Essentiell Tremor? Finns det fler här på FL?
Hallojsan!
Jag har egentligen inte fått en fastställd diagnos men är övertygad om att jag har Essentiell Tremor och får också behandling för det av min läkare. Kan låta konstigt kanske, men läkaren motsatte sig inte och jag fick den bästa behandlingen som finns i dagsläget mot Essentiell Tremor, dvs. Inderal.
Nu undrar jag om det finns fler här på FL som har det och hur det yttar sig för er och vilken hjälp ni får?
Är lite osäker på om jag verkligen ska dra igång en hel utredning eller om jag ska nöja mig med att det är så här och fortsätta med min behandling som det är nu.
Min ET yttrar sig på det sättet att jag skakar framför allt i händer och i huvud. För ungefär två år sedan märkte jag att jag började skaka lite mer än vad jag brukade, speciellt i huvudet. Tog upp det med min läkare och vi kom fram till att det var Essentiell Tremor. Jag har alltid "darrat" lite, oavsett om jag varit nervös eller inte. Det blir värre vid stress och minskar vid alkoholintag (sjävmedicinering av alkohol är vanligt vid ET men inte i mitt fall). I alla fall så kom vi gemensamt fram till att det var ET och jag fick Inderal, som ska vara det mest effektiva vid ET. Trodde väl inte direkt på medicineringen men upptäckte att jag efter den första dosen, efter ett par timmar ungefär, kunde skriva obehindrat och att mitt huvud slutade skaka. Innan behandling hade jag svårigheter att dricka ett glas vatten, skriva för hand, sminka mig och andra saker som kan kräva en något så när stadig hand.
Nu tar jag Inderal vid väl valda tillfällen och kan njuta av att kunna dricka ett glas vatten utan att skaka eller spilla ut, gå på fik, sminka mig utan att behöva börja om för att jag kletade med mascaran osv.
Jag vet, eftersom jag har tillgång till forskningsdatabaser, att jag har en ökad risk för att utveckla Parkinson. Detta var inget jag och min läkare diskuterade. Nu står jag i valet och kvalet; ska jag dra igång en "riktig" utredning eller ska jag fortsätta med min vid behovs-behandling? Går det öht att minimera riskerna för att utveckla Parkinson?
Finns det någon annan här med ET som har mer eller annan info om ET och Parkinson? Vad säger era läkare?