• pcalma

blöjor större barn??

Hej!
    Min yngste son är drygt 4,5 år. Han har diagnos inom NP-området och har blöja på natten.
    Hans syster som blir 7 år och har autism mm har fått blöjor via BVC sen hon var 4 år.
    Han är för liten för detta säger de då jag frågat, både på bvc samt inkontenenssköterskan. Vi ska ta upp detta igen när han är på 5,5 års kontrollen, i nov-dec!!! Först då kan vi få blöjor!!

Saken är den att de största storlekarna inte passar honom. Endast en sort o byxblöja går på, men den sitter tajt. Det tar inte heller så mycket kiss så att varje morgon när han vaknar (är uppe o studsar kl 04) så är han helt dyngsur, likaså täcke, lakan o sängskydd.
    BVC sa att Libesro o pmapers har större blöjor som man köpa på nätet, men jag hittar inte att de har de!!! Hittar en annan sort somkostar 221 kr för 16 st o jag tcyker det dyrt då det går 2 om agen för sonen här!

Vet att det är olika i olika landsting vid vilken ålder man får blöjor, o vi får alltså inga till lillebror. Någon som vet vart man kan köpa??

Mamma till Orkidébarn
  • Svar på tråden blöjor större barn??
  • Mosaik

det kanske är olika landsting men vi fick gratis blöjor från det att sonen fyllde 4 om jag inte minns fel.
    Vi har dessutom fått storpack med kissunderlag(engångs) att lägga under lakan och vi lägger även under soffklädseln om nån olycka skulle inträffa när vi luftar utan blöja.
    Kolla med hab, om man inte kan få blöjor som hjälpmedel om det inte finns rätt storlek i handeln.
    Vi beställer iaf Liberos 15-30 kg, vanliga knäppblöjor,sonen är 23 kg tung och 120 cm lång drygt.

• pcalma

Är det stl 7 på dom blöjorna? Det är dom som hans storasyster har o de ör för små.
    Vi får bara tvättbara skydd!
    Han tillhör inte Hab ännu, bara Bup, men remiss är skickad. Kan ju ta sin tid...

• Neko

Min 4,5åring har inga problem med up&goblöjor, alltså vanliga sorten. Tror att han har libero nr 6, och då finns det ju en större storlek till också. Hur mycket väger han? Min väger kanske inte så mycket...

• flippe

det finns något som heter tena flex blöja som går att beställa genom bvc/distriktssköterskan..dom har oxå olika blöjsorter hemma så man kan få ta hem och prova olika sorter..kan din son bevisligen inte ha den största up&go så borde han få blöjor genom dom...

• pcalma

Han väger kanske 24 kg o är 126 lång! Han är stor med andra ord o han är grov. Hans syster är 2 år äldre o hon har libero stl 7.

BVC sa nej till att skriva ut men jag får väl vara painig o ringa igen o höra vad de säger!

• flippe

varför sa de nej ??
    min nio åriga autistiska pojke drar 152-158 i kläder o 37 - 38 i skor..han är större än sin äldre syster...
    när bvc bevisligen såg hur illa blöjan satt på honom i fyra - fem års åldern så diskuterade dom det inte ens..men tycker du ska försöka få lite medhåll från ex. dagis..
    det är faktiskt inte meningen att blöjan ska sitta illa på honom bara för att landstinget försöker spara pengar...

• pcalma

De sa att om han har samma problem vid 5,5års kontrollen får vi då! Sådan regler är det här sa dom! Jag skulle köpa större via nätet men jag hittar inga mer än dessa dyra!
    Till hans syster har vi fått sen hon fyllde fyra år!

• AnnBrittS

Finns andra märken oxå men kommer inte ihåg vad de heter,du får stå på dig lite och inte ge dig.Vet att det är jobbigt , men har grabben rätt att få så ska han ha.

• Kerubmamman

Börje har blöjor både natt och dag, så nu har vi börjat få blöjor utskrivna. Vi har fått libero nr 7 tejpblöja, men så bad vi om byxblöjor för att underlätta toaträningen. Då fick vi Libero Night comfort (Obestämd) medium, 20-37 kg.www.libero.se/Pages/General/Article.aspx
    De kanske skulle fungera till din son? Be om såna till dottern

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • pcalma

Tack alla vänliga för ert engagemang!! Ringde idag till BVC för tredje ggr o förklarade för en tredje person. Denna tog person nr på Anton o skrev ut just de du skrev ovan om!
    Märkligt att det inte var problem nu! Tydligen stötte jag på "fel" människor innan!
    Om 5 dagar har vi hemma nu iaf
    Känns skönt!

• anne h
    pcalma skrev 2011-01-23 20:12:29 följande:
    Hej!
    Min yngste son är drygt 4,5 år. Han har diagnos inom NP-området och har blöja på natten.
    Hans syster som blir 7 år och har autism mm har fått blöjor via BVC sen hon var 4 år.
    Han är för liten för detta säger de då jag frågat, både på bvc samt inkontenenssköterskan. Vi ska ta upp detta igen när han är på 5,5 års kontrollen, i nov-dec!!! Först då kan vi få blöjor!!

Saken är den att de största storlekarna inte passar honom. Endast en sort o byxblöja går på, men den sitter tajt. Det tar inte heller så mycket kiss så att varje morgon när han vaknar (är uppe o studsar kl 04) så är han helt dyngsur, likaså täcke, lakan o sängskydd.
    BVC sa att Libesro o pmapers har större blöjor som man köpa på nätet, men jag hittar inte att de har de!!! Hittar en annan sort somkostar 221 kr för 16 st o jag tcyker det dyrt då det går 2 om agen för sonen här!

Vet att det är olika i olika landsting vid vilken ålder man får blöjor, o vi får alltså inga till lillebror. Någon som vet vart man kan köpa??
    Varför fick dottern från hon var 4 och sonen först från han är 5½??
    Det ska inte vara någon skillnad, kräv att få, om de inte ändrat åldersgränserna förstås (men så högt borde det inte vara iaf!!) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kerubmamman
    anne h skrev 2011-01-26 19:03:56 följande:
    Varför fick dottern från hon var 4 och sonen först från han är 5½??
    Det ska inte vara någon skillnad, kräv att få, om de inte ändrat åldersgränserna förstås (men så högt borde det inte vara iaf!!) 
    Jag gissar för att M har blöja natt och dag. Medan A bara har på natten. Då brukar det göras skillnad eftersom det är relativt vanligt att 4-åringar inte är natt-torra.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • anne h
    pcalma skrev 2011-01-25 16:34:52 följande:
    Tack alla vänliga för ert engagemang!! Ringde idag till BVC för tredje ggr o förklarade för en tredje person. Denna tog person nr på Anton o skrev ut just de du skrev ovan om!
    Märkligt att det inte var problem nu! Tydligen stötte jag på "fel" människor innan!
    Om 5 dagar har vi hemma nu iaf
    Känns skönt!
    där ser man.. man ska läsa hela tråden innan man svarar...

Skönt att du fick till honom också! 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden blöjor större barn??