• SC11

Viktuppgång slutet av graviditeten!?

Gått upp 11 kg sen inskrivningen. Är i vecka 36! När man läser "viktuppgångs-trådar" känns det som att man är duktigare ju mindre man gått upp.. Tycker alla gått upp så lite... Nu till min fråga: jag vill inte gå upp mer än 15 kg totalt och undrar hur vikten fördelas de olika trimestrarna? Gick upp 8 kg på 4 veckor sen stod jag helt stilla länge. Men nu har jag gått upp två kg på en vecka. Går man upp mycket i slutet av graviditen? Hur har de sett ut för er andra?

• Svar på tråden Viktuppgång slutet av graviditeten!?
  • Eevy

Precis som Liniz77 skriver så är det ofta så att om man går upp mkt i slutet är det oftast vätska och alltså kilon som kommer att försvinna direkt efter förlossningen. Sen är 11 kg INTE mkt i v36, tyvärr får dock många gravida precis som du skriver pga Familjeliv uppfattningen att de flesta går upp typ 5 kg under hela graviditeten för att det är dessa som gärna skriver i "hur mkt har du gått upp i vikt"-trådarTungan ute 

Jag gick upp 30kg under min första graviditet, DET är mktTyst Den här graviditeten hittills bara 10 kg (är i v 38) MEN då bar jag på ett antal kg för mkt redan innanTungan ute

• skånegås

Hörde att bebisens hjärna påverkas på samma sätt som vid mycket stark stress om mamman äter för lite under graviditeten och det var bara 30% mindre som testades (dock på apor). 11 kg är inte mycket utan helt normalt!!
    Har själv gått upp 10-12kg, är i v. 33,(eller 34 har tappat räkningen). Liksom du gick jag upp mycket (6kg) under 4 v sedan har det avstannat. Trots att det är 4:e barnet kommer jag inte ihåg hur det varit tidigare. Ät bra mat så du håller dig mätt så blir det nog bra. 
    Ha det !

• wilda82

Jag hade gått upp 12kg i v 32 och när hon kom fem dagar före bf så stod vågen på +22..Dock var det mycket vätska och 6 veckor efter förlossningen var de 22 kilona borta:)

• SC11

Känns skönt att veta att man går ner det igen!

Egentligen "bryr jag mig inte" men ändå påverkar detta mig. Jag äter allsidigt och bra, och en hel del onyttigt också (precis som innan, men då fastnade det inte på samma sätt)

Jag får helt enkelt släppa dom tankarna, för egentligen tycker jag inte att 11 kg är mycket i vecka 36, snart 37.
    Men det är så "hypat". Man ska gå upp så lite som möjligt, verkar det som när man surfar runt här på FL och jämför med kompisar...

Sen har jag fått en massa bristningar under magen. Dom svider jättemycket och inget hjälper! Känns som sår..
    Bristningar är också något som "jag hade räknat med" ändå blir jag ledsen för att dom dykt upp..
    typiskt.. dom flesta får ju bristningar, men mina två höggravida vänner har inte fått en enda. Jag missunnar dom INTE det, utan är verkligen glad för deras skull som slipper !!! MEN, lite bitter blir man, haha kommer inte känna mig bekväm jämte dom i bikini på ett tag. Men men...det är värdsligt.. riktiga "i-landsproblem" och jag känner mig så löjlig... Kanske känns det bättre när min lilla skatt är här. Han kommer givetvis vara värt ALLT vad bristningar, hängbröst och viktuppgång heter!

Solig

• BeccaStina

jag äter PRECIS som jag gjorde innan, lika mycket nyttig mat som skräpmat, godis och choklad.. innan har det dock inte fastnat och nu går jag upp ca 1 kg i veckan.,. inte roligt.. sen hjälper det inte att jag gick upp 24 kilo med sonen och "bara gick ner" 14 av dessa.. så startvikten är ju mycket högre denna gången så nu i v 32 väger jag lika mycket som jag gjorde med sonen dagen han föddes :(

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
Svar på tråden Viktuppgång slutet av graviditeten!?