• Signe11

Min man tiger ihjäl mig!

Allt började med att jag kommenterade hans alkoholvanor, han dricker öl varje helg, ofta hela helgen från fredag eftermiddag till söndag kväll. Han blir inte odrägligt full utan dricker och sover, vaknar och fortsätter dricka. Men jag ser förändringen, hur han talar och han för sig, mimiken, allt förändras ju när man blir onykter och det stör mig något oerhört. Det är inte den man jag valt att leva med. Han får dessutom väldigt ofta minnesluckor så numera vet jag att det är inte lönt att prata om något under helgen för han kommer som oftast inte ihåg att vi pratat om det senare ändå. Vi kan inte helle göra något tillsammans eftersom han prioritera sin öldrickning framför tv:n över allt annat. Vi har två barn tillsammans som är 9 och 12 år och jag gör allt för att kompensera att de har en pappa som inte vill göra ett endaste dugg, han är totalt oengagerad i dem och har ingen koll på vad som pågår i deras vardag, skola, kompisar och fritid. Det är mig de vänder sig till och ber aldrig honom om något.

Hans öldrickning har pågått under många år och har under årenslopp varit ett ämne för konflikt mellan oss, men varken jag eller han är persontyper som bråkar mycket utan det är väldigt sällan, men jag har många gånger under åren klargjort för honom mina åsikter när det gäller alkhol och tycker inte att jag behöver ta upp det om och om ingen för han vet min ståndpunkt och jag har under årens lopp blivit väldigt bra på att förstränga och tiga om problemet, bara vid några tillfällen har det hänt att jag inte kunnat vara tyst och då bara sakligt kommenterat att nu får du ta och skärpa dig med din öldrickning och ibland har det blivit något bättre under några helger.

Lördag för två veckor var en sådan gång när jag inte kunde hålla mig längre, han hade druckit från fredag em och hela natten, aldrig gått och lagt sig utan bara sovit framför tv:n, vaknat och fortsättit dricka, på morgonen när jag steg upp var han full, inte på något sätt otrevlig, men full. Han sov stora delar av förmiddagen och började om mitt på dagen med sitt drickande, ofta dricker han då i smyg, och verkar tro att jag inte märker. Kände då att jag blir så vansinnigt les på detta och då jag fick en kommentar – är du sur. Kunde jag inte hålla mig och sa – Du vet att jag inte tycker om att du dricker så förvänta dig inte att jag ska vara på  gott humör. Han kommenterade inte vad jag sagt utan det kom 10 minuter senare då han nog tänkt över vad jag sagt, Då försvarade han sin drickning med att jag städar för lite här hemma, att han får städa och plocka undan efter mig. Kan inte riktigt förstå kopplingen mellan städning och hans öldrickande och det sa jag att det går inte att jämföra. Jag försökte också säga att det vore roligt om vi kunde göra saker tillsammans som en familj på helgerna och att det känns ensamt eftersom han inte kommer ihåg vad vi pratar om.Det försvarar han med att det är minsann samma sak för honom, han har många ggr sagt till mig att släcka lyset efter mig och det glömmer jag ständigt och säger att han slår mig ju inte och tycker jag ska vara tacksam för det. Jag försöker avlsluta diskussionen och säger vi får prata mer om detta i morgon för jag förstår att denna diskution kan inte leda till något. Han går iväg och ligger i sovrummet och ser tv resten av kvällen och pratar inte med mig.
    På söndagen säger jag att ok, jag gör ett försök att plocka bort efter mig ( brukar lämna framme min bärbara på  köksbordet och det stör honom) och jag ska försöka släcka lyset efter mig om du gör ett försök, han grymtar bara något ohörbart till svar, jag har hållit min del av avtalet och det har nog han oxå tror jag men nu pratar han inte med mig, går jag in i ett rum så går han ut, frågar jag om något eller säger jag något får jag inget vettigt svar, han bara rycker på axlarna eller säger typ -inte vet väll jag, till svar. Bryr sig inte om att jag finns. Vet inte vad det är han vill med detta tigande och ignorerande men det sårar mig iallafall. Försöker att inte visa det men det är svårt. Det känns som han gör det för att såra mig som om han skulle vilja säga – Det här är den man du får om jag inte får dricka öl, är det så du vill ha det?

