• Anonym

Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?

Jag känner en person som blivit våldtagen och nu gravid. Hon vill göra abort (så klart enligt mig) men några i hennes närhet försöker påverka henne att avstå. Det lutar åt att hon gör det ändå. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?
  • FruLööve

Klart hon ska få göra abort om hon vill?
    Skulle aldrig i mitt liv vilja föda en våldtäksmans barn!

• Anonym

Hennes kropp och självklart ska hon göra abort om hon vill det. Vilka är det som är så okänsliga och försöker få henne avstå trots att barnet blivit till genom våld?

• Pruttiluskan

Klart man gör abort ifall man blivit våldtagen!
    Man får tänka framåt i livet... Hur skulle barnet känna sig att få veta att mamma blev våldtagen & därför blev till!?

Man skulle inte alla känna sig välkommen!

• Heffa

Våldtäkt eller inte, man får alltid välja abort om man vill!

Over and out
  • Selfish Geene

Jag är för rätten att välja abort oavsett skäl, så naturligtvis ska även de som blivit våldtagna ha den rätten.

• Selfish Geene

Jag är även för människors (lagliga) rätt att försöka övertala någon att inte göra abort.

• Pruttiluskan

Mamman ska dessutom tänka på att barnet kommer att påminna om våldtäkten i all evighet då barnet är en del av våldtäktsmannen!

Jag skulle själv ALDRIG pallat de!

• Loriyana
    Pruttiluskan skrev 2011-01-23 10:56:26 följande:
    Mamman ska dessutom tänka på att barnet kommer att påminna om våldtäkten i all evighet då barnet är en del av våldtäktsmannen!

Jag skulle själv ALDRIG pallat de!
    Jag tror att om man blivit våldtagen så kommer man inte att glömma det i första taget ändå.

I Sverige är det kvinnans val om hon vill abortera eller behålla oavsett anledning. Jag känner en kvinna som blev gravid vid ett överfallsvåldtäkt (hon blev allvarligt misshandlad också) och hon valde att behålla. Hon sa att våldtäkten var ett ofrivilligt ingrepp på hennes kropp och om hon hade aborterat så hade det varit ytterligare ett ingrepp på hennes kropp men ett självvalt sådan och hon ansåg att hon redan hade genomgått för mycket. Hon fick en son och hon såg det som en helande upplevelse. Våldtäkten var något ont, men barnet något gott och hennes son gjorde att hon mådde bättre. Men det var svårt och det var också svårt senare när barnet blev äldre och började fråga efter sin far. De fick båda väldigt mycket hjälp dock av barnpsykologer och vuxenpsykologer.

Men jag har full förståelse över att de flesta vill abortera om de blir gravida vid våldtäkt. Det jag vill säga är att det inte är ett självklart val och att det KAN faktiskt komma något gott utav att behålla.
  • Pruttiluskan
    Loriyana skrev 2011-01-23 11:03:14 följande:
    Jag tror att om man blivit våldtagen så kommer man inte att glömma det i första taget ändå.

I Sverige är det kvinnans val om hon vill abortera eller behålla oavsett anledning. Jag känner en kvinna som blev gravid vid ett överfallsvåldtäkt (hon blev allvarligt misshandlad också) och hon valde att behålla. Hon sa att våldtäkten var ett ofrivilligt ingrepp på hennes kropp och om hon hade aborterat så hade det varit ytterligare ett ingrepp på hennes kropp men ett självvalt sådan och hon ansåg att hon redan hade genomgått för mycket. Hon fick en son och hon såg det som en helande upplevelse. Våldtäkten var något ont, men barnet något gott och hennes son gjorde att hon mådde bättre. Men det var svårt och det var också svårt senare när barnet blev äldre och började fråga efter sin far. De fick båda väldigt mycket hjälp dock av barnpsykologer och vuxenpsykologer.

Men jag har full förståelse över att de flesta vill abortera om de blir gravida vid våldtäkt. Det jag vill säga är att det inte är ett självklart val och att det KAN faktiskt komma något gott utav att behålla.
    Jag blev av med min oskuld genom att bli våldtagen...så jag vet hur det känns!
    Dotterns pappa dumpade mig via sms mitt i inflyttningen när jag var gravid, gjorde mig bostadslös medan han gick tillbaka till sitt ex innan mig.

Jag har än i dag svårt att förstå att han valde sin väg!
    Våldtäkten har jag kommit över...det var många år sedan nu...
  • Frontline

Varför skulle hon inte få det för, man får ju göra det om man nu skulle bli gravid utan att ha blivit våldtagen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?