• Siie

Tog du EDA under din förra förlossning?

Jag använde EDA vid min förra förlossning. Det positiva var att smärtan försvann lite, dock inte helt på mig. Och det gjorde att jag hann "vila" lite mellan värkarna. Nackdelen var att värkarna avtog i styrka och när det var dax att krysta så var de för svaga, så fick värkställande dropp för att få igång allt igen som drog ut på förlossningen med ca 2 timmar. Men då kunde jag sova lite (dottern är född på natten) sen när det väl kom igång var hon ute på bara några minuter.. Var inne på förlossningen totalt 6 timmar, så ska väl inte klaga på tiden egentligen. Nu till nästa förlossning ska jag försöka att inte ta EDA då jag hade spökont där de satt den jättelänge efteråt och att det drog ut på förlossningen.. Men vi får se, lustgasen gillade jag inte alls. Jag tror man känner allt det där när man väl är där, jag hade en förlossningsplan och den gick åt stora H. Jag hade endast EDA och sen koncentrerade jag mig på andningen och gnugga mina fötter, det var den bästa "smärtlindringen" :)

• Siie

Lindreas: Japp jag gnuggade fötterna.. Jag koncentrerade mig på ett speciellt mönster så varje gång det kom en värk gjorde jag mönstret mer intensivt det fick mig att tänka på annat..

Istället för att fokusera på det onda, även om det ändå gjorde ont så fokuserade jag på fötterna och andningen.. Och det var ingen profylax andning utan en vanlig hedlig in genom näsan ut genom munnen andning i lugn takt..

Det kommer jag försöka köra med denna gång igen och ingen EDA.. Det var en väldigt lugn och harmoniskt förlossning sist, blundade, gnuggade och andades hela förlossningen..

• Siie

Grattis till pojken..

Var nog jag som skrev om fötterna, känns skönt att höra att det funkade för andra med :)

Svar på tråden Tog du EDA under din förra förlossning?