• Halmstadtjej1986

Budget på 500 kr i veckan?..Går det?

Jag och min sambo har kommit överens om att vi lägger på tok för mycket pengar på mat och hygienartiklar (inklusive tvättmedel & toapapper).
    Vi lägger cirkus 3000 kronor i månaden på 2 vuxna.
    Jag har egentligen ingen aning om det är högt eller lågt i jämförelse med andra. Men VI känner iaf att man kan ha roligare för pengar än att lägga det på mat..
    Vi funderar på att ha en budget på 500 kronor i veckan, eller ja, ungefär 400 kr eftersom ena veckan kommer man behöva köpa schampoo, andra veckan tvättmedel, tredje veckan mensskydd..osv.
    Så ja, ca 400-420 kronor till just mat..
    Min undran är nu om det går ihop sig?..Å vad kan man tänka sig ha för mat?
    Ge mig gärna tips och idéer hur ni gör, och billiga maträtter..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Budget på 500 kr i veckan?..Går det?
  • Linda1976

3000:- i månaden är för mig JÄTTELITE. Vi är 2 vuxna och en 5åring vv, och vi ligger på sådär 5500/månad.

Tycker ni ska vara nöjda med 3000, om ni inte vill leva på Euroshopperpasta och Eldoradotomatkross. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lellebror

Handla på extrapris, köp inga halvfabrikat. gör storkok.
    500:- kommer man ganska långt på.
    Jag och min 6åring klarar oss lätt på 500 i veckan.
    Jag har en matbudget på ca 1500:- i månaden. Då är min dotter hos mig varannan vecka, men så kommer även mina stora barn till mig och äter ibland.
    Sen får man inte vara rädd för att äta utländskt kött :)

• MattiasFru

oj, jag tycker inte heller 3000 är mycket, vi är två vuxna och vi lägger runt 3500 utan problem på sånt. Sen beror det väl på vad man har för matvanor då kanske, men jag lägger hellre pengar på mat och kan äta prdentlig mat och inget eldorado, kan ha frukt hemma jämt och köpa det jag är sugen på till frukost, älskar brämhults hallonsjuice och dyl. Men visst kan ni leva på så lite, tänk på att köpa det billigaste när det kommer till olika sorter mat, kolla så ni köper dom billigaste äpplena, gör storkok och använd mycket i maten som är i säsong med rotfrukter och så. Ät inte ute utan gör billiga matlådor istället, se till att äta bra istället för att köpa typ godis och chips. Drick kranvatten istället för läsk eller bubbelvatten, ja vad kan man annars spara in pengar på? Kolla alltid i bladet och köp sånt som är på extra pris, och köp kanske dubbelt då när det är billigt och frys in

• Linda1976

Berätta för mig vad man får försaka för att klara sig på så lite. Jag är genuint intresserad.
    Ok att man får äta utländskt Euroshopper-kött, men annars.... Äter ni nångång parmesan, mozzarella, salami, räkor, bra kött, färska bär?  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Veladis

Vi är två vuxna och två barn (4½ och 7) och vi lägger 3500 på mat+basvaror för hemmet varje månad. Jag tror absolut att man kan klara en månad på 2000 på två vuxna, och det utan att bara köpa billigt skräp. Mina tips:

-Ät havregrynsgröt till frukost! Snorbilligt, mättande och lätt att variera med t ex lite rivet äpple+kanel, russin, solrosfrön etc, om man tycker den är tråkig.
    - Baka eget bröd som blir billigare och mer mättande. Köper du bröd, så satsa på typ fullkornsknäcke.
    -Köp säsongens frukt och grönsaker!
    -Planera! Välj veckans maträtter efter vad som är billigt i affären och tänk till och använd resterna kreativt! Ofta är det ju något erbjudande varje vecka. När det t ex är billigt/erbjudande med köttfärs, kyckling eller fläskfilé, köp mycket, dela upp  i lagom middags-zize och frys in
    -Soppor och grytor är bra mat som kan bli riktigt billigt!

• Lellebror

jag äter mycket kycklingfilé dom öppnade 2 nya affärer här i samhället i november, och hade bra erbjudanden så dom hade köpt in rejäla lager, när det var 2 dagar kvar till bäst före datum så kunde man t.ex. köpa 800g kycklingfile för 19:90 max 3/kund, så jag fick springa som en blå mellan bilen och affären.
    Samma med fläskytterfilé sänkte dom till 29:90 kg när det var 2 dgr kvar på bäst före.
    Handlade på mig massor.
    Nötfärs och blandfärs, är sådant som alltid någon av butikerna har extra pris på.
    Sen är jag kräsen med kryddor och sådant, ris skall vara uncle bens. kryddor ska va santa maria.
    Det är otrolig skillnad i smak på kokckens och santa maria :)
    Jag har lärt mig vilka euroshopper varor som är ok och vilka man ska undvika.
    Har ni provat euroshoppers gouda ost? mmmm smaskens ;)

• Veladis
    Linda1976 skrev 2011-01-23 18:52:47 följande:
    Berätta för mig vad man får försaka för att klara sig på så lite. Jag är genuint intresserad.
    Ok att man får äta utländskt Euroshopper-kött, men annars.... Äter ni nångång parmesan, mozzarella, salami, räkor, bra kött, färska bär?  
    Jag vet inte.. Oxfilé kanske? Helt nötkött äter vi inte så ofta.  Bara när det är erbjudande på det. Nötfärs och blandfärs är lite vanligare här hemma. Köper heller inte särskilt mycket snacks och godis, och inte läsk eller juice i någon stor omfattning. Det är dock inget jag saknar. Bär har vi hela trädgården och skogen full av på sommaren, äpplen till äppelmos får vi av grannen så vi fryser in & syltar och saftar rejält. Vi köper säsongens grönsaker och frukt, men ibland slinker det väl ner en melon eller lite avocado bara för att det är gott och till nyår köpte jag faktiskt importertade egyptiska jordgubbar. Vi äter frukt (mest apelsiner och äpplen så här års) varje dag och har alltid minst två grönsaker på bordet och keso-

En typisk veckomeny hos oss:
    Chili con carne, ris
    Pasta med räksås och pesto
    Potatis- och purjolökssoppa, smörgås
    Fläskpannkaka, råkost
    Tacos
    Tacopaj
    Söndagsstek med skysås och potatis.
  • Halmstadtjej1986
    LitenMan skrev 2011-01-23 18:49:11 följande:
    Handla på extrapris, köp inga halvfabrikat. gör storkok.
    500:- kommer man ganska långt på.
    Jag och min 6åring klarar oss lätt på 500 i veckan.
    Jag har en matbudget på ca 1500:- i månaden. Då är min dotter hos mig varannan vecka, men så kommer även mina stora barn till mig och äter ibland.
    Sen får man inte vara rädd för att äta utländskt kött :)
    Vi är absolut inte rädda för utländsk kött, å inte för lågprisvaror heller!
    Skulle du kunna tipsa om en typiskt veckomatsedel ni har?
     =)
  • Lellebror

chili con carne m ris
    ungstekt falukorv m potatismos
    Fiskpinnar ris amerikans grönsaksblanding
    Grönsakssoppa hemlagad
    Kotletter gräddsås kokt potatis
    Kyckling filé currysås ris
    Skinkstek el fläskytterfilé sås potatis

sallad brukar jag ha lite grann av, men ganska enkelt
    isbergssallad tomat gurka
    Vatten el mjölk till maten

Woken går ganska flitigt hemma oxå

Svar på tråden Budget på 500 kr i veckan?..Går det?