• emelinis

Hjälp! Är min tatuering infekterad?!

Jag gjorde tre st tatueringar igår två små och en hyffsat stor på armen.. Nu den största har blivit röd runt om och den är superöm samt att det är varmt som sören runt den... Det är lite mer än 24 timmar sen jag gjorde den.. Låter det normalt? Eller kan jag ha fått ngn reaktion? Man blir ju rädd :( Att den gör ont och är öm samt röd runt, normalt?

• Svar på tråden Hjälp! Är min tatuering infekterad?!
  • LinnsMamma

Är fullt normalt. Verkar vara irritertat. Håll det rent och peta absolut inte på armen och låt inte tatueringen torka ut. Du ska nog se att set snart ser mkt bättre ut:)

• emelinis
    LinnsMamma skrev 2011-01-23 19:16:07 följande:
    Är fullt normalt. Verkar vara irritertat. Håll det rent och peta absolut inte på armen och låt inte tatueringen torka ut. Du ska nog se att set snart ser mkt bättre ut:)
    Det är mina första tatueringar, klart att man blir rädd när det gör bränner, är rött runt och är varmt.. Enda gången jag "petar" på armen är när jag smörjer den.. :p Det låter inte som ngn allergisk reaktion då?
  • Aakashan

Om du svullnar och hettar kan det vara tidiga tecken på en infektion, så om det inte gått över till låt säga tisdag, gå till läkare.

• LinnsMamma

Många får en liten infektion. Blir rött och irriterat. Men så länge det inte börjar vara så är det ingen fara. Men går det inte över på någon dag gå och kolla upp den eller gå tillbaka till din tatuerare o visa bara för att vara på den säkra sidan.

• cadillacbabe

Håll rent och smörj  så ska det nog lösa sej. Tänk på att det är som ett skrubbsår och det blir gärna rött och ömt ett tag efter. jag har några stora grejer på benen och det blev som feber i tatueringen nästan en vecka efter de var gjorda. jag använder helosan salva när jag har gaddat mej.

• Madida

Min tatuering blev oxå röd, lite upphöjd, öm och varm men det försvann. Du har trots att rispat huden. Skulle vara märkligt om ingen reaktion uppstod. Jag smörjde med Bepanthen (tror jag den hette) och efter 1-1,5 vecka såg jag ganska normal ut

• emelinis

Tack för era svar, tatueringer ser normal ut nu :D Nu längtar man bara efter fler ;)

Svar på tråden Hjälp! Är min tatuering infekterad?!