• Viktorsmamma

servoolja volvo, läcker de?

igår så började servon på vår bil strula.

den vibrerade konstigt då sambon körde.
    han uupptäckte då att de va iprincip slut på servoolja i motorn.

han fyllde på igår eftermiddag/kväll.

men om den läcker visst borde de då synas under bilen i garaget att de läckt?

hur vet man annars om de läcker?

• Svar på tråden servoolja volvo, läcker de?
  • Pappa06

Nja kan ju bero på den kan ju läcka så lite och under färd att det inte syns i garaget. Min läckte förut, det va en packning till slangarna som går in i oljebehållaren. Är en opel iofs.

• Viktorsmamma
    Pappa06 skrev 2011-01-23 18:54:24 följande:
    Nja kan ju bero på den kan ju läcka så lite och under färd att det inte syns i garaget. Min läckte förut, det va en packning till slangarna som går in i oljebehållaren. Är en opel iofs.
    jo vi har lagat de 1 gång innan och då var de nått med slangarna, de var för ca 10månader sen så tycker inte de ska va samma fel.

skit bil^ Tungan ute
  • Rabarbapuppa

Har ni kört med bilen sedan ni fyllde på igår e.m/kväll då?

Det är ett j-a tryck i styrservopumpen så finns det en läcka så börjar den trycka ut olja när ni kör, och detta blir högst visuellt på garagegolvet sedan ni parkerat bilen efter en färd.

Hade det på en Audi tidigare, man brukade kunna se läckaget på golvet efter att man kört.
    Lagade också detta, vet inte hur det är på Volvo men på många bilar brukar en och samma servopump fungera i olika modeller inom tillverkarens program. Så på t.ex VAG-bilar kan styrservopumpen ha flera utlopp, endast det som är relevant för modellen i fråga och dess slangkopplingar, används. Andra utgångar pluggas.

I mitt fall var det en sådan plugg som inte höll längre. Jag bytte den, inkl packning, det höll nåt år, men till sist åker man på att byta hela pumpen. (dyrt).

Men som sagt, det kan ju mkt väl vara slangkopplingar i ert fall.

/Puppa

• SeTa

Har min SAAB på verkstad sedan en tid tillbaka just pga läckage från servopumpen. Inge kul kostnad alls.
    På vår bil började det med lite läckage, men när vi fyllde på kunde vi köra flera mil. När vi lämnade in den drog han flera liter olja/mil. Rätt oekonomiskt.

• Rabarbapuppa
    SeTa skrev 2011-01-25 18:37:34 följande:
    Har min SAAB på verkstad sedan en tid tillbaka just pga läckage från servopumpen. Inge kul kostnad alls.
    På vår bil började det med lite läckage, men när vi fyllde på kunde vi köra flera mil. När vi lämnade in den drog han flera liter olja/mil. Rätt oekonomiskt.
    Liten rättning bara: Servo-oljeburken rymmer inte "flera liter". Jag vet inte om den ens rymmer EN liter. Det är ett slutet system skilt från motorns förbränning/förbrukning, och bilen kan alltså inte "dra" servo-olja. Den läcker ut. Antingen från pumpen, servot, eller slangkopplingar.

/Puppa 
  • SeTa
    Rabarbapuppa skrev 2011-01-26 11:36:44 följande:
    Liten rättning bara: Servo-oljeburken rymmer inte "flera liter". Jag vet inte om den ens rymmer EN liter. Det är ett slutet system skilt från motorns förbränning/förbrukning, och bilen kan alltså inte "dra" servo-olja. Den läcker ut. Antingen från pumpen, servot, eller slangkopplingar.

/Puppa 
    Okej. Om vi skulle ha någon olja kvar i servosystemet var vi tvugna att hälla i litervis/mil. Känns det bättre?
  • Viktorsmamma

bilen har funkat som den ska sen dess (säger sambon) då jag ej har körkort eller varit hemifrån sen detta hände då kräksjukan kom på besök. men kan de läcka väldigt lite åt gången? då den nu beter sig som förrut dvs normalt.

• Ulf Harrys Farsa

Servosystemet är ett trycksatt system läcker det så fuktar det eller läcker när bilen är igång, är motorn avstängd är det inget tryck i systemet och den kanske inte läcker alls, därav inga fläckar i garaget.

