Inlägg från: Kimona |Visa alla inlägg
  • Kimona

Hur får jag kattfan att sluta kissa inne?

Dripknot skrev 2011-01-26 10:35:24 följande:
    Jag hade en katt förut som jag avskräckte från vissa platser i mitt hem med hjälp av apelsin- och citronskal. Katter AVSKYR lukt av citrusfrukt.

Hon fick absolut inte vara i barnvagnen så däri la jag aluminiumfolie och färska apelsinskal. Katten vände i luften och gick aldrig mer dit.

Mitt tips är att du tar apelsinskal och antingen lägger ut färska där du inte vill att kisse ska va eller gnuggar ställena med apelsinskal. Du kan även testa att lägga ut aluminiumfolie, vissa katter tycker materialet är obehagligt att gå på. Doften av citrus avskräcker dem bra men skadar dem inte. Beröm katten jättemycket med kel o godis när den gått på lådan som den ska. Kanske behöver den en extra låda eller så kanske du bör göra rent den befintliga bättre?

Lycka till!
    inte mina katter. De har ju stått och smaskat i sig citron när jag lagt ut
  • Kimona

Vår hona kissar på dumma ställen i protest, typ när hon anser att vi varit borta för länge. Då kissar hon i tvättpåsen med rentvätt, på dörrmattan eller på posten om den kommer

• Kimona
    nemo1 skrev 2012-03-11 12:25:32 följande:
    Lämnar ni katten mycket ensam så kanske det är läge att ändra på det. Har hon ingen kattkompis?
    Jodå det är två syskon, men hon är så otroligt kelig och ganska bestämd (tror hon är queen of the house). De är ensamma ca 6 timmar om dagen om både jag och sambon är borta. Jag studerar ju och han har haft praktik
  • Kimona
    bondmoran punkt nu skrev 2012-03-11 12:06:19 följande:
    Jag håller med vad alla andra skrivit. Jag tycker att 

Nr 1: Fler lådor och bra sand! Man brukar säga 1 låda mer än man har katter (dock har jag tre katter och två lådor men skulle det bli problem så är mitt första val att skaffa en till).

Nr 2: En koll hos veterinären. Urinvägsinfektion är inte alls ovanligt och brukar börja just med att de kissar inne.

När man uteslutit dessa två får man gå vidare med alla andra tips du fått.

Lycka till!!

Kram
    Bondmoran
    www.bondmoran.nu 
    Vi har två lådor till två katter och de har organiserat det så bra att en låda är bajslåda och en låda är kisslåda ^^
Svar på tråden Hur får jag kattfan att sluta kissa inne?