Vad ska jag göra? Hur ska jag orka mig igenom detta?Dessutom vet jag att han är väldigt långsint så jag tror att han skulle kunna hålla på så här hur länge som helst. Jag har många gånger under åren övervägt att vi ska gå skilda vägar men jag har valt att jag ska härda ut. Detta pga barnen, jag har sett vilket helvete som kan bryta lös när barn har föräldrar på skilda håll och hur de kan utnytta detta till hemska fördelar när de börjar komma upp i tonåren, min man har nämligen barn sedan tidigare som nu alla har och haft drogproblem och hamnat i kriminalitet. Skulle inte kunna tänka mig att våra barn ska bli varannan helg barn, skulle inte kunna lita på att han skulle ta hand om dem, det är rena skräcken för mig. Hur ska jag få kraft att orka?
    Jag har inga vänner som jag kan prata med, ingen vet hur vi har det här hemma för jag har inte vågat säga till något till någon, de enda som jag börjat anförtro mig åt är mina arbetskamrater och det har tagit några år att komma dit, men jag har inte vågat säga något om detta utan det har handlat om allt vi fått utstå kring hans barn, viket har varit oerhört tung. Tror inte att jag skulle kunna prata med dem om detta...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-23 10:51
    Beklagar om det är långt och svårläst men det verkar inte gå göra något åt nu. Jag är tacksam för reflektioner och tips av er som orkar läsa.
  • Svar på tråden Min man tiger ihjäl mig!
  • Anonym

Ett litet tips ts. dela upp texten i stycken så orkar man läsa det. Nu är det bara för rörigt att man inte ens orkar börja!

• Insatt

Han har alkoholproblem! Om han super på helgerna lär det knappast bli tal om att han ska ha barnen då. Fy fasen vilken typ du verkar leva med. 

• Signe11

ok..jag förstår:) ska försöka göra det om jag kommer på hur man gör:)

• Anonym

Först och främst så har han alkoholproblem han är alkis och han måste söka hjälp för sitt problem. Tyvärr tror jag inte han kommer göra det på din inrådan så som det ser ut nu. Men det finns en möjlighet. Tala med honom en vardag när han inte dricker. Förklara för honom vad som händer när han dricker och spara alla ölburkar och ta fram honom och fråga om han tycker om den konsumtionsmängden. Blanda inte in några som helst andra saker än alkoholen i diskussionen. Förklara för honom vad du känner när han "lämnar" er och flyr in i alkoholruset. Förklara hur ensam du känner dig om allt, barnen, fritiden osv. Se om han kan inse att han måste ta tag i alkoholproblemet och söka proffessionell hjälp. Funkar inte det så tyvärr måste du lämna honom och barnen är så pass stora nu att de kan välja själva och umgänget skall ske på deras villkor inte på hans. Vill de inte så vill de inte... men det är en senare fråga. Sök själv hjälp och förklara din situation. Hoppas det reder sig sådär ska du inte fortsätta ha det. Finns många bättre män som kan bli bättre styvförälder än vad han är som biologisk förälder. Men det är också en senare fråga nu gäller det att söka hjälp. Önskar dig all lycka till!

• Anonym

TS. Läs din egen tråd, ordagrant.

Han ÄR alkoholist. Han skyller sin alkoholism på dig. (Han behöver en syndabock för det).

Man måste komma ihop att man är 2 om att bo i ett hem, alla har sina vanor som man gör och det behöver inte alltid vara perfekt städat i ett hem. Det kan faktiskt ligga en bärbar dator på köksbordet, sålänge man kan sitta och använda resten av bordet så är det väll okej??

