Tips på hamsterskötsel?
Måste man ha spån eller räcker det med tidningspapper?
Måste man ha spån eller räcker det med tidningspapper?
En dvärghamster är lättare att få tam än en guldhamster. Dvärghamstern är i princip tam från början och det gäller bara att inte skrämma dem, så fortsätter de vara tama. Dvärghamstrar kan leva ihop i par, men endast om de är två bröder som aldrig separerats från varandra. I djuraffärer blandas olika kullar så köp aldrig två hamstrar till en bur om du handlar i en djuraffär. Är de inte bröder så slåss de tills den ena är död!!!!
Hamstern behöver, spån, toasand (i en liten platsskål), mat, vatten, pinnar att gnaga på, saltsten, hamstervadd, hamsterjul och ett hus.....
Lycka till!
Man kanske kan ge en liten morotsbit varje dag? Annars kan jag ju bara fråga om det i affären. Tack för rådet! :)
Kommer ju ihåg massa nu från när jag sist hade hamster, man ska ju ha sån där salt grej också (fast min åt/slickade inte på sina).
Du kan köpa saltsten eller nåt annat lite hårdare godis så slipas tänderna ner.
Jag hade guldhamster när jag var mindre och det var ganska lätt att få tam så han brukade få springa fritt ganska ofta.
Idag ska jag hämta en hamster från hemma hos min mormor. Hur gör man för att bäst åka den biten med en hamster (rätt kort bit men blir ju några hundra meter i kylan..