Rabarbapuppa skrev 2011-01-28 09:38:46 följande:
Det känns inget speciellt, men tackar som frågar.
Då verkar din behållare, alt själva systemet läcka som ett j-a såll. "Trevlig" resa då, när literpriset på servoolja ligger på... vad kan jag tippa, 130 - 150 kronor litern?
Det går naturligtvis att fylla 15 liter vatten i en tillbringare som rymmer 1 liter utan att det rinner över - givet att tillbringaren knappt har nån botten.
Vad jag menar är att om det krävdes att du fyllde flera liter per mil i en behållare som de facto inte rymmer så himla mycket, så måste läckaget genom systemet varit så kraftigt att du kunnat se vätskan flyta undan i realtid.
Ingen aning om vad du har för Saab-modell såklart, men som exempel är ju Saab 9-3 en ganska vanlig och populär modell. Du kan referera till ett par bilder på styrservobehållaren, och enligt min bedömning går det inte i speciellt många liter olja i den cisternen, om den som sagt inte läcker som ett såll (eller att systemet som sådant läcker mycket kraftigt, d.v.s det rinner rakt igenom)
9-3'ans:
i38.tinypic.com/34ocymb.jpg
9000:
www.geting.se/viewimage.php?image=57202-servo...
9-3, kolla sid 176:
www.saabturbo.cz/wp-content/uploads/2010/02/1...
/Puppa
Jag har en 9-5 och det var rör som sprutade oljan rätt ut istället för att spruta in den i själva styrservopumpen (om man kan kalla den det). Och ja, literpriset är jädrigt högt. Men nu är skiten lagad (utbytt) så förhoppningsvis slipper vi fylla på mer olja på gårdsplanen. Snön har en intressant färgton där bilen brukar stå..