• LinaPe

Bädda för en nyfödd?!

Hur ska man bädda för en nyfödd, och var får man tag i bra grejer? Det är jättedyrt överallt, måste man ha specialgrejer? Ikea har bara täcken och kuddar som rekommenderas från 12 månader.

Vi har en s.k.  BabyBay, fast som vi gjort själva med lite andra mått. Den sätts fast på vår säng som en liten extrasäng för bebisen, så storleken är varken vagga eller spjälsäng.

Hur har ni andra gjort? Skulle vara så tacksam för tips!

• Svar på tråden Bädda för en nyfödd?!
  • BettanB

Kan du inte köpa bäddset för vagga (skulle tippa på att storleken hur som helst är närmare vaggan än säng), köpa en filt i lämplig storlek (behöver de ens täcke när de är nyfödda?) och en vanlig stor (platt!) kudde? Det vi fått höra är att senaste rek vad gäller kudde till spädbarn är vanlig "vuxen"kudde som de skall ligger med hlea överkroppen på. Detta för att undvika att de får platt bakhuvud.
    Å andra sidan så ändras ju rek hela tiden....
    Allt går hur som helst att köpa på IKEA eller GEKÅS (om du har tillräckligt nära dit).

Sorg i BettanMansion.
  • Flickan och kråkan

De flesta nyfödingar brukar inte vara så intresserade av att sova själva så köp inte på er massor med dyra prylar .

Eftersom ni redan har köpt en babybay så behöver ni inte så mycket mer. En kudde, spälskydd och någon filt. Barn ska sova svalt så våra har inte haft täcke eller något över sig förrän de själva bett om det.....runt 1½-2 år. De har sovit i bara pyjamas.

• BettanB

Och själva underlakanet kan man ju ta ett vanligt som man bara viker ihop...

Sorg i BettanMansion.
  • Rhoda Horswunce

Anledningen till att täckena och kuddarna på ikea inte rekommenderas förrän barnen är 12 månader är för att det finns saker som tyder på att det kan öka risken för plötslig spädbarnsdöd något. Vill du använda täcke och kudde trots detta så spelar det ingen roll om du köper dem på ikea eller någon annanstans, bara det är ett relativt tunt täcke och en platt kudde.

Själva har vi använt tunna filtar. Det är lättare att få till rätt temperatur då (nyfödda är inte så bra på att reglera temperaturen, det är därför man tror att täcken kan öka risken för PSD). På denna sida finns en tabell som anger ungefär hur mycket de behöver ha på sig när de sover:
    http://se.babycenter.com/baby/buyingforbaby/cotscribsbedding/bedding/

Kudde har vi inte använt alls, och som lakan har vi bara tagit ett vanligt lakan som vi delat på mitten och vikt under madrassen.

• smaoo
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-23 11:56:38 följande:
    De flesta nyfödingar brukar inte vara så intresserade av att sova själva så köp inte på er massor med dyra prylar .

Eftersom ni redan har köpt en babybay så behöver ni inte så mycket mer. En kudde, spälskydd och någon filt. Barn ska sova svalt så våra har inte haft täcke eller något över sig förrän de själva bett om det.....runt 1½-2 år. De har sovit i bara pyjamas.
    Varför ska dom sova svalt? Var kommer det ifrån?
  • Flickan och kråkan
    smaoo skrev 2011-01-23 12:08:24 följande:
    Varför ska dom sova svalt? Var kommer det ifrån?
    Det tillhör allmänna sovrekommendationer. Skulle tro att det finns med på socialstyrelsens sida om barns sömn. Om jag inte missminns mig så ska temperaturen i rummet där barn sover vara 18 grader, inte varmare. Vi har klart mycket varmare än så i vårt sovrum så täcken m.m. har inte direkt känts nödvändigt när de varit små . Sedan ska man ju helst undvika så mycket "löst" som möjligt för att förbygga psd. Värmen har ju också med det att göra.
  • LinaPe

Åh, tack för alla svar! :) Filt är ju det bästa rent praktiskt också, så det är ju toppen om det funkar. Vi sover i 120säng, så det är därför vi byggt en "BabyBay", eftersom jag helst inte vill ha bebis emellan oss för jag är rädd att skada den av misstag för jag rör mig så mycket... Men sover bebis bäst i vår säng, så får ju min sambo ligga på madrass förstås, i början när det är enklast att ha bebis nära för amningens skull.

Tack igen!

• AnnaPuddel
    LinaPe skrev 2011-01-23 11:51:04 följande:
    Hur ska man bädda för en nyfödd, och var får man tag i bra grejer? Det är jättedyrt överallt, måste man ha specialgrejer? Ikea har bara täcken och kuddar som rekommenderas från 12 månader.

Vi har en s.k.  BabyBay, fast som vi gjort själva med lite andra mått. Den sätts fast på vår säng som en liten extrasäng för bebisen, så storleken är varken vagga eller spjälsäng.