Jag tror att han är olycklig och söker syndabock, han försöker skylla sin alkoholism på att du inte städar .. hör du hur det låter? Då borde väll alla bli alkoholister. Det ligger något djupare bakom alkoholismen som han inte vill säga. Därför tiger han ihjäl dig, tills du ger upp och kanske seprarerar. Något som han kanske vill, men inte klarar av.

I vilket fall som helst - hans alkoholism beror inte på att du inte städar, eller småsakerna att du lämnar din dator på köksbordet. Det beror på något annat.

Läs igenom tråden, fråga dig själv om du vill fortsätta...är din spontana tanke JA (innan du börjar reflektera över barnen) så är det dags. Barnen mår nog bättre av att leva med dig i ett hem och träffa honom ibland.

Finn styrkan!

• Fru Sveden

Jag funderar mest på vad du får ut av att vara tillsammans med honom överhuvudtaget?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Anonym (stycken)
    Signe11 skrev 2011-01-23 10:41:06 följande:
    Allt började med att jag kommenterade hans alkoholvanor, han dricker öl varje helg, ofta hela helgen från fredag eftermiddag till söndag kväll. Han blir inte odrägligt full utan dricker och sover, vaknar och fortsätter dricka. Men jag ser förändringen, hur han talar och han för sig, mimiken, allt förändras ju när man blir onykter och det stör mig något oerhört. Det är inte den man jag valt att leva med.

Han får dessutom väldigt ofta minnesluckor så numera vet jag att det är inte lönt att prata om något under helgen för han kommer som oftast inte ihåg att vi pratat om det senare ändå. Vi kan inte helle göra något tillsammans eftersom han prioritera sin öldrickning framför tv:n över allt annat.

Vi har två barn tillsammans som är 9 och 12 år och jag gör allt för att kompensera att de har en pappa som inte vill göra ett endaste dugg, han är totalt oengagerad i dem och har ingen koll på vad som pågår i deras vardag, skola, kompisar och fritid. Det är mig de vänder sig till och ber aldrig honom om något.

Hans öldrickning har pågått under många år och har under årenslopp varit ett ämne för konflikt mellan oss, men varken jag eller han är persontyper som bråkar mycket utan det är väldigt sällan, men jag har många gånger under åren klargjort för honom mina åsikter när det gäller alkhol och tycker inte att jag behöver ta upp det om och om ingen för han vet min ståndpunkt och jag har under årens lopp blivit väldigt bra på att förstränga och tiga om problemet, bara vid några tillfällen har det hänt att jag inte kunnat vara tyst och då bara sakligt kommenterat att nu får du ta och skärpa dig med din öldrickning och ibland har det blivit något bättre under några helger.

Lördag för två veckor var en sådan gång när jag inte kunde hålla mig längre, han hade druckit från fredag em och hela natten, aldrig gått och lagt sig utan bara sovit framför tv:n, vaknat och fortsättit dricka, på morgonen när jag steg upp var han full, inte på något sätt otrevlig, men full. Han sov stora delar av förmiddagen och började om mitt på dagen med sitt drickande, ofta dricker han då i smyg, och verkar tro att jag inte märker. Kände då att jag blir så vansinnigt les på detta och då jag fick en kommentar – är du sur.

Kunde jag inte hålla mig och sa – Du vet att jag inte tycker om att du dricker så förvänta dig inte att jag ska vara på  gott humör. Han kommenterade inte vad jag sagt utan det kom 10 minuter senare då han nog tänkt över vad jag sagt, Då försvarade han sin drickning med att jag städar för lite här hemma, att han får städa och plocka undan efter mig. Kan inte riktigt förstå kopplingen mellan städning och hans öldrickande och det sa jag att det går inte att jämföra.

Jag försökte också säga att det vore roligt om vi kunde göra saker tillsammans som en familj på helgerna och att det känns ensamt eftersom han inte kommer ihåg vad vi pratar om.Det försvarar han med att det är minsann samma sak för honom, han har många ggr sagt till mig att släcka lyset efter mig och det glömmer jag ständigt och säger att han slår mig ju inte och tycker jag ska vara tacksam för det.

