hypnoterapi. Men jag blir fortfarande vansinnig när föräldrar gör så här....

jag hade om jag kunnat ts hållt barnen hemma lite till, om möjligheterna finns. Då kanske din ångest släpper lite också och det känns tryggare att lämna sen!

Hoppas allt går bra!

=)
Svar på tråden vara hemma från förskolan när det går kräksjuka?