Hur har ni andra gjort? Skulle vara så tacksam för tips!
    för en liten donutformad grop i mitten av sängen med filtar. finns för 10-15 spänn flisfiltar på ikea som är jättelena. specialgrejer är bara ett sett att suga ur pengar.
  • Amlin

Vi kommer bädda med lakan (förstås) tunn kudde samt sovpåse. Till dottern använde vi filt eller bara påslakan eller bara pyamas eftersom det var galet varmt när hon föddes en tokvarm juni. Nu väntar vi tvillingar och de ska dela säng i början är det tänkt, för att undvika att de råkar pilla filtar eller täcken över varandras ansikten så har vi valt såna sovpåsar som man "klär på dem" över sovkläderna.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10162817

• gryning2

Vi hade ett fårskinn som han låg på i babyliften och en vanlig tunn fleecefilt som vi vek. Man behöver inte köpa extra specialgrejer. Vi monterade upp spjälsängen innan han föddes men sen sov han i den första gången när han var 10 månader. Han låg bara bredvid mig i vår säng eller i vagnen/liften fram till dess. Nu till bebisen som kommer i sommar har jag en tunn bomullsfilt som säkert kommer att användas. Sen blir det fleecefilt til hösten.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • gryning2
    LinaPe skrev 2011-01-23 16:22:52 följande:
    Åh, tack för alla svar! :) Filt är ju det bästa rent praktiskt också, så det är ju toppen om det funkar. Vi sover i 120säng, så det är därför vi byggt en "BabyBay", eftersom jag helst inte vill ha bebis emellan oss för jag är rädd att skada den av misstag för jag rör mig så mycket... Men sover bebis bäst i vår säng, så får ju min sambo ligga på madrass förstås, i början när det är enklast att ha bebis nära för amningens skull.

Tack igen!
    Ett tips är att ha babylift som du ställer mellan er i sängen med bebisen i - ingen risk då att man lägger sig på bebisen och den är ändå nära.
  • 201201232

Kudde använde vi inte till förra barnet och han låg aldrig stilla så att han riskerade platt bakhuvud. Huvudet blir knappast deformerat på några dagar så känn inte någon panik med att ni måste ha en kudde hemma. En vanlig platt kudde för spjälsäng är väldigt stor för en bebis, så den räcker bra till att dra upp axlarna på. En vanlig vuxenkudde kan en hel nyfödd få plats på... :) Sen sov han i heltäckande kläder med sockor och mössa i början och behövde inte så mycket till täcke, vi hade en tunn filt. 

Däremot tycker jag att ikeas underlakan för spjälsäng är skräp. Köp hellre något annat i bättre kvalité. 

• gryning2
    201201232 skrev 2011-01-23 18:54:24 följande:
    Kudde använde vi inte till förra barnet och han låg aldrig stilla så att han riskerade platt bakhuvud. Huvudet blir knappast deformerat på några dagar så känn inte någon panik med att ni måste ha en kudde hemma. En vanlig platt kudde för spjälsäng är väldigt stor för en bebis, så den räcker bra till att dra upp axlarna på. En vanlig vuxenkudde kan en hel nyfödd få plats på... :) Sen sov han i heltäckande kläder med sockor och mössa i början och behövde inte så mycket till täcke, vi hade en tunn filt. 

Däremot tycker jag att ikeas underlakan för spjälsäng är skräp. Köp hellre något annat i bättre kvalité. 
    Vi hade aldrig kudde heller. Han sov mest bredvid mig och då var det ju bökigt att hålla på med kudde under och rätta till den mitt i natten. Han låg inte bara på rygg utan ofta vänd lite åt ena eller andra sidan.
  • Hannathu

Spänstig kudde är rekommendationen för spädisar nu, för att undvika platt bakhuvud.

Vi kör på kudde och gallerfilt, kanonbra!

• Candino

Hemtex har jätte bra sängkläder till barn! Vi kommer inte använda annat än superplatt kudde om det ens behövs och underlakan som täcke, då vi har runt 18 grader i sovrummet. Ev, filt till vintern men då är bönan 6 mån redan..

• ankan24

jysk har täcke och kudde till billig penning. tror kudden kostade en femtilapp och täcket 150:- fast det är bara kudden som använts än för vi har så pass varm hemma så hon har endast en filt på sig om nätterna. inte ens sovkläder är nån ide här hemma Glad

• Hannathu
    Candino skrev 2011-01-25 18:17:52 följande:
     Vi kommer inte använda annat än superplatt kudde om det ens behövs
    Dum fråga kanske men varför?

Om man rekommenderar spänstig lite tjockare kudde för att bakhuvudet inte ska bli platt så finns det ju studier på det och med tanke på hur sonens kusiner såg ut för 10 år sen (utan kuddar) som sen behövde korrigeras med ngn konstig hjälm så är det en enkel grej att ha
  • Återkommande gäst

En Grobag är toppen, då kan inte bebisen sparka av sig täcket eller få det över huvudet. Just nu kan man fynda Grobag i flera olika färger på campadre.se/tipsa/180422 men det är en tidsbegränsad kampanj. De säljer vinteråkpåsar just nu också - och över ett visst belopp handlar man fraktfritt. Jag har beställt massor därifrån, mest Lundmyr. Elodie Details och Brio men även kläder och prylar till mig själv och är supernöjd!

• Limael

vi köpte nästan allt på ikea, underlakan, madrasskydd, spjälsängsskydd & filten sen köpte vi iofs en kudde på babyland men det kostade inte mer än 130kr så det var inte så farligt.

Svar på tråden Bädda för en nyfödd?!