Jag försöker avlsluta diskussionen och säger vi får prata mer om detta i morgon för jag förstår att denna diskution kan inte leda till något. Han går iväg och ligger i sovrummet och ser tv resten av kvällen och pratar inte med mig.
    På söndagen säger jag att ok, jag gör ett försök att plocka bort efter mig ( brukar lämna framme min bärbara på  köksbordet och det stör honom) och jag ska försöka släcka lyset efter mig om du gör ett försök, han grymtar bara något ohörbart till svar,

jag har hållit min del av avtalet och det har nog han oxå tror jag men nu pratar han inte med mig, går jag in i ett rum så går han ut, frågar jag om något eller säger jag något får jag inget vettigt svar, han bara rycker på axlarna eller säger typ -inte vet väll jag, till svar. Bryr sig inte om att jag finns. Vet inte vad det är han vill med detta tigande och ignorerande men det sårar mig iallafall. Försöker att inte visa det men det är svårt. Det känns som han gör det för att såra mig som om han skulle vilja säga – Det här är den man du får om jag inte får dricka öl, är det så du vill ha det?

Vad ska jag göra? Hur ska jag orka mig igenom detta?Dessutom vet jag att han är väldigt långsint så jag tror att han skulle kunna hålla på så här hur länge som helst. Jag har många gånger under åren övervägt att vi ska gå skilda vägar men jag har valt att jag ska härda ut.

Detta pga barnen, jag har sett vilket helvete som kan bryta lös när barn har föräldrar på skilda håll och hur de kan utnytta detta till hemska fördelar när de börjar komma upp i tonåren, min man har nämligen barn sedan tidigare som nu alla har och haft drogproblem och hamnat i kriminalitet. Skulle inte kunna tänka mig att våra barn ska bli varannan helg barn, skulle inte kunna lita på att han skulle ta hand om dem, det är rena skräcken för mig. Hur ska jag få kraft att orka?

Jag har inga vänner som jag kan prata med, ingen vet hur vi har det här hemma för jag har inte vågat säga till något till någon, de enda som jag börjat anförtro mig åt är mina arbetskamrater och det har tagit några år att komma dit, men jag har inte vågat säga något om detta utan det har handlat om allt vi fått utstå kring hans barn, viket har varit oerhört tung. Tror inte att jag skulle kunna prata med dem om detta...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-23 10:51
    Beklagar om det är långt och svårläst men det verkar inte gå göra något åt nu. Jag är tacksam för reflektioner och tips av er som orkar läsa.
    Din man har alkoholproblem och du är medberoende. Barnen tar skada av att leva med ett alkovrak precis lika mycket som att leva med skilda föräldrar.

Mannen är uppenbarligen inte beredd att se sina problem och brister som make och pappa. Hans omdöme är grumlat av mångårigt missbruk. Då återstår bara ditt omdöme.

Genom att stanna kvar år ut och år in så bekräftar du dessutom både för honom och barnen att ni (du och barnen) inte är värda ett bättre liv. 
  • Signe11

Jag har många ggr frågat mig själv ..vill jag leva så här resten av mitt liv och svaret har oftast varit NEJ! Men jag har då efter mycke funderande kommit fram till att jag klarar inte av att han ska ha hand om barnen när inte jag är med, jag kan ju då inte kotrollera vad som händer och vilket skick han är i.

Min plan har varit att jag skulle härda ut tills yngsta är kring 18-20 det har varit min plan hittills och fram till dess försöka leva mitt liv, inte ta så mycket hänsyn till vad han gör utan försöka leva, inte bara överleva dagarna fram tills dess men just nu känns det som jag inte klarar det.

buzflikkan: Jag får nog inget ut av vårat förhållande, jag ser mig som ensamstående i stort sett.

