Inlägg från: gryning2 |Visa alla inlägg
  • gryning2

Bädda för en nyfödd?!

Vi hade ett fårskinn som han låg på i babyliften och en vanlig tunn fleecefilt som vi vek. Man behöver inte köpa extra specialgrejer. Vi monterade upp spjälsängen innan han föddes men sen sov han i den första gången när han var 10 månader. Han låg bara bredvid mig i vår säng eller i vagnen/liften fram till dess. Nu till bebisen som kommer i sommar har jag en tunn bomullsfilt som säkert kommer att användas. Sen blir det fleecefilt til hösten.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
  • gryning2
    LinaPe skrev 2011-01-23 16:22:52 följande:
    Åh, tack för alla svar! :) Filt är ju det bästa rent praktiskt också, så det är ju toppen om det funkar. Vi sover i 120säng, så det är därför vi byggt en "BabyBay", eftersom jag helst inte vill ha bebis emellan oss för jag är rädd att skada den av misstag för jag rör mig så mycket... Men sover bebis bäst i vår säng, så får ju min sambo ligga på madrass förstås, i början när det är enklast att ha bebis nära för amningens skull.

Tack igen!
    Ett tips är att ha babylift som du ställer mellan er i sängen med bebisen i - ingen risk då att man lägger sig på bebisen och den är ändå nära.
  • gryning2
    201201232 skrev 2011-01-23 18:54:24 följande:
    Kudde använde vi inte till förra barnet och han låg aldrig stilla så att han riskerade platt bakhuvud. Huvudet blir knappast deformerat på några dagar så känn inte någon panik med att ni måste ha en kudde hemma. En vanlig platt kudde för spjälsäng är väldigt stor för en bebis, så den räcker bra till att dra upp axlarna på. En vanlig vuxenkudde kan en hel nyfödd få plats på... :) Sen sov han i heltäckande kläder med sockor och mössa i början och behövde inte så mycket till täcke, vi hade en tunn filt. 

Däremot tycker jag att ikeas underlakan för spjälsäng är skräp. Köp hellre något annat i bättre kvalité. 
    Vi hade aldrig kudde heller. Han sov mest bredvid mig och då var det ju bökigt att hålla på med kudde under och rätta till den mitt i natten. Han låg inte bara på rygg utan ofta vänd lite åt ena eller andra sidan.
Svar på tråden Bädda för en nyfödd?!