• Tola

Karptunnelsyndrom 4 veckor efter förlossning?

Fick våran dotter för 4 veckor sedan.. Dom senaste månaderna under graviditeten så svall mina fingrar på natten, dom domnade bort och i ena ringfingret fick jag värk..karptunnelsyndrom enligt BM och det ja googlat.. :)
    Nu som sagt har det gått 4 veckor och fortfarande kan fingrarna kännas svullen på morgonen.. och jag tycker även att fler fingrar kan värka.. 
    Är detta vanligt?
    är ngt hypokondrisk av mig ibland är jag rädd att det ska vara ngt annat.. 

• Svar på tråden Karptunnelsyndrom 4 veckor efter förlossning?
  • Elin2

Hade också detta under senaste grav. För mig gick det över direkt efter förlossningen men om det inte går över kan man behöva operera. Ta kontakt med din VC. Hoppas det löser sig.

• ogen

Samma här, mina barn föddes i mitten av december och jag var rejält svullen sista tiden. Trodde det skulle vara över nu, men känner fortfarande smärta och stelhet även om det inte är lika illa som under graviditeten. Hoppas det går över för oss båda! Det är snart 6 veckor sedan min förlossning.

• sheepdog23

Jag hade samma besvär. Det gick bort (äntligen!) efter 1,5 år men jag fortfarande blir svullen om jag använder mina händer mycket, till ex. när jag ska skruva ihop något från Ikea. Se till att du blir ordentligt undersökt. Jag fick elstimulans för att kolla om nerverna mm fungerade och allt funkade som det skulle trotts att jag inte kunde känna av mina händer som vanligt. lycka till!

• redneck girl

jag hade lika, dröjde ett bra tag innan händer och fötter vart som de skulle igen .

• pluvdo

Jag hade karpaltunnelsyndrom under slutet av graviditeten, men mitt gick bort ett par veckor efter förlossningen.

När jag hade karpaltunnelsyndromet så läste jag runt på nätet gällande ifall det skulle försvinna efter förlossning och hur lång tid det skulle ta och så och då har jag för mig att det stod att det för de flesta gick bort inom ett par veckor, men att ett fåtal kunde behöva opereras för att rätta till det. En väninna till mig fick opereras eftersom hennes inte försvann.

Så, jag föreslår att du kontaktar vårdcentralen så får de undersöka saken.

• minSaile

Jag hade jätteproblem under bägge graviditeterna och använde handledsstöd hela tiden. Hade väldigt ont i ena handen väldigt länge (speciellt från tummen och neråt och över handleden som mest) ..typ 8 månader efter sista förlossningen och gick till slut till ortopeden. Han sa att jag hade inflammation så jag fick både testa ut ny handledsskydd samt fick antibiotika och det blev bra rätt snabbt.

• GrönaDruvan

Det mesta försvann ganska fort, men det tog ungefär 5 månader innan allt försvann. Det var känsel och styrka i speciellt långfinger som vägrade ge med sig. Nu hade jag det väldigt illa med mitt carpaltunnel, kanske var därför det tog sån tid...

• Lilly mama

Jag fick syndromet först någraveckor EFTER förlossningen,  vilket jag inte trodde var möjligt. Det gick gradvis över av sig själv efter några månader. Så du kan nog vänta lite till innan du blir mer orolig.

Svar på tråden Karptunnelsyndrom 4 veckor efter förlossning?