• Rabarbapuppa
    SeTa skrev 2011-01-27 20:00:13 följande:
    Okej. Om vi skulle ha någon olja kvar i servosystemet var vi tvugna att hälla i litervis/mil. Känns det bättre?

Det känns inget speciellt, men tackar som frågar.

Då verkar din behållare, alt själva systemet läcka som ett j-a såll. "Trevlig" resa då, när literpriset på servoolja ligger på... vad kan jag tippa, 130 - 150 kronor litern?

Det går naturligtvis att fylla 15 liter vatten i en tillbringare som rymmer 1 liter utan att det rinner över - givet att tillbringaren knappt har nån botten.
    Vad jag menar är att om det krävdes att du fyllde flera liter per mil i en behållare som de facto inte rymmer så himla mycket, så måste läckaget genom systemet varit så kraftigt att du kunnat se vätskan flyta undan i realtid.

Ingen aning om vad du har för Saab-modell såklart, men som exempel är ju Saab 9-3 en ganska vanlig och populär modell. Du kan referera till ett par bilder på styrservobehållaren, och enligt min bedömning går det inte i speciellt många liter olja i den cisternen, om den som sagt inte läcker som ett såll (eller att systemet som sådant läcker mycket kraftigt, d.v.s det rinner rakt igenom)

9-3'ans:

http://i38.tinypic.com/34ocymb.jpg

9000:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=57202-servo.JPG

9-3, kolla sid 176:

http://www.saabturbo.cz/wp-content/uploads/2010/02/1999-Saab-9-3.pdf

/Puppa

• SeTa
    Rabarbapuppa skrev 2011-01-28 09:38:46 följande:

Det känns inget speciellt, men tackar som frågar.

Då verkar din behållare, alt själva systemet läcka som ett j-a såll. "Trevlig" resa då, när literpriset på servoolja ligger på... vad kan jag tippa, 130 - 150 kronor litern?

Det går naturligtvis att fylla 15 liter vatten i en tillbringare som rymmer 1 liter utan att det rinner över - givet att tillbringaren knappt har nån botten.
    Vad jag menar är att om det krävdes att du fyllde flera liter per mil i en behållare som de facto inte rymmer så himla mycket, så måste läckaget genom systemet varit så kraftigt att du kunnat se vätskan flyta undan i realtid.

Ingen aning om vad du har för Saab-modell såklart, men som exempel är ju Saab 9-3 en ganska vanlig och populär modell. Du kan referera till ett par bilder på styrservobehållaren, och enligt min bedömning går det inte i speciellt många liter olja i den cisternen, om den som sagt inte läcker som ett såll (eller att systemet som sådant läcker mycket kraftigt, d.v.s det rinner rakt igenom)

9-3'ans:

i38.tinypic.com/34ocymb.jpg

9000:

www.geting.se/viewimage.php?image=57202-servo...

9-3, kolla sid 176:

www.saabturbo.cz/wp-content/uploads/2010/02/1...

/Puppa

Jag har en 9-5 och det var rör som sprutade oljan rätt ut istället för att spruta in den i själva styrservopumpen (om man kan kalla den det). Och ja, literpriset är jädrigt högt. Men nu är skiten lagad (utbytt) så förhoppningsvis slipper vi fylla på mer olja på gårdsplanen. Snön har en intressant färgton där bilen brukar stå..
  • Rabarbapuppa

Skönt att det löst sig.
    Men visst, det brukar alltid vara jättedyrt när det kommer till servo, pump och slangar. Tror att bara tryckslangen (som jag har för mig brukar vara ett problem på Saab) är VÄLDIGT många hundralappar. Sen är det ofta svårt att komma åt också.

/Puppa

• SeTa
    Rabarbapuppa skrev 2011-01-28 14:08:15 följande:
    Skönt att det löst sig.
    Men visst, det brukar alltid vara jättedyrt när det kommer till servo, pump och slangar. Tror att bara tryckslangen (som jag har för mig brukar vara ett problem på Saab) är VÄLDIGT många hundralappar. Sen är det ofta svårt att komma åt också.

/Puppa
    Ja, som jag förstod det var man tvungen att plocka ut hela jäkla motorn. Och dyrt blev det. Men det hade blivit ännu dyrare om jag hade behövt köpa ny bil, så jag är glad för det lilla. Nu hoppas jag bara att den håller sej hel ett tag!
Svar på tråden servoolja volvo, läcker de?