• Kelly1994

Tips på hamsterskötsel?

Måste man ha spån eller räcker det med tidningspapper?

• Svar på tråden Tips på hamsterskötsel?
  • Groda78

En dvärghamster är lättare att få tam än en guldhamster. Dvärghamstern är i princip tam från början och det gäller bara att inte skrämma dem, så fortsätter de vara tama. Dvärghamstrar kan leva ihop i par, men endast om de är två bröder som aldrig separerats från varandra. I djuraffärer blandas olika kullar så köp aldrig två hamstrar till en bur om du handlar i en djuraffär. Är de inte bröder så slåss de tills den ena är död!!!!

Hamstern behöver, spån, toasand (i en liten platsskål), mat, vatten, pinnar att gnaga på, saltsten, hamstervadd, hamsterjul och ett hus.....

Lycka till!

• Kelly1994
    kamomillmilla skrev 2011-01-23 14:38:00 följande:
    Minns också när jag hade en hamster sist att tänderna växte som bara den så skulle jag skaffa en hamster i dagsläget hade jag nog sett till att ha något i buren som håller tänderna i schakt, vet dock inte om det finns men skulle iaf kolla upp det om jag vore dig! :)

Man kanske kan ge en liten morotsbit varje dag? Annars kan jag ju bara fråga om det i affären. Tack för rådet! :)

Kommer ju ihåg massa nu från när jag sist hade hamster, man ska ju ha sån där salt grej också (fast min åt/slickade inte på sina).

• Kelly1994
    Groda78 skrev 2011-01-23 14:38:30 följande:
    En dvärghamster är lättare att få tam än en guldhamster. Dvärghamstern är i princip tam från början och det gäller bara att inte skrämma dem, så fortsätter de vara tama. Dvärghamstrar kan leva ihop i par, men endast om de är två bröder som aldrig separerats från varandra. I djuraffärer blandas olika kullar så köp aldrig två hamstrar till en bur om du handlar i en djuraffär. Är de inte bröder så slåss de tills den ena är död!!!!

Hamstern behöver, spån, toasand (i en liten platsskål), mat, vatten, pinnar att gnaga på, saltsten, hamstervadd, hamsterjul och ett hus.....

Lycka till!
    Okej, tack så mycket för dina tips!

Är det svårt att få en guldhamster tam? Känns lite roligare med en som är lite större, men om den är SVÅR att få tam (har ju inte jättemycket tid) så kanske det inte är rätt 'kort' att satsa på.

Har aldrig hört det där med toasand förut, låter ju jättesmidigt om de lär sig att använda det! Kan man använda vanlig kattsand?
  • mclo

Du kan köpa saltsten eller nåt annat lite hårdare godis så slipas tänderna ner.
    Jag hade guldhamster när jag var mindre och det var ganska lätt att få tam så han brukade få springa fritt ganska ofta.

• Twilight
    Kelly1994 skrev 2011-01-23 14:34:11 följande:
    Jag har haft hamster förut (minns inte så mycket av det dock), men hon hade jätteroligt med det och byggde bo osv :) Ska kolla mer på google om det är andra som har det utan att det är någon fara. Tack för tipset! :)
    Ja man gör ju som man vill, men detta var infon vi fick med hamstern, och jag vill då inte riskera att lillplutten får diarré
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Groda78
    Kelly1994 skrev 2011-01-23 14:42:26 följande:
    Okej, tack så mycket för dina tips!

Är det svårt att få en guldhamster tam? Känns lite roligare med en som är lite större, men om den är SVÅR att få tam (har ju inte jättemycket tid) så kanske det inte är rätt 'kort' att satsa på.

Har aldrig hört det där med toasand förut, låter ju jättesmidigt om de lär sig att använda det! Kan man använda vanlig kattsand?
    Hej,

Tror inte det är svårt att få en guldhamster tam, vet bara att det är superlätt att få en dvärghamster tam eftersom den är det från början =).

Vår hamster uträttar sina behov i hamstersand, har börjat prova med chinchillasand...det är mer finkorningt än kattsand....