När det gäller barnen vet jag inte riktigt hur de ser på saken, han är ju i sitt rus glad mot dem och busar lite med dem och de tycker det är roligt, de saknar honom när de han har sina eftermiddagsskift och inte träffas på en vecka. Jag tror att de är så van att se honom så som han är i sitt alkoholrus, tror inte de ser honom som full eftersom han döljer det väl iallafall för barnaögon..vet inte...han lever ju som i sin lilla värld och har inte så mycket att göra med barnen.

Skulle vi separera skulle ju ord så mot ord, det är ju ingen som vet hur vi har det, han kanske skulle få ha barnen ändå...fast jag är inte säker på att han vill heller men det kan man ju inte veta i förväg.

Känns härligt att läsa att ni skiver Alkoholist, har ibland tvekat, tänkt att kanske är det jag som är knäpp, många tar ju en öl framför tv:n på helgen.

Jag är väldigt tacksam för era reflektioner och tips! Kan inte skriva med just nu för nu har han vaknat, sa varken hej eller godmorgon, men han kom och frågade efter batterier till tv dosan:) Första gången han tilltalat mig på två veckor..ska man tyda det som något positvt..;)Gud så fånigt liv jag har!!!!

• Anonym (hade liknade)

Jag levde också med en man med alkolism och som hade en vana att tiga hjäl mig, tills jag blev vansinnig. Tre veckor höll han på ungefär. jag lämnade honom till slut. Vilket jag både ångrar och inte... jag ångrar det inte för min egen skull, jag fick leva själv, jag lever själv, jag beslutar allt själv, etc.etc. Jag har aldrig mera behövt tänka på honom. Men barnen tog skada. Tyvärr. han började dricka enormt  mycke. Miste jobb och har strulat i flera år. Ungarna tappade sin relation med pappan, som var en mycket omtänksam och rolig pappa, när vi bodde tillsammans. Nu har det gått 15 år sedan jag lämnade honom. Han är fortfarande alkolliserad, har en ny kvinna som är alkoholiserad och han har ingen kontakt med sina barn. han kan ringa dom ibland, men är då jämt full. De har tagit avstånd från honom och hans drickande. Ett av barnen har dock mått mycket daligt och dricker också, är helt alkoholiserad. Jag tror att om jag stannat kvar, hade barnen mått bättre. Så jag förstår ditt dilemma. man vill barnen det bästa. Å om jag skulle råda dig, så ja, tyvärr, stanna kvar, försök finna ett eget liv. Ta vara på dig.Finn en hobby som ger dig stimulans. Gör något själv med barnen. Planera vad du och barnen ska göra på helgerna. Börja med en helg i månaden. Planera för utflykt, skidor, upptäcksvärld, ja vad som helst. Så du får en meningfull vardag. Att börja blanda in soc och sådant är svårt, man blir ju rädd att de ska ta barnen ifrån en. För barn ska ju inte växa upp med en alkolist. men vad gör man? Jag hoppas verkligen attt du finner ut vad du sak göra. Ett bra beslut som gagnar både dig och barnen.

• Anonym (tjej 91)

Han är alkoholist ! ingen tvekan om det .
    Han behöver dig att skylla sitt drogproblem över för att inte må dåligt själv , och som att sudda ut hans egentligen väldigt dåliga samvete .
    tänk inte sådana tankar om ni skulle gå skilda vägar att säkert också era barn kommer få drogproblem .För så behöver det inte bli , okej . De är familjer som inte skiljt sig som får barn som drogar å håller på ,( vilket är väligt vanligt i dagens samhälle). spelar ingen större roll om de har skilda föräldrar eller ej . jag har flera kompisar vars föräldrar skilt sig å för dem har livet bara flytit på utan några somhelst problem .
    Men nu kommer ja till en annan punkt . Barnen kan också ta efter och må dåligt över din mans alkoholism , för den kan skada barnen lika mycket . om inte mer , om inte han får hjälp snart , än om ni skulle skilja er .

Du som fru och mamma mitt i allt det här kan ju inte alls må bra . Och du ska inte behöva ta den här skiten av han .

För som det verkar nu . Vad får du ut av att stanna med han ?

Svar på tråden Min man tiger ihjäl mig!