De tuggar på pinnar från fruktträd för att hålla tänderna i schack, men f¨år inte äta pinnar från körsbärsträd....tror jag det var, men är inte säker =)
  • Tigerliljaaa
    Kelly1994 skrev 2011-01-23 14:23:19 följande:
    Till att börja med i en hamsterbur ska det som grund finnas:

Spån(inte för kraftigt) 5-6 cm
    en matskål med hamster/gnagarblandning
    vatteflaska med färskt vatten
    Någon form av bo eller hus för hamstern att sova och gömma sig i när den vill vara i fred samt som den kan gömma mat i då det är en stark drivt för hamstrar att just "hamstra" mat
    motionshjul, dock rätt sort så hamstern inte bryter sig

Ett plus är om det är olika nivåer i buren och om där finns t.ex halm eller "gnagarvadd" som hamsterna kan bygga tunnlar av sen får där gärna vara t.ex en gnagpinne som håller tänderna i trim.

Skillnad mellan dvärghamster och guldhamster är att dvärghamster är mycket mindre och inte blir tam lika lätt som en guldhamster... Färgen är inte en skillnad jag har haft så väl "guldiga" som grå guldhamstrar.

Vill du ha en glad gosig hamster så välj en guldhamster och kela mycket mycket mycket speciellt i början... är du rätt för att bli smakad på så ha ett par vantar eller handskar på dig i början tills ni lärt känna varandra.

En viktig sak är också att inte ställa buren där det är dragigt. 
  • Kelly1994

Idag ska jag hämta en hamster från hemma hos min mormor. Hur gör man för att bäst åka den biten med en hamster (rätt kort bit men blir ju några hundra meter i kylan..

• LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-23 14:23:19 följande:
    Det finns endel som kör med tidningspapper, jag tycker dock inte att det är så lämpligt efter som att golvet då blir väldigt hårt för hamstern att gå på. Spån är bra att ha men det behöver nödvändigtvist inte vara just kutterspån som dom flesta djuraffärer säger (den dammar dessutom mycket vilket inte är bra för hamsterns luftrör), man kan använda en massa olika bottenmaterial men det jag skulle rekomendera är toa-lätt (pressat papper som man har i kattlådor) och alspån eller aspspån som har riktigt bra uppsugnningsförmåga och dessutom är dammfritt.

Sen efter som att hamstern är ett marklevande djur så ska buren ha så stor golvyta som möjligt, höjden är inte alls lika viktig efter som att hamstrar inte har någon känsla för höjder utan lugnt kan klättra upp 3 meter för att sedan bara släppa taget och falla ner och skada sig eller i värsa fall dö. Man brukar rekomendera att buren får vara max 3 dm hög och gärna en så kallad dunabur.

Hö ska man definitivt inte ge till en hamster efter som att en hamster stoppar in allting i sina kindpåsar och det vassa höt kan skada kinderna och till och med göra hål i dom, även så kallad "hamstervadd" ska man inte heller använda efter som att det kan skada kindpåsarna och det är ganska vanligt att hamstrarna trasslar in fötterna  och stryper blodtillförseln (endel har till och med gnagt av sina tassar för att komma loss)

Vill man ha något som hamstern kan boa med så är vanligt toa- eller hushållspapper jätte bra, det är bara att riva det i långa remsor så och lägga in i buren så kommer hamstern bli överlycklig! :)

Saltsten ska inte en hamster ha, då dom får problem med njurarna och andra organ eftersom att den får i sig mer salt än vad den klarar av.
    Hamstern är även allätare så man kan med fördel ge den både grönsaker, pasta, kött, fisk och liknande så länge det inte är saltat och kryddat.

Har du mer frågor får du gärna fråga så ska jag se om jag kan svara på dom :)
  • LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-24 12:43:49 följande:
    Idag ska jag hämta en hamster från hemma hos min mormor. Hur gör man för att bäst åka den biten med en hamster (rätt kort bit men blir ju några hundra meter i kylan..
    Du kan ta den i en liten glasslåda eller nästan vilken låda som hellst, se till att ha riktligt med lufthål och stoppa i lite bottenmaterial från den buren den bodde i tidigare och stoppa gärna ner en gurkbit och lite mat om den blir törstig eller hungrig. är det jätte kallt kan du vira in lådan i en filt annars räcker det med att stoppa den innanför jackan :) lycka till och lägg gärna upp en bild sen :)
Svar på tråden Tips på hamsterskötsel?